Skip to main content

Hallo,

KPN Internet 1 Gbit/s Glasvezel, maar max 739.1 Mbps DL enkel gebruik van Cat6e 1 pc + 1x  Super-Wifi in gebruik en 3x mobiele devices op het moment verbonden(tablet+gsm)?

En...
“Goedemiddag

We gaan nu de verbinding controleren. Dit duurt maximaal 2 minuten.


Heb ik na 15 minuten in-activiteit afgebroken, er gebeurde niks.

Test resultaten(altijd 3x):
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/4b2d70b0-5011-11ef-b467-b19622d2d06f

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/c723c440-5015-11ef-b467-b19622d2d06f

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/0613d3c0-5016-11ef-87f7-19c05d2e6b0f

Misschien nu tijd om weer over te stappen? 1gb is 1gb ja toch? Dus geen 700 800 of 900 mbs, nee het moet minimaal 950 tot 1 gb zijn. Beetje tolerantie is begrijpelijk, maar met 300+ mbps mislopen, vind ik wel treurig worden. Beetje diefstal vind ik omdat je al een abonnement hebt voor 100 en 200 mbit. 

Hier betaal ik toch voor? Ik geloof er niks van dat de SuperFiber 4 gegarandeerd kan worden. Kan ook nooit gegarandeerd zijn. Als ik mijn Argos en Kurth hieraan hang geeft het toch wel wat anders aan… Gelukkig geen ISRA doppie meer in huis en zeker geen pairbonding meer. Monteurs reeds aan huis geweest. alles perfect gechecked, zelf nieuwe 35mtr Cat6e bekabeling aangebracht en monteur heeft ze van de rj45’s voorzien. Alles was OPTIMAAL getest. 1 Router, 1 switchbox, 1x Super-Wifi box. Slechte router update geweest weer?(nog geen maand geleden)

Nu, In een week tijd haal ik niet eens 990mbps meer. Wat is er nu weer aan de hand? Zijn de KVD’s en FTTH’s aan vervanging toe of misschien een complete HVD? Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee, moet ik zeggen.

Ik ga nu natuurlijk wel research doen, welke provider mij wel deze gevraagde/betaalde snelheden kan bieden. Hopelijk kan KPN dit voorkomen door het probleem te verhelpen. 

Lees je bericht zelf nou nog een keer. Vind je het nou echt een leuke bericht om op te reageren? Op het forum helpen klanten elkaar en dan meteen te keer gaan is gewoon niet zoals het werkt. Pas het aan en we gaan je helpen. 


Bij een Gigabitverbinding is een snelheid haalbaar van plusminus 930/930Mbit/s bekabeld gemeten op 1 pc met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit @IndoRay zien onderstaande link voor aanvullende hulp:

Ga je nu je eigen bericht ‘liken’???

Een wat vriendelijker en nettere manier van reageren zou je sieren, zie ook de huisregels.


Ik vind het een lastig te begrijpen bericht. Eerst wordt er verteld dat er max. 739 mbps gehaald wordt ( terwijl ik max. 809 Mbps zie) en later zeg je dat je de 990 Mbps niet meer haalt? Daarbij ook nog dat je ook 300+ Mbps onder de grens zit maar dat lijkt me 200- Mbps te zijn. 
Zelf heb ik ook een 1 gbps abonnement en haal bekabeld rond de 925 up/down. Volgens mij is dat vrij normaal.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat een KVD is. Als ik Google kom ik op het katholieke vrouwen dispuut uit…


@IndoRay Je gebruik een speedtest binnen een browser, het is niet betrouwbaar wegens extra browser overheads. Gebruik de Okala Speedtest App en je wordt zien dat de snelheid hoger wordt.

 

Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat een KVD is.

Dat betekent Kat van Diana of Kislorodono Vodorodnyi Dvigatel (Een telefoonbedrijf, neem ik aan) 🤣


Eerlijk gezegd weet ik ook niet wat een KVD is. Als ik Google kom ik op het katholieke vrouwen dispuut uit…

Dat is een kabelverdeler, die is enkel van toepassing in het kopernetwerk, net als de hoofdverdeler oftewel de HVD. In de glasvezelinfra heb je in ‘the last mile’ enkel een point of presence en deze kan verdeeld worden in twee categorieën: de City Pop en de Area Pop. Dit topic is een uitstekende uitleg over KPN glasvezel met aardig wat uitleg over technieken en hoe de infra in elkaar steekt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052244

 


Om even over de snelheden te spreken. Een 1Gbps abonnement is gecapped op 970Mbps omdat een dataprofiel van 1000Mbps zorgde voor problemen in het netwerk in het verleden. In de praktijk met gigabit-poorten is hoger dan 940Mbps überhaupt niet mogelijk. 950-1000 ga je dus nooit kunnen halen, hooguit een klein uitschietertje naar de 950 maar dat mag echt wel als max gezien worden. Dat de upload de 919 aantikt is mooi, dat betekent dat de download ook goed zit qua profielen, die zijn op glasvezel namelijk altijd synchroon. Upload wordt bij alle abo's onder gigabit iets minder hard gecapped maar ook die zit qua snelheid gelijk in het profiel.

Op wat voor apparaat test je eigenlijk? Lang niet alle apparaten kunnen daadwerkelijk de gigabit aan ookal zit er een gigabit netwerkkaart in. Andere bottlenecks die op kunnen treden zijn bijvoorbeeld de CPU, werkgeheugen of opslagmedium om maar wat te noemen. Ik heb laptops gezien met een gigabit kaart die never nooit boven de 640Mbps uit kwamen. Meetapparatuur aan diezelfde kabel: bots, gigabit.

Zet verder ook echt andere apparatuur uit om betrouwbaar te kunnen meten. Apparaten doen tegenwoordig zo gruwelijk veel in de achtergrond wat data betreft. Verder is het aan te raden om ofwel de Speedtest-applicatie te downloaden of Speedtest-CLI te gebruiken. Dan kan je ook andere servers kiezen, het helpt om wel altijd dezelfde te kiezen, de ene keer naar bijvoorbeeld i3D en de andere keer naar Jonaz geeft ook geen betrouwbaar beeld. Voor mijn gevoel is Novoserve een van de meest betrouwbare maar dat kan ook zijn omdat ik op een gegeven moment ben gestopt met proberen van andere servers.

 

De snelheden die ik net noemde zijn ook echt wel te halen. Hieronder een screenshotje van Speedtest CLI van Ookla. Mijn PC kan het wel aan maar ik verkies ervoor om deze te draaien op een Ubuntu Server virtuele machine op mijn Proxmox systeem omdat hier veel minder achtergrondprocessen draaien dan op een Windows-machine. Op die manier heb ik ook de meest accurate metingen.

 


Nou nou, geweldige reacties weer, niet geheel onverwachts, hoor.

Voor alle sarcastische opmerkingen en onwetendheid van de uitzendkrachten op de klantenservice: neem eens een goede workshop en leer eens wat meer over hvd kvd ftth, alvorens grote stoere uitspraken te doen.

 

Wat betreft de wat meer geïnformeerde personen die gereageerd hebben:

Speedtest is van KPN zelf. Waarom zou ik een andere nemen? Omdat andere beter zijn? Lekker betrouwbaar, hè. En ja inderdaad, niet 739.1 Mbps maar wel vnl "enkel" rond deze snelheden, wat ik beter zo heb moet vermelden voor jullie begrippen

 

Ten tweede, wat staat er vermeld? Waar adverteert kpn mee?

 

Ik zie nergens iets staan over: "ja maar het is normaal, dat 739 mbps gehaald wordt, of 908, of 925."

Een, 1GB/s Down en up, hoeveel is dit in Mbps? Als de kvd op 3km van mijn woning verwijderd is, dan snap ik echt wel dat je een specifieke abbonement met z'n snelheid nemen moet om minimaal een x snelheid te ontvangen(glasvezel is het anders). Maar de kvd staat op 70mtr van mijn woning verwijderd. (Notitie voor de type uitzendkrachten.)

 

Als je een internetabonnement afneemt van 100 of 200 mbit, vind ik mijn verlies wel onacceptabel en mogen de periodes dat ik in snelheid verloren heb in Euro's dan wel gecompenseerd worden, en dan wel telkens als er voor een week de snelheden minder zijn. Als je een auto met 3.0ltr motor koopt en hij rijd niet sneller dan 80km p/u, welke uitleg moet ik aanhoren? Ja maar, een 3.0 heeft blablabla? Nee, oplossingen, geen verbloemingen.

 

Kpn 100 mbit internet is nu €35 in de maand, na 6 of 12 maanden stukken duurder afhankelijk van 1 of 2jr abbonement. 

Kpn 200 mbit internet is nu €35 in de maand, na 6 maanden 6 of 12 maanden stukken duurder afhankelijk van 1 of 2jr abbonement

Het is treurig als mijn snelheid voor een week met 100, 200 of zelfs 300mbit minder is ondanks ik 1gb glas heb.

Dit jaar nog, 3 maanden geleden ongeveer, heb ik samen met een monteur alles getest op een snelheid tussen 935 en 968 Mbps. Zoals gewoonlijk, 3x getest met kpn èn Ookla en Argos en Kurth en zelfs met de vdv2 plus getest. Ik heb regifiber aan de lijn gehad(monteurs ingang, en nee ik ga nu geen uitslagen presenteren).

 

Allemaal toppie en ik begrijp echt wel dat de ping een keer wat minder gaat zijn. Maar 2.5 week vnl nu beneden de 900? En nog steeds geen belletjes die gaan rinkelen? Een lek binnen een dslam onstaat ook erg snel.

 

Ik weet iig voor nu voldoende 👍🏼 Eens kijken wat social media over kpn snelheden te vertellen heeft. Heeft er iemand nog bruikbare informatie, dan verneem ik deze graag. En als ik behoefte aan sarcasme heb, dan communiceer ik wel met 15 jarigen


Allereerst: op dit forum helpen klanten elkaar, dus geen idee waar die uitzendkrachten zijn waar je het over hebt maar ik zie ze niet.

Ten tweede: op deze toon heb ik al geen behoefte meer om te reageren. Ik ben hier vrijwillig om te helpen, kom met een normale manier met informatie. Als je mensen gaat afsnauwen wordt je hier ook niet geholpen.

Ten derde: als je zo veel van de infra weet, waarom blijft het gaan over een KVD? Je zit op glasvezel, dan heb je geen KVD.

 

Mijn motivatie om te helpen is weg. en ik verwacht ook niet dat hier nog andere leden willen helpen. Succes ermee!


Speedtest is van KPN zelf. Waarom zou ik een andere nemen? Omdat andere beter zijn? Lekker betrouwbaar, hè.

Kijk naar jouw screenshots zelfs. Da staat een Speedtest-logo op. De snelheidstest van KPN wordt in browser gemeten door Speedtest op een KPN server. Als je Oakla Speedtest App gebruik (Oakla is Speedtest), gebruik deze App ook KPN server tenzij je een ander server kies. Een app is licht en heeft bijna geen overheads in tegenstelling tot een zwaargewichtige browser, daarom zijn de resultaten van de App veel betrouwbaarder dan van de Browser. Wat wil je vergelijken? 2 Testomgeving van dezelfde bedrijf van dezelfde servers? Een betrouwbare test of een onbetrouwbare test.

Over andere uitspraken van jou kan ik alleen maar de mening van @NHendriks delen. Iemand de met afkorting en termen gooien terwijl hij niet weet wat dat betekent.


Lief clubje 🤗

Je zegt waar het op staat, en krijg zelfs een uiting dat ik niet weet waarover ik het heb? 🤣

 

Hvd, dslam, kvd en ftth(glasvezel-switch misschien???) "in deze volgorde". Nee wacht: Mijn verbinding begint bij? Vandaar gaat het naar? En vandaaruit gaat het naar? En daarna, en het is glasvezel, hè? 

 

Nou ja laat maar ook. Treurig is het. 

 

Als je mij al aangeeft dat ik zelf niet weet wat dit betekend en niet weet waarover ik het heb? En als ik "monteursingang" zeg, dit zegt je dan ook niks? Niemand die ooit zelf in de buitendienst gewerkt heeft? Dan heeft dit clubje al zeker geen nut of probleem oplossend vermogen, dan enkel zichzelf te profileren als een all-round betweter. Dit kun je beter verwijderen, hoor als men enkel voor je schermpje zit om klanten te helpen... Geen wonder dat de afkortingen je onbekend zijn. En, hier zijn kpn'ers. Ex of klantenservice. Er zal geen enkele "niet kpn'ers" hier de forums afstruimen om mensen te helpen. 🤣

 

Reageer gewoon niet als je er moeite mee hebt of niet weet waarover ik het heb. Want het komt nu over alsof een it/telecom/infra netwerk-expert vanuit de klantenservice tehoren krijgt om de modem te resetten of zit de stekker erin... 

 

De stap is na jaren genomen iig(in-ieder-geval). Ik ben nu uitstekend geholpen door een telecom rayon manager. 

Een fijne zondag. En ga met God🙏


Beste allemaal, ik heb een aantal reacties verwijderd. Graag niet off-topic gaan en je aan de huisregels houden. 

@IndoRay de feedback over de toon van je berichten, is mijns inziens terecht. Op de community communiceer je vooral met andere klanten. Als je dit niet wilt, is dit wellicht niet het platform voor jou. Je zou dan (nog eens) kunnen bellen met 0800-0402 of je vraag aan ons stellen via Facebook of X.


Dat gezegd hebbende: mocht je nog via de community geholpen willen worden, dan hoor ik het graag. We helpen, doorgaans, graag. 


Beste allemaal, ik heb een aantal reacties verwijderd. Graag niet off-topic gaan en je aan de huisregels houden. 

@IndoRay de feedback over de toon van je berichten, is mijns inziens terecht. Op de community communiceer je vooral met andere klanten. Als je dit niet wilt, is dit wellicht niet het platform voor jou. Je zou dan (nog eens) kunnen bellen met 0800-0402 of je vraag aan ons stellen via Facebook of X.


Dat gezegd hebbende: mocht je nog via de community geholpen willen worden, dan hoor ik het graag. We helpen, doorgaans, graag. 

De toon van mijn berichten? Je bedoeld vanaf mijn eerste reactie op de commentaren hier. Ja, daar heb je gelijk in. Wie de bal kaatst... Het is maar net hoe men het eerste bericht lezen wil, hè. Blijkbaar kan niet iedereen het onderwerp eruit filteren en tussen de vingers door lezen.

 

Maar het is goed zo👍🏼

Ik was er reeds klaar mee, het probleem is opgelost met een mede professional die mijn beperkte toegang om de kpn problemen op te lossen. Een nieuwe ftu wordt geplaatst. 


Hallo,

KPN Internet 1 Gbit/s Glasvezel, maar max 739.1 Mbps DL enkel gebruik van Cat6e 1 pc + 1x  Super-Wifi in gebruik en 3x mobiele devices op het moment verbonden(tablet+gsm)?

En...
“Goedemiddag

We gaan nu de verbinding controleren. Dit duurt maximaal 2 minuten.


Heb ik na 15 minuten in-activiteit afgebroken, er gebeurde niks.

Test resultaten(altijd 3x):
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/4b2d70b0-5011-11ef-b467-b19622d2d06f

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/c723c440-5015-11ef-b467-b19622d2d06f

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/0613d3c0-5016-11ef-87f7-19c05d2e6b0f

Misschien nu tijd om weer over te stappen? 1gb is 1gb ja toch? Dus geen 700 800 of 900 mbs, nee het moet minimaal 950 tot 1 gb zijn. Beetje tolerantie is begrijpelijk, maar met 300+ mbps mislopen, vind ik wel treurig worden. Beetje diefstal vind ik omdat je al een abonnement hebt voor 100 en 200 mbit. 

Hier betaal ik toch voor? Ik geloof er niks van dat de SuperFiber 4 gegarandeerd kan worden. Kan ook nooit gegarandeerd zijn. Als ik mijn Argos en Kurth hieraan hang geeft het toch wel wat anders aan… Gelukkig geen ISRA doppie meer in huis en zeker geen pairbonding meer. Monteurs reeds aan huis geweest. alles perfect gechecked, zelf nieuwe 35mtr Cat6e bekabeling aangebracht en monteur heeft ze van de rj45’s voorzien. Alles was OPTIMAAL getest. 1 Router, 1 switchbox, 1x Super-Wifi box. Slechte router update geweest weer?(nog geen maand geleden)

Nu, In een week tijd haal ik niet eens 990mbps meer. Wat is er nu weer aan de hand? Zijn de KVD’s en FTTH’s aan vervanging toe of misschien een complete HVD? Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee, moet ik zeggen.

Ik ga nu natuurlijk wel research doen, welke provider mij wel deze gevraagde/betaalde snelheden kan bieden. Hopelijk kan KPN dit voorkomen door het probleem te verhelpen. 

Ik kan je wel een zinnig antwoord geven waarom je “maar” 9*** Mbit/s snelheid haalt. Eigenlijk heel simpel. Je moet vanzelf wel met de LAN-draad meten en NIET met de wifi maar dat wist je al wel?

Sinds kort heb ik ook 1 Gbit/s glasvezel snelheid. Dat is echt wat anders dan de 100 Mbit/s snelheid die ik had. In de meeste computers/laptops/tablets zit nog “maar” een 1 Gbit/s LAN-adapter/netwerkkaart en wanneer ik dan met apparaten ga meten met een 1 Gbit/s adapter/netwerkkaart haal ik dus ook maar amper 9*** Mbit/s. Op één of andere manier “knijpt” (is eigenlijk overhead) de 1 Gbit/s adapter/netwerkkaart de snelheid af. Pas als je een 2.5 Gbit/s adapter/netwerkkaart in je apparaten hebt zitten, haal je ruim met de download 1016 Mbit/s en upload 1360 Mbit/s. Dit is natuurlijk afhankelijk met welke server je meet (pingt).


Hallo,

KPN Internet 1 Gbit/s Glasvezel, maar max 739.1 Mbps DL enkel gebruik van Cat6e 1 pc + 1x  Super-Wifi in gebruik en 3x mobiele devices op het moment verbonden(tablet+gsm)?

En...
“Goedemiddag

We gaan nu de verbinding controleren. Dit duurt maximaal 2 minuten.


Heb ik na 15 minuten in-activiteit afgebroken, er gebeurde niks.

Test resultaten(altijd 3x):
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/4b2d70b0-5011-11ef-b467-b19622d2d06f

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/c723c440-5015-11ef-b467-b19622d2d06f

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/0613d3c0-5016-11ef-87f7-19c05d2e6b0f

Misschien nu tijd om weer over te stappen? 1gb is 1gb ja toch? Dus geen 700 800 of 900 mbs, nee het moet minimaal 950 tot 1 gb zijn. Beetje tolerantie is begrijpelijk, maar met 300+ mbps mislopen, vind ik wel treurig worden. Beetje diefstal vind ik omdat je al een abonnement hebt voor 100 en 200 mbit. 

Hier betaal ik toch voor? Ik geloof er niks van dat de SuperFiber 4 gegarandeerd kan worden. Kan ook nooit gegarandeerd zijn. Als ik mijn Argos en Kurth hieraan hang geeft het toch wel wat anders aan… Gelukkig geen ISRA doppie meer in huis en zeker geen pairbonding meer. Monteurs reeds aan huis geweest. alles perfect gechecked, zelf nieuwe 35mtr Cat6e bekabeling aangebracht en monteur heeft ze van de rj45’s voorzien. Alles was OPTIMAAL getest. 1 Router, 1 switchbox, 1x Super-Wifi box. Slechte router update geweest weer?(nog geen maand geleden)

Nu, In een week tijd haal ik niet eens 990mbps meer. Wat is er nu weer aan de hand? Zijn de KVD’s en FTTH’s aan vervanging toe of misschien een complete HVD? Ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee, moet ik zeggen.

Ik ga nu natuurlijk wel research doen, welke provider mij wel deze gevraagde/betaalde snelheden kan bieden. Hopelijk kan KPN dit voorkomen door het probleem te verhelpen. 

Ik kan je wel een zinnig antwoord geven waarom je “maar” 9*** Mbit/s snelheid haalt. Eigenlijk heel simpel. Je moet vanzelf wel met de LAN-draad meten en NIET met de wifi maar dat wist je al wel?

Sinds kort heb ik ook 1 Gbit/s glasvezel snelheid. Dat is echt wat anders dan de 100 Mbit/s snelheid die ik had. In de meeste computers/laptops/tablets zit nog “maar” een 1 Gbit/s LAN-adapter/netwerkkaart en wanneer ik dan met apparaten ga meten met een 1 Gbit/s adapter/netwerkkaart haal ik dus ook maar amper 9*** Mbit/s. Op één of andere manier “knijpt” (is eigenlijk overhead) de 1 Gbit/s adapter/netwerkkaart de snelheid af. Pas als je een 2.5 Gbit/s adapter/netwerkkaart in je apparaten hebt zitten, haal je ruim met de download 1016 Mbit/s en upload 1360 Mbit/s. Dit is natuurlijk afhankelijk met welke server je meet (pingt).

Helemaal juist. 

 

Ik test met een Panasonic toughbook i5 mk1, of Kurth of Argos direct aan de router met Cat6e. Ftu kan ik ook meten. Deze wordt iig vervangen👍🏼Eerst had ik de patch van router naar Ftu reeds vervangen, maar geen impact(rode/oranje utp bijgeleverd met Ftu moest je vroeger ook gelijk vervangen als die op de experia v10 verbond🤔

 

Alles wordt/is getest met Cat6e en start altijd vanaf de Isra en dan verder. Met WiFi test ik nooit, enkel als ik op een device operationeel ben en het nodig heb👍🏼


Reageer