Skip to main content

Ik heb een internetabonnement van 1 GB gekocht, maar ik zie nooit 1 GB internet. Ik controleer de snelheid op veel verschillende websites en apparaten, maar het maximale dat ik kan zien is 900 en max maar 900, dat betekent soms zie ik 7** soms 8**. Als u geen stabiel 1 GB kunt geven, waarom plaatst u dan een advertentie waarin staat dat er een internetabonnement van 1 GB bestaat? 

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor vraag aangemaakt

De 1Gb/s is het theoretisch maximum. Op glasvezelaansluitingen zal deze snelheid aanwezig zijn tussen de klantrouter (of ONT), en de apparatuur in de POP. Er zijn zeer veel factoren die deze maximumsnelheid beïnvloeden:

  1. De apparatuur in gebruik van de klant, zoals de router, het lokale netwerk, en de PC/laptop/tablet;
  2. De hoeveelheid beschikbare bandbreedte in het core netwerk van KPN. Het netwerk is gedimensioneerd om onder normale omstandigheden voldoende bandbreedte per aansluiting te kunnen leveren, maar het is zeker niet gedimensioneerd om altijd en 100% van de aansluitsnelheid te kunnen bieden voor elke gebruiker van de dienst;
  3. Het deel buiten de verantwoordelijkheid van KPN, interconnecties naar andere ISP’s en het wereldwijde internet: daar is eigenlijk weinig over te zeggen qua bandbreedte.

Ik vind een speedtest dat als resultaat 900/900 geeft heel netjes voor een 1Gb/s aansluiting. En voor wat betreft andere websites: daar is geen peil op te trekken omdat het end-to-end pad zeer waarschijnlijk door allerlei gedeelde infrastructuur gaat.

Mijn conclusie is dat jouw internet verbinding normaal functioneert. Je kan tevreden zijn over de kwaliteit van de verbinding! 😀

Aanvullend: in het contract dat je met KPN gesloten hebt, staat het volgende:

Internetsnelheid

Wij verwachten de volgende maximale internetsnelheid op uw adres: Downloadsnelheid: 1 Gbit/s
Uploadsnelheid: 1 Gbit/s

Deze snelheid is een schatting en kan hiervan afwijken. De werkelijke snelheid hangt af van verschillende factoren, zoals het aantal apparaten en het gebruik van wifi.
In de meeste gevallen is de beschikbare internetsnelheid op uw adres 85% van de maximale down- en uploadsnelheid. De minimaal beschikbare snelheid op uw adres is 75% van de hierboven getoonde maximale down- en uploadsnelheid.

Misschien heb je dit over het hoofd gezien?


Het theoretisch gemeten maximum is 940Mbps door de overhead in ethernet. En de rest is het zoals genoemd afhankelijk van enorm veel factoren.

Meten altijd doen met de command line versie van Ookla SoeedTest, nooit in een browser. En altijd meerdere servers proberen.

Ik heb Caiway en meet een gemiddelde van 940/930.

 


En natuurlijk de gebruikte netwerkkaart moet eea ook ondersteunen. 


En natuurlijk de gebruikte netwerkkaart moet eea ook ondersteunen. 

En recente drivers etc.