Skip to main content
Antwoord

1 Gbit/s wordt niet gehaald

• April 4, 2025
  • 7 reacties
  • 91 keer bekeken

Mijn glasvezel snelheid haalt net de helft van de beloofde 1000 Gbit/s downstream. Upstream is klein beetje beter zit ergens tussen de 600-650 Mbit/s. Kan KPN hier wat aan doen?

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@ErwinC, voordat we er meer over kunnen zeggen moeten we eerst meer over de situatie weten. Hoe meet je dit bijvoorbeeld, is dat met een kabel of draadloos?

Heb je zelf al dingen geprobeerd, naast het meten van de snelheid? Zo ja, wat en wat was het resultaat?

De link die Jan al geeft geeft meerdere dingen die je kunt proberen.

Als je het makkelijker vindt om het telefonish toe te lichten kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

• Auteur
  • Topper
  • April 4, 2025

Ik heb hetzelfde probleem. Intern heb ik 2.5Gb snelheid. Naar buiten blijft downstream steken op 500 Mbit en up op 600-650 Mbit. Wat nu te doen?

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 4, 2025

Beste ​@ErwinC zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 7, 2025

Hoi ​@ErwinC, voordat we er meer over kunnen zeggen moeten we eerst meer over de situatie weten. Hoe meet je dit bijvoorbeeld, is dat met een kabel of draadloos?

Heb je zelf al dingen geprobeerd, naast het meten van de snelheid? Zo ja, wat en wat was het resultaat?

De link die Jan al geeft geeft meerdere dingen die je kunt proberen.

Als je het makkelijker vindt om het telefonish toe te lichten kan dat ook, daarvoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

• Auteur
  • Topper
  • April 7, 2025

Hi,

Over de kabel natuurlijk, draadloos is alleen goed voor mobieltjes en andere laagdrempelige zaken. In het begin haalde ik de 1 Gb/s gemakkelijk, niets veranderd intern hier thuis, en de snelheid wordt steeds lager. 

Grtz,

Erwin

Jasper van KPN
Moderator

Had je zelf ook dingen geprobeerd al? Wij zien niet wat jij ziet, alleen wat jij vertelt. Als er vragen worden gesteld en je geeft er geen antwoord op hebben wij geen idee. Om mee te kunnen denken hebben we meer nodig, anders kan je de genoemde terugbelafspraak het beste maken.

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2025

Hi,

Ok, ik heb 4 computers aan bedraad aan het netwerk. Deze allemaal met de Ookla app en de Fritz snelheidstest  haalden eerst de 1Gb/s down en zelfs iets hoger up. Na verloop van tijd begon de snelheid te dalen, in deze testen, terwijl aan de computers niets is veranderd qua settings, ook modem, netwerk fysiek (switches en kabels) niets is veranderd. behalve dat het een paar maanden ouder is allemaal. Ik vraag mij af waarom mijn internet snelheid nog maar de helft is van wat het eerst was?   Ik gebruik op alle computers het veiligheidspakket van KPN, naast betaalde avast pakket, om eventuele malware, etc. voor te zijn. Dit had ik ook allemaal draaien voor de snelheid inkakte. Dus overhead van deze software of malware of virussen verwacht ik niet als reden, scans vinden overigens ook niets.  De snelheden naar mijn NAS servers blijven intern, binnen eigen netwerk, onveranderd hoog, dankzij 2.5Gb netwerk (switches en cat. 6 kabels), dus daar (als in interne netwerk) verwacht ik het probleem ook niet. Contact van buiten naar servers is langzamer geworden, en de speedtesten vallen veel lager uit, het enige dat ik kan verzinnen is dat er iets mis is aan KPN kant… zou echter verwachten dat KPN niets veranderd als eenmaal is opgezet en werkt, en zou verwachten dat er bij glasvezel geen snelheidsdips ontstaan bij grotere afstand naar centrale (zoals bij ADSL via koper) of hogere bezetting van netwerk in de buurt, maar misschien heeft men in centrale niet genoeg capaciteit? Ik weet niet op dit moment wat ik verder nog kan proberen…

Hoe maak ik die terugbel afspraak? Met de app?

Dank voor de input!

Grtz,

Erwin

Jasper van KPN
Moderator

Kijk, dat verduidelijkt het wat inderdaad. Dat het in huis stabiel blijft geeft me ook het gevoel dat het belangrijk is om de gehele verbinding na te kijken. 

Die terugbelspraak kan je maken via onze site:

Â