Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd flinke problemen met mijn internetsnelheid. Ik heb een glasvezel abonnement vanĀ 1000mbit/s up en down maar na een speedtest kom ik 9 van de 10 keer uit op 100mbit/s. Na een restart van de modem geeft ie meestal wel weer 1000mbit/s maar na verloop van tijd zakt hij weer helemaal terug. Ik betaal een aardig centje voor dit abonnement maar in de praktijk blijkt dat ik helemaal niet tot deze snelheden kom.

Wat mij ook opvalt is dat na een restart van de modem het internet erg instabiel is. Het internet valt weg en heeft even later weer verbinding. Dit gebeurt een aantal keer, daarna blijft hij stabiel op 100mbit/s. Het lijkt er bijna op alsof er problemen zijn met 1000mbit/s internet dat hij hem uit voorzorg terugschakelt naar 100mbit/s.

Ā 

Ik heb van alles geprobeerd. Speedtesten, kabel gecheckt, modem meermaals opnieuw opgestart en zelf teruggezet naar factory settings, maar niks blijkt helaas te helpen. Ik ben ten einde raad.

Ā 

Heeft iemand, zowel de community hier als de klantenservice, enige suggesties voor mij hoe ik dit probleem op kan lossen? Ik heb een KPN box 12 modem.

Ā 

Alvast bedankt!

@OmafietsĀ meet je met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem zonder overige aangesloten appartuur? En meet met de Ookla app die je in Windows kan vinden.Ā  Alleen dan heb je betrouwbaar resultaat.Ā 


@OmafietsĀ meet je met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem zonder overige aangesloten appartuur? En meet met de Ookla app die je in Windows kan vinden.Ā  Alleen dan heb je betrouwbaar resultaat.Ā 

Ik zit inderdaad rechtstreeks op het modum en hij geeft (helaas) nog steeds hetzelfde resultaat:

Ā 

Ā 


Dat is wel bijzonder ja en heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?


je hebt de kabel gecheckt zeg je , maar heb je ook een andere kabel zelf geprobeerdĀ 


@Joep1965Ā gisteravond inderdaad van de stroom gehaald. Internet is nu (zoals verwacht na een restart) wel weer 1000mbit/s maar is ontzettend instabiel. Wanneer ik veel internet gebruik (Teams, download etc.) dan knalt hij er gewoon ff uit. Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

Ā 

@robinjoo1Ā ik heb inderdaad meerdere kabels geprobeerd. Helaas blijft het niet goed werken.


m.i lijkt een signaalmeting/uitlezing door een moderator een juiste vervolgstap,Ā 

Ā 

je hebt je postcode en huisnummer ingevuld in je community profiel ?


@robinjoo1Ā ga ik gelijk doen


Hoi @OmafietsĀ .Ā  Ik wilde je lijn doormeten maar nu kom ik een overstap naar een andere provider tegen. Klopt dat?


Dag @Erwin_Ā , dat klopt inderdaad. Halvewege oktober stap ik over. Toch zou ik het fijn vinden als ik komende maand werkend internet heb. Momenteel krijg ik wel weer 1000mbit, echter vliegt heel internet er continu uit. In de modem zie ik het volgende dan ook:

Ā 

Ā 

Meestal moet ik dan even wachten en dan pakt ie hem weer, maar soms ligt hij er ook compleet uit en moet ik de modem opnieuw opstarten.


Die lijn is behoorlijk belabberd als ik dat zo bekijk, @OmafietsĀ . Althans tot 17-9.Ā  Daarna zie ik geen verbrekingen meer. Is er sinds die dag iets veranderd?


@Erwin_Ā ik heb zelf niks veranderd maar hij lijkt vooralsnog wel iets stabieler te zijn.Ā 


Laten we het even aankijken. Als je het idee krijgt dat er toch weer uitval is, laat het weten.Ā 


Ā 

@robinjoo1Ā ik heb inderdaad meerdere kabels geprobeerd. Helaas blijft het niet goed werken.

Ook de WAN kabel tussen het glasvezelaansluitpunt en de gateway? Dit klinkt wel als een klassiek symptoom van een Ethernet interface die tussen 1000 en 100 Mbit/sec heen en weer klappert door een rot contact/ader. Kan ook net zo goed in 1 van de Ethernetpoorten zitten dan.