Skip to main content

Mijn downloadsnelheid is op WIFI ronduit slecht. Bekabeld haal ik 508/546 en via Wifi 166/536. Dit op verschillende apparaten (Nvidia Shield TV Pro 2019, Galaxy Note 8, iPad, iMac Pro en iPhone XS). 

Het lijkt erop dat de experiabox v10a de downloadsnelheid op wifi beperkt. Terugzetten naar fabrieksinstellingen, kanaal wijzigen etc heeft allemaal niet geholpen. 2 Superwifi punten vergroten wel het bereik maar de downloadsnelheid blijft consistent rond de 160 Mbit hangen.

 

Toevoeging: er zijn circa 16 apparaten aangesloten via wifi en 5 via LAN

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Wellicht dat het mogelijk is om de fritzbox een maand op proef te ontvangen?? Of eventueel een ander type modem?


Voor wifi keurige waarden, zulke waarden zouden wel meer klanten willen hebben, draadloos.

 


Voor wifi keurige waarden, zulke waarden zouden wel meer klanten willen hebben, draadloos.

 

Op mijn ziggo abo haalde ik met gemak 500 Mb down, helaas bood het abo geen optie tot 500 Mb up, daarom overgestapt naar KPN. Tot nog toe niets anders dan spijt


Hoi @Critical, welkom terug!
Helaas kun je de Fritz box via ons niet een maand proberen. Je kunt het fritz box abonnement wel nemen maar daar deze kun je de eerste 6 maanden niet opzeggen. 
​​​​​​Zoals @JanD noemt zijn dit best hoge snelheden voor wifi.
Ik kan me wel voorstellen dat je je volledige snelheid ook draadloos wilt kunnen benutten maar daar heb ik helaas niet echt een oplossing voor. 
Misschien kan je elders een modem kopen en deze eventueel retourneren als het niet bevalt.


Beetje vreemd dat er aangegeven wordt dat dit voor WiFi best hoge snelheden zijn. Wellicht dat dit voor kpn klanten “best hoog” is maar als je 2 jaar een 500mbit abo bij ziggo hebt gehad is dit een behoorlijke terugval in snelheid. Nou is dat op een mobieltje wellicht niet zo spannend maar op een laptop toch wel. Ik begrijp dan ook niet dat er niet gecontroleerd wordt wat de oorzaak is maar dat er feitelijk wordt gezegd… het werkt toch? 
even ter vergelijk om zaken uit te sluiten. Mijn buren hebben nog steeds ziggo (500/50) via een Connectbox. Hiermee verbonden haal ik op mijn iPhone XS een download van 500Mb en een upload van 58 Mb. Via mijn eigen experiabox v10a haal ik nog maar 130 Mb down en 536 Mb up. Anders gesteld, upload is zoals ik verwacht, download is ver onder de maat


Dat is helemaal niet vreemd; voor wifi zijn dit echt meer dan uitstekende snelheden. 


Dat is helemaal niet vreemd; voor wifi zijn dit echt meer dan uitstekende snelheden. 

Prima dat jij vindt dat een downloadsnelheid van 130 Mb prima is. Ik vind het ronduit waardeloos. Een backup downloaden neemt nu enkele uren in beslag in plaats van net geen uur. Ik heb gisteren geprobeerd een oudere experiabox v10 aan te sluiten, helaas wordt deze niet actief op glas. (wellicht doordat deze van een telfort klant is?) Ik heb begrepen dat een router rechtstreeks op het glasmodem ook moet werken dus vanavond even naar de mediamarkt om dit uit te proberen en beperkingen van de v10A uit te sluiten. Vreemd genoeg is de verbindingssnelheid 1300Mbps. Dus ook daar zal het niet aan liggen...

 


En hieronder via kabel:

 


Een Telfort-modem gaat niet werken bij een KPN-abo, zijn softwarematig verschillende modems.

Voor een beetje serieus werk (zoals back-ups) ga je natuurlijk bekabeld te werk en niet draadloos, is mijn idee, maar ik blijf de wifi-waarden keurig vinden.

 


 

Voor een beetje serieus werk (zoals back-ups) ga je natuurlijk bekabeld te werk en niet draadloos, is mijn idee, maar ik blijf de wifi-waarden keurig vinden.

 

Tsja, wellicht dat jouw laptop nog wel een utp aansluiting heeft, de mijne iig niet. En ik zou niet weten waarom ik een netwerk adapter zou moeten kopen voor iets wat voorheen prima functioneerde. Ik ben dan ook oprecht van mening dat de experiabox ondermaats presteert. Zou dan ook erg prettig zijn als een KPN medewerker hier even op kan reageren i.p.v. reacties als voor wifi prima. Ik heb notabene €200,00 betaald voor superwifi, mag ik dan ook even zeiken als het niet datgene doet wat mij beloofd werd? En als het nu zo was dat de aansluiting bij KPN vlekkeloos verlopen was… Maar op dit moment ben ik nog steeds van mening dat ze bij KPN volledig incapabel zijn. Om een idee te geven wat ik daarmee bedoel…. Er is mij in maart al toegezegd dat mijn glasvezelpunt verlegd zal worden, inmiddels is het al weer bijna juli en nog ligt mijn glasvezelmodem los in de woonkamer (ja, zo aangesloten door KPN). In april werd mij beloofd dat de snelheidsproblemen opgelost zouden worden (hiervoor zijn er 2 superwifi punten opgestuurd) en nog is het probleem niet verholpen. Helaas ken ik hier niemand in de omgeving die EN bij KPN zit EN een experiabox v10 heeft (dus zonder A). Klopt het trouwens dat ik de superwifi punten niet op de fritzbox kan gebruiken? 


De SuperWifi's kunt u zeker wel op de fritzbox gebruiken.


Dat is helemaal niet vreemd; voor wifi zijn dit echt meer dan uitstekende snelheden. 

Prima dat jij vindt dat een downloadsnelheid van 130 Mb prima is. Ik vind het ronduit waardeloos. Een backup downloaden neemt nu enkele uren in beslag in plaats van net geen uur.

Misschien moet je maar eens nadenken over- en zoeken naar intelligentere methodes van data redundantie (of backup zoals je het noemt). Of een 10x keer duurder zakelijk account nemen, dan hoeft je minder na te denken en kun je er wellicht van op aan dat KPN je altijd 500/500 levert en geen Mbps minder.  Wifi en je spullen in huis moet je zelf regelen. En WiFi is gedeelde lucht, geen garantie, best kans dat je buren of wie dan ook door jou WiFi heen fietsen. Ook e.v.t. eigen/andere router. In mijn ogen ben je een vrij makkelijke prooi voor marketing/sales afdelingen van KPN of Ziggo. Ze kloppen je met lucht geld uit de zak.


Hoe heeft u de SuperWifi's verbonden? Beide bekabeld? En staan ze zodanig dat er in de nabijheid geen andere electronica aanwezig is?


Dat is helemaal niet vreemd; voor wifi zijn dit echt meer dan uitstekende snelheden. 

Prima dat jij vindt dat een downloadsnelheid van 130 Mb prima is. Ik vind het ronduit waardeloos. Een backup downloaden neemt nu enkele uren in beslag in plaats van net geen uur.

Misschien moet je maar eens nadenken over- en zoeken naar intelligentere methodes van data redundantie (of backup zoals je het noemt). Of een 10x keer duurder zakelijk account nemen, dan hoeft je minder na te denken en kun je er wellicht van op aan dat KPN je altijd 500/500 levert en geen Mbps minder.  Wifi en je spullen in huis moet je zelf regelen. En WiFi is gedeelde lucht, geen garantie, best kans dat je buren of wie dan ook door jou WiFi heen fietsen. Ook e.v.t. eigen/andere router.

Misschien moet jij dan even leren om de vraag te lezen… Hoe krijg ik mijn wifi sneller… Lijkt me niet de meest ingewikkelde vraag. Als ik daar wat voor moet kopen is dat ook prima en volgens mij beweer ik nergens dat ik niets wil kopen. Maar als ik wat koop moet het wel goed zijn en aan mijn wensen voldoen. Nu kreeg ik van de klantenservice te horen dat superwifi het probleem op zou lossen dus kocht ik dat. Als dan blijkt dat dat het probleem niet oplost verwacht ik dat KPN met een andere oplossing komt en die is tot nu toe uitgebleven. Dat noem ik een gebrek van KPN. Een tien x duurder zakelijk abonnement? Wat een onzin. Als de experiabox niet capabel is zal hij dat ook op een zakelijk abo niet zijn. Ik geloof niet dat ik hier ben wezen klagen over de bekabelde snelheid. En ja, als KPN zou toestaan dat ik mijn eigen modem gebruik (dus MET tv mogelijkheid, zonder beperkingen) of nog beter toegang tot TV via Android TV app, zou ik hier niet eens klagen. Maar ik krijg eerst het advies om €200,00 uit te geven aan superwifi punten en vervolgens krijg ik het advies een ander modem aan te schaffen waarop de net aangeschafte wifipunten niet werken. Tevens moet ik dan maar genoegen nemen met het feit dat tv niet of niet naar behoren werkt. 

Wellicht dat ik een verwende ziggo klant ben, maar daar werkte in ieder geval hetgeen ik voor betaalde. Een prima modem, een fantastische tv app en niet te vergeten, fantastische wifi. Waarom ik dan toch overgestapt ben?? De reden was de upload welke hun niet boven de 40Mbps aanbieden. Maar onderhand geloof ik meer en meer dat ik daar beter mee had kunnen leren leven. In 19 jaar tijd heb ik daar nooit langer dan enkele uren zonder internet gezeten (monteur kwam vaak dezelfde dag nog bij storing). 


Hoe heeft u de SuperWifi's verbonden? Beide bekabeld? En staan ze zodanig dat er in de nabijheid geen andere electronica aanwezig is?

Beiden zijn bekabeld aangesloten via CAT5e kabels (1 met een lengte van 4 meter en 1 met een lengte van 18 meter). Weet niet wat je bedoeld met in de nabijheid maar ze hangen beiden aan een muur, circa 30cm onder het plafond. Binnen een meter is er afgezien van de iMac en het modem zelf geen andere apparatuur aanwezig. Ik moet zeggen dat het loskoppelen van de superwifi totaal geen verschil maakt in snelheid (wel in dekking).


@CriticalIk ga met opzet aan je WiFi perikelen voorbij omdat ik denk dat je eerst uit de spiraal kan waar je nu in mijn ogen in zit. Bij gangbaar AON glasvezel van KPN kun je in principe eigen spullen direct op de glasvezel aansluiten, maar dat zal KPN hier op dit forum of via klantenservice niet adviseren. Wat dus betekent dat je zelf op zoek kan naar b.v. een WiFi AP wat kwa capaciteit matched met de WiFi in je laptop.


@CriticalIk ga met opzet aan je WiFi perikelen voorbij omdat ik denk dat je eerst uit de spiraal kan waar je nu in mijn ogen in zit. Bij gangbaar AON glasvezel van KPN kun je in principe eigen spullen direct op de glasvezel aansluiten, maar dat zal KPN hier op dit forum niet adviseren. Wat dus betekent dat je zelf op zoek kan naar b.v. een WiFi AP wat kwa capaciteit matched met de WiFi in je laptop.

Uit deze opmerking maak ik op dat ik dus gewoon een Asus router rechtstreeks aan mijn glasvezelpunt kan koppelen (het apparaat waar nu de rode utp kabel uit komt). Dan zal mijn tv abo niet meer werken maar deze kan ik dan opzeggen. Dit is precies hetgeen ik vandaag zou willen uitproberen. Neemt natuurlijk niet weg dat het vreemd is dat ondanks de TX-snelheid van 1300Mbps de snelheid van 500Mbps niet gehaald wordt. Ik geloof dat er wat verloren gaat maar 800Mbps?? Dat is dan wel echt een kutmodem. Maar goed, ik zal de vraag anders formuleren… Is er een KPN klant die meer dan 200Mbps behaald over WIFI en zo ja, welk modem gebruik je dan?


@CriticalIk ga met opzet aan je WiFi perikelen voorbij omdat ik denk dat je eerst uit de spiraal kan waar je nu in mijn ogen in zit. Bij gangbaar AON glasvezel van KPN kun je in principe eigen spullen direct op de glasvezel aansluiten, maar dat zal KPN hier op dit forum niet adviseren. Wat dus betekent dat je zelf op zoek kan naar b.v. een WiFi AP wat kwa capaciteit matched met de WiFi in je laptop.

Uit deze opmerking maak ik op dat ik dus gewoon een Asus router rechtstreeks aan mijn glasvezelpunt kan koppelen (het apparaat waar nu de rode utp kabel uit komt). Dan zal mijn tv abo niet meer werken maar deze kan ik dan opzeggen. Dit is precies hetgeen ik vandaag zou willen uitproberen. Neemt natuurlijk niet weg dat het vreemd is dat ondanks de TX-snelheid van 1300Mbps de snelheid van 500Mbps niet gehaald wordt. Ik geloof dat er wat verloren gaat maar 800Mbps?? Dat is dan wel echt een kutmodem. Maar goed, ik zal de vraag anders formuleren… Is er een KPN klant die meer dan 200Mbps behaald over WIFI en zo ja, welk modem gebruik je dan?

Die V10a zou ik persoonlijk geeneens aansluiten en gewoon in de doos laten zitten.

Of de betreffende asus router kan werken met KPN glasvezel abo zul je moeten bepalen, maar o.a. https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609 is in zeer detail alles wel te vinden.

Mensen die graag WiFi snelheden boven de 500 Mbps willen, hebben vrijwel allemaal aparte losse WiFi accesspoints. Die 1300Mbps kan je proberen te ‘bewijzen’ door eens binnenshuis een groot bestand tussen je wifi laptop en een bekabelde NAS via de asus router te kopieren. Daar heb je geen KPN of internet voor nodig (glasvezel hoeft niet aangesloten te zijn).

Ikzelf heb een niet-KPN glasvezel abo van 150/150, o.a. een Mikrotik WiFi AP en daarmee haal ik ongeveer 330Mbps met een oude laptop (iperf3 tool). Als je WiFi6 spullen zou kopen kun je wel boven de 1000Mbps uitkomen, maar de vraag is je laptop dat kan.


@CriticalIk ga met opzet aan je WiFi perikelen voorbij omdat ik denk dat je eerst uit de spiraal kan waar je nu in mijn ogen in zit. Bij gangbaar AON glasvezel van KPN kun je in principe eigen spullen direct op de glasvezel aansluiten, maar dat zal KPN hier op dit forum niet adviseren. Wat dus betekent dat je zelf op zoek kan naar b.v. een WiFi AP wat kwa capaciteit matched met de WiFi in je laptop.

Uit deze opmerking maak ik op dat ik dus gewoon een Asus router rechtstreeks aan mijn glasvezelpunt kan koppelen (het apparaat waar nu de rode utp kabel uit komt). Dan zal mijn tv abo niet meer werken maar deze kan ik dan opzeggen. Dit is precies hetgeen ik vandaag zou willen uitproberen. Neemt natuurlijk niet weg dat het vreemd is dat ondanks de TX-snelheid van 1300Mbps de snelheid van 500Mbps niet gehaald wordt. Ik geloof dat er wat verloren gaat maar 800Mbps?? Dat is dan wel echt een kutmodem. Maar goed, ik zal de vraag anders formuleren… Is er een KPN klant die meer dan 200Mbps behaald over WIFI en zo ja, welk modem gebruik je dan?

Die V10a zou ik persoonlijk geeneens aansluiten en gewoon in de doos laten zitten.

Of de betreffende asus router kan werken met KPN glasvezel abo zul je moeten bepalen, maar o.a. https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609 is in zeer detail alles wel te vinden.

Mensen die graag WiFi snelheden boven de 500 Mbps willen, hebben vrijwel allemaal aparte losse WiFi accesspoints. Die 1300Mbps kan je proberen te ‘bewijzen’ door eens binnenshuis een groot bestand tussen je wifi laptop en een bekabelde NAS via de asus router te kopieren. Daar heb je geen KPN of internet voor nodig (glasvezel hoeft niet aangesloten te zijn).

Ikzelf heb een niet-KPN glasvezel abo van 150/150, o.a. een Mikrotik WiFi AP en daarmee haal ik ongeveer 330Mbps met een oude laptop (iperf3 tool).

Die snelheid wordt niet helemaal gehaald maar ik kom toch op een respectabele 60MB/s over wifi. Dus de beperking ligt op zeker bij de experiabox. Maar ja, dat was een conclusie die ik al had getrokken na de overstap van ziggo naar KPN


Hoe heeft u de SuperWifi's verbonden? Beide bekabeld? En staan ze zodanig dat er in de nabijheid geen andere electronica aanwezig is?

Beiden zijn bekabeld aangesloten via CAT5e kabels (1 met een lengte van 4 meter en 1 met een lengte van 18 meter). Weet niet wat je bedoeld met in de nabijheid maar ze hangen beiden aan een muur, circa 30cm onder het plafond. Binnen een meter is er afgezien van de iMac en het modem zelf geen andere apparatuur aanwezig. Ik moet zeggen dat het loskoppelen van de superwifi totaal geen verschil maakt in snelheid (wel in dekking).

Sommige mensen stoppen hun versterkers weg achterin het tv meubel in een hele bos met snoeren.

Weet u wel zeker dat de SuperWifi's hetzelfde netwerk uitzenden dan de Experiabox? Heeft u al eens ingelogd op de SuperWifi's? Zo nee, probeer eens: http://192.168.2.151 Daar ziet u dan ook gelijk of uw apparaat wel met de dichtbijzijnde SuperWifi verbonden is.