Skip to main content

De info in het onderwerp dekt de lading al redelijk, maar ik had afgelopen week al een upgrade naar 500Mb/s gedaan, gewoon omdat het kan en zelfs draadloos haalde ik met mijn iPhone 11 Pro de 500Mb/s. Nogmaals, gewoon omdat het kan... over het nut van deze snelheid of deze snelheid via wifi hoeft geen discussie gevoerd te worden. Maar als ik dit niet had gedaan, had ik ook niet geweten van de uploadcap op 500Mb/s.

 

 

Om te kijken of het nog sneller kon… 1Gb/s besteld… download (bedraad) keurig ruim 900Mb/s, maar upload blijft hangen op 500Mb/s. Alles in huis uiteraard gereboot. Modem, switches, ga zo maar door. Alle verbindingssnelheden staan ook op minimaal 1Gb/s. Staat er iets in de pop niet goed of is het profiel gewoon niet goed doorgekomen? Ja, ik weet dat ik niet de volle 1000Mb/s kan halen.

 

m0bAXlN.jpg

 

1Gb/s down en up is mogelijk op dit adres volgens KPN:

ohJ6vs9.jpg

VGI9hBt.jpg

 

Hallo @PaulGr , als je echt inlogt in je modem zie je dan de wifi uit- of aan staan?

Als het wèl uit is, is dat voor jou een geruststelling, maar als de weergave wifi aan blijft weergeven is er softwarematig iets niet goed.


Precies dat @janD, vandaar ook de vraag...


Hallo @PaulGr , dan is er werk aan de winkel voor KPN.

 


Hallo @PaulGr, ik heb een Edgerouter X direct achter de NTU, zonder Experiabox. Sinds de Experiabox er tussenuit is is m’n latency iets verbeterd. M’n download is ongeveer gelijk gebleven (ca. 920Mbit), m’n upload verbeterd (van 530 naar 630Mbit). In m’n ER-X staat hwnat offload aan.

Ik heb gezien met “top” op de ER-X als hij de upload speedtest doet, dat hij er flink aan moet rekenen (dus geen hardware offloading zo lijkt het) Ik denk dat dat de reden is dat de upload niet richting de 900 Mbit gaat. Helaas weet ik nog niet of en hoe dit te verbeteren is. Plaatje is van “top” tijdens de upload test bij ookla. Bij de download test zijn er geen processen te zien die veel cpu vragen.