Skip to main content

Internet is te traag. ik heb glas, 1GB en kom nooit hoger dan 100MB.

je krijgt geen medewerker meer aan de lijn, ik moet helaas nog tot maart 24 dit volhouden maar ga weer terug naar de kabel. aangezien dit toch niemand leest en wat doet boeit het eigenlijk niet als ik wat schrijf

Welkom @Arno Koopman op het forum.

Heeft u al geprobeerd om de kabel te veranderen die vanaf de glasvezelkastje(nt) naar het modem gaat? Meet u maar 100mb via wifi of ook bekabeld?


@Arno Koopman Dit is je eerste forumpost hier en je wist het al dat niemand het leest. Dan houdt de bereidwilligheid om te helpen in grenzen.


ja, bekabeld ook hetzelfde probleem. ik heb 3 AP's (elke verdieping 1) met utp cat5 op de kpn router aangesloten dus WiFi is geen probleem. Ook direct op laptop bekabeld op kpn router gezet zelfde snelheid. blijft (te) traag.


weer een testje nu: 8 mb direct met de kabel op de router van kpn. ik zal maar weer resetten wat een dagelijks ritueel begint te worden.


Als ik het goed begrijp blijft het dus hangen rond de 100 mb?

Zou u anders de kabel die vanaf de glasvezel in de wan poort (rode poort) kunnen vervangen, of is deze al reeds vervangen?


ja, bekabeld ook hetzelfde probleem. ik heb 3 AP's (elke verdieping 1) met utp cat5 op de kpn router aangesloten dus WiFi is geen probleem. Ook direct op laptop bekabeld op kpn router gezet zelfde snelheid. blijft (te) traag.

Daar zit je probleem, je moet minimaal cat5e hebben.

P.S. Ik vind het jammer hoe jij je openingspost start, ik twijfelde daardoor of ik wel zou reageren. Een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn. Hoe dan ook, ik hoop dat het nu duidelijk is voor je en je binnenkort kan genieten van je volle snelheid!


na een reset blijft deze op 8mb hangen, da's wel weer een treurig dieptepunt. ik zal de rode kabel eens vervangen hoewel ik me niet kan voorstellen dat er hier iets mis mee is.


na een reset blijft deze op 8mb hangen, da's wel weer een treurig dieptepunt. ik zal de rode kabel eens vervangen hoewel ik me niet kan voorstellen dat er hier iets mis mee is.

Je geeft in je openingspost aan dat jouw berichten vast niet gelezen gaan worden maar ik heb eerder het idee dat je mijn berichten niet leest (terwijl daar wel de oplossing in staat) :)

Cat5e moet je minimaal hebben (in plaats van cat5).


ik heb overigens cat5e. 

rode kabel vervangen en het wordt nu al een stuk beter; wifi op de kpn router ongeveer 300mb. wifi beneden van mijn eigen ap ook ongeveer 300mb. 1e verdieping nu ongeveer 80mb. via kabel cat5e wel te verstaan naar mijn laptap (mijn thuiswerkplek zogezegd) en WiFi eigen AP ongeveer dus 80mb. acceptabel maar te traag. lijkt het toch aan de kabel of ik wellicht connector te liggen? 

wat mij dan verbaast dat dit wellicht toch zoveel invloed heeft. ik heb altijd het idee dat een kabel werk of niet maar niet half. ik snap dat de kabelkwaliteit goed moet zijn cat5 of cat5e is een verschil, de lengte van de kabel en de afstand van laptop/mobiel tot het wifi punt.

note: dank in ieder geval voor de reponse. ik ben old-school en wil soms iemand aan de lijn om te helpen en vind dit eigenlijk maar niets dat getik heen en weer.


Het verschil tussen 5 en 5e zit hem in het aantal aders tussen de twee RJ45-stekers. Bij cat5 zitten er vier aders (twee aderparen) tussen en bij cat5e zijn dat er acht. Gb-netwerken hebben die acht aders nodig, wanneer het er maar vier zijn zal de snelheid automatisch terug gaan naar 100 Mb/s.


ik heb overigens cat5e. 

rode kabel vervangen en het wordt nu al een stuk beter; wifi op de kpn router ongeveer 300mb. wifi beneden van mijn eigen ap ook ongeveer 300mb. 1e verdieping nu ongeveer 80mb. via kabel cat5e wel te verstaan naar mijn laptap (mijn thuiswerkplek zogezegd) en WiFi eigen AP ongeveer dus 80mb. acceptabel maar te traag. lijkt het toch aan de kabel of ik wellicht connector te liggen? 

wat mij dan verbaast dat dit wellicht toch zoveel invloed heeft. ik heb altijd het idee dat een kabel werk of niet maar niet half. ik snap dat de kabelkwaliteit goed moet zijn cat5 of cat5e is een verschil, de lengte van de kabel en de afstand van laptop/mobiel tot het wifi punt.

note: dank in ieder geval voor de reponse. ik ben old-school en wil soms iemand aan de lijn om te helpen en vind dit eigenlijk maar niets dat getik heen en weer.

Goed om te horen dat het nu al iets beter is, misschien kijken of de kleurcodes op de connectors de juiste volgorde hebben, of eventueel iemand die dat kan aanpassen mocht het niet zo zijn. Of dat er een breukje in de kabel zit.


Hoi @Arno Koopman en welkom hier op ons forum.

ik heb overigens cat5e. 

rode kabel vervangen en het wordt nu al een stuk beter; wifi op de kpn router ongeveer 300mb. wifi beneden van mijn eigen ap ook ongeveer 300mb. 1e verdieping nu ongeveer 80mb. via kabel cat5e wel te verstaan naar mijn laptap (mijn thuiswerkplek zogezegd) en WiFi eigen AP ongeveer dus 80mb. acceptabel maar te traag. lijkt het toch aan de kabel of ik wellicht connector te liggen? 

wat mij dan verbaast dat dit wellicht toch zoveel invloed heeft. ik heb altijd het idee dat een kabel werk of niet maar niet half. ik snap dat de kabelkwaliteit goed moet zijn cat5 of cat5e is een verschil, de lengte van de kabel en de afstand van laptop/mobiel tot het wifi punt.

note: dank in ieder geval voor de reponse. ik ben old-school en wil soms iemand aan de lijn om te helpen en vind dit eigenlijk maar niets dat getik heen en weer.

Goed om te lezen en ik verwacht dat je inmiddels weer de snelheden haalt die je hoort behalen?


Hi,

 

Ik ben mee aan het lezen omdat ik hetzelfde probleem heb. Wel 1Gb maar max tussen de 200 en 300 mb. Zie dat het aan de kabel ligt. Ik heb ook cat5e utp kabels. Dus ga een cat6 kopen. Maar was in de veronderstelling dat Cat5e genoeg zou moeten zijn. Dat is de rode kabel naar het direct naar het modem. Die ga ik dan vervangen voor cat6.

Maar maakt het wat uit als je hogere cat koopt? Ik zie ook cat7 te koop is, maakt dat iets uit? Of anders gezegd… hoe hoger de cat-cijfers…. hoe beter deze de snelheid doorlaat. 

gr,

 

Raymond


ik heb op de router zelf tussen 300-400mb. merk wel dat het internet niet al te stabiel is en dat ik vaker dan normaal een reset moet doen. cat5e moet genoeg zijn. check de websites maar voor het verschil. voordeel van cat5e tov cat 6 vind ik tenminste dat cat5e makkelijker is om mee te werken, kabel is minder stug en je kunt met de krimptang makkelijker de connector erop krijgen. voor cat6 heb je geloof ik weer speciale spullen nodig. lukt in ieder geval niet met een standaard krimptang


HI Arno,

 

Bedankt voor je reactie. Had mijn post net aangepast. Heb op de kabel gekeken en zie dat deze al Cat5e is. Mijn snelheid schommelt ook. Maar hoger dan 315 ben ik nog nooit gekomen. Ik hoef geen 1000 maar vind een verlies van meer dan 50% wel heel veel. Ik test de snelheid met de OOKLA app… Dat heb ik ook ergens op het forum gelezen. 

Goede tip wat stugheid van de kabel betreft. Omdat ik eerst allen het stuk tussen de modem ga vervangen koop ik wel een kant en klare. In mijn leidingen liggen allemaal Cat5 kabels. Die ga ik pas vervangen als ik zeker weet dat de kabel het probleem veroorzaakt. 

 


Na het lezen van de reacties enkele opmerkingen/adviezen:

  • Ik heb een 1 GB verbinding glas met een Nokia ONT kastje van KPN. 
    Down 940 Mbps/Up 940 Mbps; ping 2 ms; jitter 1 ms.
    Werkt prima!
  • Ik gebruik als modem Fritz!Box 7590ax.
  • Voor de overstap van koper naar glas ben ik overgegaan naar cat 6 en cat 6a. Ik gebruik geen cat 5E meer.
  • Controleer je ethernetkaart. Deze moet 1.000 Mbps up/down zijn
  • Check of het laatste stuurprogramma op de ethernetkaart is geïnstalleerd.
  • Om de snelheid te controleren met bijvoorbeeld speedtest gebruik een goede kabel rechtstreeks van modem naar pc of laptop zodat invloed van eventuele randapparatuur wordt uitgesloten.

Om nader op de theoretische snelheden in te gaan ter aanvulling 

 


Goede tips!

Ik heb aan mijn NT kastje een cat6 kabel gehangen. Deze kabel in de modem gedaan en snelheid gemeten. De snelheid blijft hetzelfde. Maakt niet zoveel uit wanneer ik meer. 

Gdr, je hebt het over controle van je NT kast. Hoe doe je dat?


Er lopen nu meerdere vragen in 1 post.

Even resumé.  Minimaal cat5e tussen nt en modem plus achter het modem. Alleen dan heb je 1000mb overdracht. Gebruik je lager dan cat5e, of zit er een draadje niet goed, dan komt er maar 100mb doorheen.

Haal je 3 a 400mb, dan is er iets anders aan de hand.

 

Begin eens met alles uit je modem te halen en doe dan een speedtest bekabeld kabel op je modem. 

Haal je de juiste snelheid? Dan kun je je modem en dus binnenkomede verbinding afvinken.

Kijk dan wat je op je binnenbekabeling aan snelheid haalt als je die weer terug in je modem steekt.

Klopt dat? Afvinken. Klopt dat niet, weet je waar je moet zoeken.

Pas als dat allemaal klopt kun je met de wifiversterkers aan de slag.


Hi Dennis,

 

Super bedankt voor je antwoorden.

Met kabel rechtstreeks aan het modem haal ik idd de snelheid.

Wanneer ik verbinding maakt via hetzelfde modem (kpn box 12b) dan valt de snelheid terug naar 300mb. Maakt niet uit met welk apparaat ik dit meet (telefoon, laptop of tablet) of waar ik de modem plaats (met categorie 5e en cat 6 kabel). Dus het moet iets in dat modem zijn. De kpn box 12b zou wel veel hogere snelheden aan moeten kunnen. Dus een stap verder maar nog geen snellere wifi.


Hi Dennis,

 

Super bedankt voor je antwoorden.

Met kabel rechtstreeks aan het modem haal ik idd de snelheid.

Wanneer ik verbinding maakt via hetzelfde modem (kpn box 12b) dan valt de snelheid terug naar 300mb. Maakt niet uit met welk apparaat ik dit meet (telefoon, laptop of tablet) of waar ik de modem plaats (met categorie 5e en cat 6 kabel). Dus het moet iets in dat modem zijn. De kpn box 12b zou wel veel hogere snelheden aan moeten kunnen. Dus een stap verder maar nog geen snellere wifi.

 

Is dat op 5ghz? of op 2,4ghz.

5ghz komt altijd later pas in de lucht na opstarten Box12. Daarna moet je apparaat er nog nar overschakelen.


Ik heb via mijn admin ingelogd om te kijken welk kanaal ik gebruik opde laptop waarmee ik het wifi signaal test. Dat 5ghz