Skip to main content
Beantwoord

4 Gbit/s: downgraden mogelijk en Box 14 verplicht aansluiten?

• July 13, 2026
  • 9 reacties
  • 136 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Onderwerp: Vragen over upgrade van 1 Gbit naar 4 Gbit

Goedemiddag,

Ik heb momenteel een 1 Gbit-abonnement met een looptijd van 2 jaar en overweeg de upgrade naar 4 Gbit. Mijn apparatuur en bekabeling zijn hiervoor geschikt (onder andere een Ubiquiti Cloud Gateway Fiber). Ik begrijp dat ik deze snelheidsverhoging eenvoudig via mijn KPN-portaal kan aanvragen. Voordat ik dat doe, heb ik twee vragen:

1. Kan ik terug naar 1 Gbit?
Mocht 4 Gbit mij niet bevallen, kan ik dan zonder problemen terug naar 1 Gbit? Of zit ik na de upgrade vast aan 4 Gbit voor de resterende looptijd van mijn huidige contract?

2. Is het aansluiten van de Box 14 verplicht voor activering?
Ik begrijp dat ik bij 4 Gbit een Box 14 ontvang. Wordt de snelheidsverhoging na mijn aanvraag direct op mijn aansluiting geactiveerd, zodat ik de Box 14 in de doos kan laten? Of moet ik eerst de Box 14 aansluiten voordat 4 Gbit wordt geactiveerd?

Deze laatste vraag stel ik vanwege mijn eerdere ervaring bij Ziggo: daar moest bij elke snelheidswijziging het eigen modem worden losgekoppeld, de Ziggo-box worden aangesloten, en na de aanpassing het eigen modem weer worden teruggeplaatst — met alle rompslomp van dien. Ik hoop dat dit bij KPN niet nodig is.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Bearded je zou de reactie van een moderator af kunnen wachten.

Als je eerst van 1 naar 4 gaat en daarna weer van 4 naar 1 verlaag je je snelheid niet, maar houd je je aan de contractuele snelheid van 1Gbit/s

Wat ik al eerder schreef, je kunt dus niet verlagen naar 500 of 200, want dan houd je je niet aan je contract.

9 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Beste ​@Bearded is jouw adres technisch geschikt voor 4Gbit/s?

Kun je binnen je huidige abo opwaarderen naar 4Gbit/s?

Je kunt maandelijks je internetabo naar boven of beneden bijstellen.

Heb je 4Gbit/s en ga je terug naar een lagere snelheid, kun je de router gewoon blijven gebruiken.

Het is wel verstandig bij upgrade naar 4Gbit/s de originele router aan te sluiten.

Mocht je om welke reden dan ook de snelheid niet halen, dient de KPN-router ook aangesloten te zijn als je de hulp van KPN inroept.

Als eigen apparatuur niet (goed) werkt, wordt daar geen ondersteuning voor gegeven en wil KPN dat je eerst de KPN-apparatuur aansluit, wat logisch is.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Is dat zo beste ​@JanD?  Ik lees op de website van KPN:

Welke internetsnelheid heb je nodig? Goed om te weten: tijdens je contract kan je jouw internetsnelheid niet verlagen. Je mag wel kiezen voor een hogere snelheid. Na je contract kan je elke maand je abonnement aanpassen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 13, 2026

@Dicksooo Precies, dat is wat ik ook zag staan, zie screenshot van het portaal en vandaar mijn vraag.

@JanD “Je kunt maandelijks je internetabo naar boven of beneden bijstellen.” is dit nu wel / niet waar of zit het genuanceerde in elkaar?

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Beste ​@Bearded in jouw geval kun je dus wel terug naar 1Gbit/s, maar niet naar nog lager, 500 of 200Gbit/s.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 13, 2026

@JanD Dank je wel voor je reacties. Is dit een uitzondering ‘op de regel’? Mijn screenshot komt van wat er bij de ‘kleine lettertjes’ staat als ik door de portal workflow loop om mijn snelheid aan te passen. En tegenwoordig moet je echt alles eerst checken bij web aankopen.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 14, 2026

Beste ​@Bearded je zou de reactie van een moderator af kunnen wachten.

Als je eerst van 1 naar 4 gaat en daarna weer van 4 naar 1 verlaag je je snelheid niet, maar houd je je aan de contractuele snelheid van 1Gbit/s

Wat ik al eerder schreef, je kunt dus niet verlagen naar 500 of 200, want dan houd je je niet aan je contract.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Bearded, welkom op onze community! Je kunt na 6 maanden het 4Gbit/s abonnement weer downgraden. Je kunt je eigen modem gewoon gebruiken maar je krijgt de box14 wel opgestuurd en voor ondersteuning bij problemen zul je die ook nodig hebben.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Het hangt ervan af, wanneer het internet abonnement afgesloten was. In maart 2026 staat nog

Ik heb nog in april 2026 mijn snelheid van 4Gb/s naar 1Gb/s verlaagd.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 15, 2026

De regel “niet lager kiezen dan bij afsluiten van het abonnement” is eind maart 2026 ingevoerd bij de introductie van de nieuwe Internet Thuis abonnementen. Pas na de vaste contractperiode kan dat weer.