Skip to main content

Goedendag,

Reeds geruime tijd hebben wij een experiabox 10 aangevuld met een 4g buitengebied antenne.

De 4g antenne zorgt voor een gestegen download naar circa 45-50 mbps (zonder is het 3mbps)

Afgelopen maand heb ik een aantal keer via de kpntool mijn modem moeten resetten omdat de snelheid om een of andere reden was terug gevallen naar 3mbps.

 

Maar wat erger is en waar ik antwoord op zou willen hebben:

Als ik een Speedtest doe zonder dat Surfshark vpn aan staat dan haal ik 45-50 mbps.

Zodra ik echter Surfshark vpn inschakel (gewoon op NL maar ook op andere landen) dan valt de snelheid terug naar ca 3 mbps. 
Het lijkt er dus op dat de 4g dan niet meer mee doet.

Wat kan/moet ik hier aan doen?

Daar kunt u niets aan doen. Daar is geen oplossing voor. Het systeem splitst uw verbinding op in een gedeelte wat via de telefoonlijn gaat en een gedeelte wat via 4G gaat. Bij een VPN verbinding gaat dit niet. Dat is 1 connectie. Die kan niet opgesplitst worden.

Gewoon geen VPN gebruiken. 


dit heeft ook te maken met het TCP en UDP protocol.

het 4G buitengebied modem schakelt alleen extra snelheid bij op het TCP verkeer. en niet op het UDP verkeer.

dus als jou VPN alleen via UDP verkeer werkt. dan gaat dit alleen via de DSL verbinding.


dit heeft ook te maken met het TCP en UDP protocol.

het 4G buitengebied modem schakelt alleen extra snelheid bij op het TCP verkeer. en niet op het UDP verkeer.

dus als jou VPN alleen via UDP verkeer werkt. dan gaat dit alleen via de DSL verbinding.


Surfshark kan naar keuze werken met de UDP alsmede TCP. 
bij installatie heb ik, conform advies, dit protocol item om automatisch gezet. 
Aldus gebruikt Surfshark WireGuard(? Geen idee wat dat is)

mis het nu zo dat als ik het protocol op OpenVPN (tcp) zet dat het dan wel zou moeten werken ?


Volgens google gebruikt wireguard alleen udp. U zou openvpn op tcp kunnen proberen. 


Wireguard gebruikt idd alleen udp, maar met UDP tunnel kan je toch TCP gebruiken.

https://github.com/rfc1036/udptunnel


Wireguard gebruikt idd alleen udp, maar met UDP tunnel kan je toch TCP gebruiken.

https://github.com/rfc1036/udptunnel

Natuurlijk. Maar tcp zit dan versleuteld binnen in de tunnel. Daar is aan de buitenzijde uiteraard niets van te zien.


Volgens google gebruikt wireguard alleen udp. U zou openvpn op tcp kunnen proberen. 

Thnxs Nick,

Zonder Surfshark zojuist 60mbps daarna met Surfshark (locatie nl + openvpn(tcp) ca 35mbps.

in iedergeval een verbetering tov 3mbps


Reageer