Skip to main content

Heb al een hele tijd internet via 4G buitengebied. Ben hier eigenlijk best tevreden mee.  In de toekomst wordt hier glasvezel aangelegd (niet door KPN). Zou het liefst mijn huidige abbo bij kpn houden. Mijn vraag: hoe is de verwachting in de nabije toekomst betreft de verdere snelheidsverbetering van 4G/5G buitengebied.

Mobiel kan kwa snelheid niet concureren met glasvezel als het er echt op aan komt. Je algemene internet ervaring via 4G kan wel min of meer net zo goed zijn, maar als je meer in detail gaat kijken en meten, zie je dat er bij 4G ruim 3x zo veel vertraging is dan voor glasvezel. 

4G is ontwikkeld voor mobiliteit en je huis beweegt niet. Meestal is het zo dat 4G buitengebied kan worden geleverd/aangeboden omdat er nog voldoende restcapaciteit is naast de vele mobiele gebruikers op dezelfde mast. Ook wordt je snelheid actief beperkt en hebben de datapaketten een lagere prioriteit dan b.v. die van een smartphonebeller. Dat zegt eigenlijk alles al.

Je kan technisch nog veel meer zeggen hierover, maar kijk ook gewoon naar het geld. Er is dus een andere partij die wel investeert in glasvezel in jouw omgeving, KPN niet. Dat zou je kunnen opvatten als dat KPN de boot gemist heeft. Of dat ze jouw als klant eigenlijk niet hoeven/willen. Of dat ze uiteindelijk wel overstag gaan en die andere glasvezelpartij betalen om ook hun diensten te kunnen aanbieden, ligt eraan welke partij het is, het is snoeiharde concurentie. Of die andere glasvezelpartij opkopen. Of dat die andere glasvezelpartij KPN opkoopt, zie b.v. https://www.google.com/search?q=eqt+wil+kpn+overnemen

Maar wat is er voor jouw speciaal aan het KPN abo dat anderen niet zouden kunnen leveren?


Ga er maar vanuit dat er de komende jaren geen snelheidsverbeteringen zullen zijn. Het is bedoeld als tijdelijke oplossing totdat er glasvezel ligt. Gebruik het dan ook zo.

Kies voor glasvezel dus. Ook al is dat (nu nog) bij een andere provider. Kan zomaar zijn dat over een aantal jaar KPN alsnog beschikbaar zal zijn op die glasvezel die nu bij u word aangelegd. Als u nu die glasvezel weigert, dan sla je je eigen over een paar jaar voor je kop als blijkt dat je dan 1500 euro mag betalen om alsnog aangesloten te worden.

Mocht glasvezel via die andere provider echt helemaal zwaar tegenvallen, dan kunt u na een jaar altijd weer terug naar KPN, en heeft u die glasvezel toch wel binnen liggen. Want ja, het is natuurlijk wel de toekomst, glasvezel. Je moet er ernstig rekening mee houden dat internet via de telefoonkabel over 20 jaar ofzo wel voltooid verleden tijd is.


Voor de duidelijkheid, het is helaas geen kwestie van glasvezel krijgen. Ik woon in het  buitengebied en moet 2200 euro betalen om het glasvezel in huis te krijgen! Ik vraag me dus af of het me die 2200 wel waard is. Trouwens TV,kijk ik via de satelliet.


Dat is veel geld. Als u het kunt betalen moet u het zeker doen. Een tweede kans krijgt u niet. We gaan steeds meer via internet doen en dan gaat het toch een keer problemen opleveren. 


Voor de duidelijkheid, het is helaas geen kwestie van glasvezel krijgen. Ik woon in het  buitengebied en moet 2200 euro betalen om het glasvezel in huis te krijgen! Ik vraag me dus af of het me die 2200 wel waard is. Trouwens TV,kijk ik via de satelliet.

Ok. Ik ging er vanuit dat het gratis was. Want dat is het vaak als je bij de eerste inschijvingsronde meteen inschrijft.


TV,kijk ik via de satelliet.

Dan mis je wel wat. Geen interactieve tv, geen terug kijken, begin gemist en live pauzeren enzo. Geen Netflix.


Voor de duidelijkheid, het is helaas geen kwestie van glasvezel krijgen. Ik woon in het  buitengebied en moet 2200 euro betalen om het glasvezel in huis te krijgen! Ik vraag me dus af of het me die 2200 wel waard is. Trouwens TV,kijk ik via de satelliet.

Is er geen optie om dat bedrag als een maandelijks vastrecht te betalen?

Dan is het niet zo veel Als je alles via glasvezel doet, dus sateliet TV opzegd ben je misschien wel goedkoer uit.

En kijk ook op lange termijn. Als er verder geen kabelbruken o.i.d. is het voor 50 jaar of zo eenmalig ingraven. Meestal wordt met 10 jaar kwa inverstering gerekend. Op waarde van een huis is het vrij weinig, maar ligt natuurlijk aan woonsituatie en vele factoren.

Is wel zo denk ik, als je op een einpunt zit/woont kwa aanleggen, en je doet niet mee, zal er op latere termijn geen partij meer zijn die het gaat aanleggen/ingraven, of de wet moet veranderen Dus het is echt een eenmalige mogelijkheid denk ik. Was/is bij ons wel zo in ieder geval. Dan krijg je gewoon nooit een vaste aansluiting en zal het altijd iets mobiel/draadloos blijven. Als het sowieso ‘langs je huis komt’ dan hoeft men alleen maar een aftakking te maken, maar dan betaal je alsnog 2200 plus wellicht nog een veelvoud daarvan voor de speciale klus aan graafwerkzaamheden. Gaat per meter meestal.

Je kan ook wel eens in de buurt of regio vragen naar straalverbindingen, is ook draadloos, maar dan alle voor vaste objecten. Maar zal kwa prijs niet veel anders zijn dan glasvezel als je over 10 jaar rekent.

In sommige buitenlanden wordt overigens veel meer werk gemaakt van 4G/5G Fixed Wireless Access. Zoek maar een op ‘5G FWA’. Maar in NL zijn de afstanden relatief kort en is het erg dichtbevolkt, dan is FWA voor een provider minder gunstig. Vooral voor grote vlaktes of berg/rotsgebied is FWA prima.