Skip to main content
Beste KPN/4G experts,



Ik ben al een tijd opzoek naar een antwoord op deze vraag, maar ik heb tot op heden nog geen antwoord. De dekkingskaart van het 4G netwerk van KPN is zeer overzichtelijk, alleen ben ik benieuwd wat de dekking van 4G is 1000 meter boven de grond. Is hier ook nog een 4G verbinding of zijn de 4G masten alleen ingesteld om op de grond voor een verbinding te zorgen?



Ik ben bezig met een tof project op te zetten waarbij ik een mobiele setup in de lucht wil meenemen en dit ook live wil streamen, maar ik vraag mij dus af of het streamen mogelijk is via een 4G netwerk? Ik heb een upload snelheid van minimaal 4/5mb nodig.



Graag hoor ik van jullie!



Groet, Tyco
Hoi Tyco, welkom hier. Een duidelijk antwoord heb ik niet voor je. Ik zie wel dat een mast rond de 30 a 50 meter hoog is, dit is afhankelijk van de locatie van de mast en de obstakels op die specifieke locatie. gebouwen, natuur of andere storingsbronnen. Dan heb je ook nog de verschillende frequenties en de africhting van de 3 a 4 antennes van de mast. Wel kan ik zo goed als zeker concluderen dat je op een hoogte van 1000 meter zo goed als geen signaal zult oppikken. Deze zijn zeker niet naar boven gericht maar in verticale richting om een zo groot bereik op de grond te creëren. Dit is dan nog erg simplistisch uitgelegd. Ik ben op dit geen expert maar ik verwacht niet dat je op 1 km hoogte iets zult kunnen doen met een simkaart van een provider.



Misschien is hier verder nog iemand die ideeën heeft voor zo'n project, ben geen expert op dit gebied. Denk alleen wel dat je op dit hoogte bij een signaal via een satelliet uit zult komen wat dan weer best hoge kosten met zich meebrengt. Uit ervaring weet ik dat sommige klanten bijvoorbeeld op de boot naar Engeland soms verbinding maken met een satelliet verbinding, die komen dan uit op bijna € 10.- per MB.