Skip to main content

Gisteren is na een storing door een KPN monteur mijn ONT vervangen.

Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid een eigen router (Draytek 3910) die middels een 10Gbs SFP+ module op mijn oude Genexis ONT aangesloten was.

Zelfs na de overzetting naar 4Gbps werkte alles goed, ook de Down en upload snelheid waren OK. Download was altijd rond de 4000 en upload was variabel tussen 2000 en 4000 (dit wisselde per speedtest).

De ONT had wel het probleem dat hij wel eens de verbinding verbrak maar die kwam direct weer terug, soms zo snel dat ik het niet eens merkte en het pas zag als ik in de logging ging kijken van de 3910.

Wel had de ONT problemen als hij van spanning af was geweest, dan was er geen verbinding na opstarten en moest je de ONT soms meerdere malen resetten om weer verbinding te krijgen.

Van de week toch maar een storing aangemeld en afspraak gemaakt.

 

In voorbereiding hierop mijn ongebruikte Box 14 aangesloten, tot mijn opluchting had deze ook het probleem dat de verbinding 1 x voor paar seconden wegviel dus lag het niet aan de 3910.

Ik heb toen een poging gedaan het niet opstarten na spanningsuitval te reproduceren en de ONT een aantal maal opnieuw laten opstarten.

Dut lukte zo goed dat de ONT besloot er helemaal maar mee te stoppen (geen enkel lampje meer)

 

Toen de KPN man belde dat hij binnen een kwartier za aankomen zei hij dat hij het ook al gezien had.

 

So Far So Good

 

KPN man was bekend met de problemen van de Genexis ONT’s van de eerste generatie en had een Nokia ONT bij zich waarvan hij ook aangaf dat dit ‘DE’ ONT was voor gebruik bij 4Gbps.

ONT aangesloten en aangemeld, de Box 14 kreeg weer verbinding een een Ookla Speedtest naar de KPN server Barendrecht gaf netjes 4004/4018.

Ik erg blij en de KPN man bedankt.

 

Hierna de box 14 los gehaald en de WAN1 van de 3910 weer aangesloten op de ONT, deze kreeg ook direct weer verbinding.

MAAR een download snelheid van net boven de 1000 en een upload van ruim boven de 4000.

De download is met geen mogelijkheid hoger dan 1Gbps te krijgen.

 

Wat heb ik al getest:

  • 3910 (WAN parameters aangepast) en als 2e router achter de box 14 en in DMZ: Download en Upload netjes boven de 4000 maar uiteraard problemen met Telefonie en televisie omdat die allemaal achter de 3910 zitten.
  • Ander merk 10G SFP+ in de 3910: 1G/4G probleem blijft
  • de SFP+ zowel in auto mode getest als vast op 10Gbps FD: 3910 geeft in alle gevallen aan dat er verbinding is op 10G maar 1G/4G probleem blijft.
  • in de 3910 het MAC adres van de Box 14 gekloond: 1G/4G probleem blijft.

De fysieke verbinding tussen de 3910 SFP+ en de ONT loopt netjes op 10G maar het KPN netwerk ‘knijpt’ ergens de download snelheid.

De 3910 kan deze snelheden met 2 vingers in de neus aan, het werkt namelijk achter de box 14 en met de oude ONT wel.

Ik weet dat ik hierover niet hoef te bellen omdat de Box14 uitstekend werkt, maar router achter router heeft niet mijn voorkeur.

Optie die ik nog overweeg om te testen is een extra switch tussen de 3910 en de ONT te zetten, ik zou hiervoor de 10G en de 2,5G LAN poorten van de Box 14 kunnen gebruiken als PoC. Gaat de snelheid dan omhoog naar 2,5G zou ik een kleine 10G switch kunnen aanschaffen maar die heb je niet voor een paar 10tjes 😩.

Iemand technisch van KPN die meeleest (en eens in de KPN app. kan laten kijken) of iemand anders die nog goede ideeën heeft?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Eddie Toet

 

 

De priority tag moet inderdaad op 1 (best effort) staan en niet op 0 (background).

Let overigens op het verschil tussen PCP en priority, PCP is de waarde die de vlan tag in de datapakketjes gaat krijgen terwijl priority de "logische" waarde is die gebruikt wordt voor het weergeven en beheren.

Deze priority heeft alleen impact op uitgaande datapakketjes maar dat zijn dus ook pakketjes om aan te geven dat het vorige pakketje goed ontvangen is en de volgende dus verstuurd mag worden. Daarmee heeft dit dus ook impact op de download snelheid.

Edit: Zet overigens de priority voor vlan 4 (KPN TV) op 5.


Done!

Thanks voor het meedenken.


All quiet in de meterkast 😀

 


Blijft mooi!

 


@EddieToet: All quiet in de meterkast 😀

Voor mij als leek ziet dit eruit als de meterkast van het Pentagon.
Mooi dat alles zo goed werkt!


 

Voor mij als leek ziet dit eruit als de meterkast van het Pentagon.
 

😂Laat ik nu jaren voor de NL versie daarvan gewerkt hebben, maar dat is toeval..


Wat een mooi topic om te lezen @EddieToet 😃😅

Flinke speurtocht achter de rug zo, en supergoed gevonden. Waar een beetje 🍷 op z'n tijd goed voor kan zijn 😉