Skip to main content

Omdat ik de laatste weken problemen ondervond met schommelende 2.4 GHz WiFi ontvangst, zelf met kortstondige uitval op die apparaten die via WiFi waren aangesloten.

Om die reden ben ik op onderzoek uitgegaan waarbij ik NetSpot op mijn Apple MacBook Air gebruikte.

Daar zag ik dat ik op mijn laptop onvoldoende 5.0 GHz Wifi signaal kon ontvangen terwijl dit mijn voorkeur heeft.

Dus vandaag een KPN SuperWifi2 geïnstalleerd en dat heeft op mijn laptop uiteindelijk geresulteerd in een significante verbetering van het 5.0 GHz WiFi signaal van rond de -42 dBm.

Het verbaasde mij echter dat het 2.4 GHz signaal niet verbeterd is t.o.v. voor de installatie van de SuperWifi 2 want het signaal is gelijk gebleven, ook zo rond de -42 dBm.

De SuperWifi 2 is met Cat 5e bekabeld op de KPN V10 Modem / Router aangesloten en de SuperWifi 2 staat in de woonkamer op een meter afstand van mijn laptop terwijl de V10 in de meterkast staat.

Wat mij nu echter opvalt is dat de Tx-snelheid in de 5 GHz Modus (802.11ax) behoorlijk schommelt, namelijk om de 5 á 10 seconden tussen 1.200 en 286 Mbps…!!!!. Dit zonder dat er enige activiteit aanwezig is.

Dit lijkt mij toch niet normaal, moet die nu niet permanent op 1.200 Mbps blijven staan?

Omdat ik dat voor de plaatsing van de SuperWifi 2 niet heb kunnen constateren (gewoon niet op gelet) vraag ik mij nu af of de schommeling vanuit de V10 komt of vanuit de SuperWifi 2?

Heeft iemand hier een verklaring / oplossing voor?

Is de wifi van de v10 wel uit?

Ja, tijdens de installatie uitgeschakeld.

Vreemd! Jij hebt zo'n beetje wel alles al getest. Bekabelde aansluiting is aanwezig, Wifi uit op de V10. Wellicht kan je de SuperWifi nog een beetje herplaatsen. Het blijft natuurlijk een radiosignaal wat onderhevig is aan omgevingsfactoren dus het is wat lastig om dit in te schatten zo op afstand.

Uiteraard ben ikzelf ook verder gaan zoeken en ik heb uiteindelijk het idee dat het geschetste fenomeen normaal is, ik baseer dit eigenlijk op de volgende artikel, zie onderstaande link….

Feitelijk ondervind ik geen probleem met de 5 GHz Wifi.

https://apple.stackexchange.com/questions/459836/why-does-my-m2-macbook-pro-wifi-tx-rate-fluctuate-from-1200-to-286-mbps

Dank voor het delen @srna513006! Interessant artikel. Los daarvan blijft 5 GHz natuurlijk een signaal wat in een hoger frequentiebereik opereert. Daardoor is deze gevoeliger voor interventie. 

Reageer