Skip to main content

Waar ik me een jaar geleden afvroeg of een 5G abonnement een glasvezel abonnement zou kunnen vervangen komt Odido nu met 5G klik & klaar. Je krijgt een 5G modem, simkaart inprikken en klaar voor gebruik. Wat ik dus al dacht gebeurt nu. Ik ben benieuwd of KPN volgt.

Wat is in het verlengde hiervan te verwachten? Online TV abonnementen zijn nu gekoppeld aan glasvezel abonnementen. 5G thuis plus interactieve TV is een logische klantenwens. Bied je dat niet aan dan kiezen klanten voor alternatieven als NLZiet of Canal+

https://community.odido.nl/nieuws-552/nieuw-bij-odido-klik-klaar-internet-369189

Hallo @PPT de aanbieding van Odido is vlijmscherp, maar je moet dat geen vaste telefoon of een TV-abo nodig hebben.

Bij 4G voor thuis van KPN kun je gewoon TV + vaste telefoon er bij hebben.

Maar in tegenstelling tot 5G klik&klaar van Odido, is 4G voor thuis van kpn alleen beschikbaar in gebieden waar internet ontoereikend is, dus voornamelijk in  het buitengebied @JanD 

Hallo @PPT de aanbieding van Odido is vlijmscherp, maar je moet dat geen vaste telefoon of een TV-abo nodig hebben.

Dat is toch juist het mooie waarom dubbel betalen voor hetzelfde. Als ik alleen was wist ik het wel. Nu heb bewust een zo klein mogelijk databundel.

Waar ik me een jaar geleden afvroeg of een 5G abonnement een glasvezel abonnement zou kunnen vervangen komt Odido nu met 5G klik & klaar. Je krijgt een 5G modem, simkaart inprikken en klaar voor gebruik. Wat ik dus al dacht gebeurt nu. Ik ben benieuwd of KPN volgt.

Wat is in het verlengde hiervan te verwachten? Online TV abonnementen zijn nu gekoppeld aan glasvezel abonnementen. 5G thuis plus interactieve TV is een logische klantenwens. Bied je dat niet aan dan kiezen klanten voor alternatieven als NLZiet of Canal+

https://community.odido.nl/nieuws-552/nieuw-bij-odido-klik-klaar-internet-369189

Hoi @PPT 

Ik ben even wezen kijken op de website van Odido, om mezelf te informeren over dit nieuwe product.
Zoals mede community lid @JanD als schreef in zijn reactie, is het een vlijmscherp maandelijks bedrag wat je ervoor gaat betalen, en het is daarnaast ook nog eens maandelijks opzegbaar.

Toch zou ik daar niet gelijk op inspringen, en zou ik eerst wachten op de eerste beoordelingen van de gebruikers, om te zien wat dit product in de praktijk doet.
Daarnaast kan de downloadsnelheid van het 5G netwerk bij Klik & Klaar schommelen tussen de 10 Mbit/s en 300 Mbit/s, afhankelijk van de locatie waar je Klik & Klaar gaat gebruiken.

Dus zo’n stabiele internetverbinding wat je hebt via glasvezel, is bij Klik & Klaar dus niet het geval, daar kan het sterk fluctueren.

Ik gebruik ook NLZIET om naar de televisie te kijken, dat doe ik via mijn Apple TV 4K die direct met een UTP kabel aangesloten zit om mijn Fritz!Box en het KPN glasvezelnetwerk.

Het is een mooi product wat mede forumlid @Berteman ook al schreef, voor mensen die in het buitengebied wonen en geen glasvezelverbinding hebben, of voor een student die een kamer huurt en goedkoop uit wilt zijn.

KPN zal eerst nog wel de kat uit de boom kijken, voordat ze een vergelijkbaar product op de markt gaan brengen.

Ik heb KPN onbeperkt mobiel wat ik ook thuis gebruik met telefoon als hotspot. Ik zit heel gunstig ten opzichte van een KPN zendmast op 130 meter en met speedtest 4g krijg ik gemiddeld bijna 200Mbps downloadsnelheid, 5g vaak boven de 550 Mbps. Bij Odido geeft de dekkingskaart alleen 4g bereik en Vodafone 80Mbps 5g. Ik ga niet overstappen. Dekking is wel een belangrijke factor bij de keus tussen mobiele providers. De prijsverschillen zijn niet heel groot.

Verder zit je met een zeer hoge latency wat voor online gamers niet werkbaar is.

Ook is hier nog geen capaciteit benoemd, maar op een telefoon heb je ander dataverbruik dan met een vaste lijn. Zo'n 5G of 4G mast kan al snel zijn capaciteit hebben bereikt en dan wordt iedereen trager. Daarom is 4G buitengebied bij KPN ook enkel in het buitengebied bereikbaar waar er geen honderden vaste gebruikers op een enkele mast zitten.

Verder zit je met een zeer hoge latency wat voor online gamers niet werkbaar is.

Ook is hier nog geen capaciteit benoemd, maar op een telefoon heb je ander dataverbruik dan met een vaste lijn. Zo'n 5G of 4G mast kan al snel zijn capaciteit hebben bereikt en dan wordt iedereen trager. Daarom is 4G buitengebied bij KPN ook enkel in het buitengebied bereikbaar waar er geen honderden vaste gebruikers op een enkele mast zitten.

Hoi @Ik_Combineer 

Ik ben het volledig met je eens hierin.

Ten eerste zit je inderdaad met een hogere latency, en ten tweede is de capaciteit op een zendmast een stuk lager dan via een een vaste glasvezelverbinding.
Als deze zendmast voor 4G of 5G vol raakt merkt iedereen daar gelijk wat van, omdat de capaciteit dan verdeeld moeten worden over alle klanten die aangesloten zijn op dezelfde zendmast.

Daarom is Klik & Klaar en KPN 4G voor het buitengebied, ook goede producten voor op het platteland en niet binnen steden of dorpen.

Zoals mijn ervaring met 4G thuis van T-Mobile was. Je kan bij introductie overal betellen, later is 4G thuis alleen nog beschikbaar voor buitengebied. Nu waarschijnlijk hetzelfde verhaal, 5G klik&klaar is overal te bestellen, maar indien het 5G netwerk van Odido overvol zal worden, wordt dit aanbod waarschijnlijk ook beperkt

Nu, bestel als het nog kan, voor 25,-€ is zelfs beter dan Data Unlimited Start van Odido (zelfde prijs, maar hogere snelheid)

Hallo @TDN ik kon tot voor de intro van 5G internet bij Odido altijd al 4G voor thuis bestellen, ook bij T-Mobile ien k woon bepaald niet in een buitengebied.

Odido durft 5G voor thuis in de markt te zetten, daarnaast wordt er al heel wat gestreamd via mobiel (unlimited) abonnementen. Kennelijk is de capaciteit van mobiele zendmasten behoorlijk sinds de afronding van de 5g veiling. Een risico op overbelasting van de zendmasten zullen de strategen wel ingecalculeerd hebben.

De latency voor gamers kan wel essentieel zijn. ±65 ms ping geeft mijn schaakserver aan. Voor schaken prima werkbaar. 

Dat is toch juist het mooie waarom dubbel betalen voor hetzelfde. Als ik alleen was wist ik het wel. Nu heb bewust een zo klein mogelijk databundel.

@Rowi., Wat bedoel je hiermee? Wat betaal je dan niet meer dubbel?

Een nadeel van 4g thuis was, dat je geen vaste IP adres kreeg, na 24u wordt automatisch een nieuwe IP adres toegewezen, vele games en streamingsdiensten werken niet als het IP adres plotseling wijzigt. 5G klik&klaar zal waarschijnlijk ook deze beperking hebben.

Wie mobiel onbeperkt data kiest heeft meteen via hotspot internet thuis. Dan betaal je maar één keer voor al je internet behoefte. Overal onbeperkt data is zo fijn. Ik hoef nooit op mijn maandbundel te letten. Streamen maar waar ik zin in heb.

Het nadeel van 5G mobiel internet bij Odido is dat je ‘slechts’ 2TB per maand tot je beschikking hebt 😉,

daarna houd je wel internet, maar met een veel lagere snelheid, zelfd principe dus als bij KPN.

Het nadeel van 5G mobiel internet bij Odido is dat je ‘slechts’ 2TB per maand tot je beschikking hebt 😉,

daarna houd je wel internet, maar met een veel lagere snelheid, zelfd principe dus als bij KPN.

Niet juist. Indien je het limiet 2TB bereik, wordt je als eerste een lagere snelheid krijgen indien niet genoeg bandbreedte is op Odido mobiel netwerk. Als Odido niet overlast is, heb je geen nadeel.

Hallo @TDN 

Daarnaast staat in 'de kleine lettertjes' bij dit abonnement dat na verbruik van 2 TB aan data de snelheid van het internet wordt teruggebracht.

Dit staat er beschreven bij TotaalTV, of Jarco Kriek van TotaalTV heeft het verkeerd geïnterpreteerd, 

maar ik zoek de ‘kleine lettertjes’ zelf wel even op.😉

https://www.totaaltv.nl/nieuws/odido-breekt-internetmarkt-open-met-goedkoper-abonnement/#articlereactionformcontainer

Jarco Kriek heeft het dus fout.

Ik heb zojuist de voorwaarden voor deze dienst gelezen, je hebt gelijk.

Een abonnement voor een vaste aansluiting en mobiel. Is dat nu echt zo moeilijk?

Het nadeel is dat dit internet only is, dus je zal dan zelf NLZiet of iets anders erbij af moeten nemen.

@JanD Staat in voorwaarden van Klik&Klaar

Internet snelheden

• Maximale snelheden zijn een indicatie van de hoogst haalbare theoretische snelheid op je opgegeven adres. Minimale snelheden kunnen niet worden gegarandeerd. Snelheden en kwaliteit van de internetverbinding zijn sterk afhankelijk van de afstand tot de 5G-mast, maar ook van plaatsing van het 5G-modem in je woning. Muren van beton, isolatieglas, aluminium raambekleding en nabijheid van andere gebouwen kunnen zorgen voor lagere snelheden.
  • Is er heel veel dataverkeer (ook wel congestie genoemd) op de mast? Dan krijgt het verkeer van mobiele gebruikers van Odido zonder Klik&Klaar Internet voorrang totdat er weer minder dataverkeer is. Dit zorgt er voor dat je tijdelijk een minder hoger snelheid zal behalen met je Dienst
  • Als je in een maand 2 Terabyte (2000 GB) of meer aan data hebt verbruikt, krijg je tijdens congestie een lagere prioriteit dan dan andere gebruikers van Odido met Klik&Klaar Internet die nog niet zoveel data hebben verbruikt. Dit kan je merken als er sprake is van congestie.

In het kort, gebruiker van andere mobiel abo's hebben voorrang op Klik&Klaar bij teveel verkeer bij een mast. Onder Klik&Klaar gebruikers hebben mensen onder het limiet voorrang bij teveel verkeer bij een mast. Dus als je de enige gebruiker van Klik&Klaar in de buurt ben, heb je nooit last van

Een abonnement voor een vaste aansluiting en mobiel. Is dat nu echt zo moeilijk?

Bedoel je nu met die "vaste aansluiting" een vaste telefoon aansluiting of de vaste internet aansluiting?

@wjb uiteraard de internet verbinding. Meer is toch niet meer nodig vandaag de dag.

@wjb uiteraard de internet verbinding. Meer is toch niet meer nodig vandaag de dag.

Maar wat betaal je dan niet meer dubbel?

Je hebt immers nog steeds een Internet abonnement alleen dan nu via 4/5G en een mobiel abonnement.

Nu nog een knap netwerk! dat laat bij Odido op gebied van datanetwerk nogal de wensen na.

Ook omdat de masten 9 van de 10 keer geen glas verbinding achter zit maar een straal verbinding. (je moet net geluk hebben)

Wij gebruiken deze oplossing als een tijdje zakelijk voor het bedrijf waarvoor ik werk voor onze monteurs in de bussen.

Echter komen die in drukke gebieden zoals grote steden krijgt helaas Spraak voorrang en wordt data afgeknepen of je komt er niet door met je datakaart dus dan kan je proberen wat je wilt maar heb je geen data.

Dus kortom laat ze eerst maar eens hun netwerk beter op orde hebben ;)

@MennoG78  Odido is op dit moment erg druk bezig om alle locaties de straalverbindingen te vervangen door glasvezel.

Donald

Reageer