Skip to main content

Mijn vriendin liet me zojuist de snelheden zien die zij op haar mobiel haalt met t-mobile, en dan kom ik met mijn schamele prut 45Mbps down en 16.3Mbps up via oude 4G modem. En nog een hogere latency (ping-pong) ook!

Ik weet niet zo goed wat ons nog tegenhoudt om dat KPN abo de deur uit te doen en er een 5G modempje van t-mobile voor in de plaats te zetten.

Voor een gigant als KPN begrijp ik niet waarom we niet allang die 5G modems in huis hebben, ipv die oude 4G modems. Worden ingehaald door t-mobile users met hun mobieltjes, het is echt beschamend!

Ik ken ook een soortgelijk geval in mijn kennissen kring, mooie grote plek midden in de randstad achter een hoge dijk.
Technisch is er best wat te verzinnen, een straatkast bv, zodat de koperlijn een stuk korter en dus sneller wordt. En idd, alle leidingen zijn ooit wel in de dijk gelegd maar nu is men daar erg voorzichtig mee geworden. Gestuurde boringen zou misschien een optie zijn maar ook daar ziet men risico's in. Toch zijn er op die manier persriolen aangelegd op dit soort moeilijke plaatsen, bij jou ook misschien ?

Een optie hier voor, een straalverbinding, een opgevoerde wifi, via een "zicht" verbinding, mogelijk tot een paar kilometer. Wordt her en der vaak gebruikt maar er is weinig over bekend cq ik kan er geen voorbeelden van vinden op het www, of zoektermen noemen. Er zijn kleine initiatieven waar bij men op een (bv) kerktoren een zend/ontvang station installeert en de omgeving heeft dan richtantenne aan de muur of op het dak oid.


Ik ken ook een soortgelijk geval in mijn kennissen kring, mooie grote plek midden in de randstad achter een hoge dijk.
Technisch is er best wat te verzinnen, een straatkast bv, zodat de koperlijn een stuk korter en dus sneller wordt. En idd, alle leidingen zijn ooit wel in de dijk gelegd maar nu is men daar erg voorzichtig mee geworden. Gestuurde boringen zou misschien een optie zijn maar ook daar ziet men risico's in. Toch zijn er op die manier persriolen aangelegd op dit soort moeilijke plaatsen, bij jou ook misschien ?

Een optie hier voor, een straalverbinding, een opgevoerde wifi, via een "zicht" verbinding, mogelijk tot een paar kilometer. Wordt her en der vaak gebruikt maar er is weinig over bekend cq ik kan er geen voorbeelden van vinden op het www, of zoektermen noemen. Er zijn kleine initiatieven waar bij men op een (bv) kerktoren een zend/ontvang station installeert en de omgeving heeft dan richtantenne aan de muur of op het dak oid.

 

Data-links via straal blijft schipperen met hoge latency. 1 telefoontje met Dataweb (https://www.dataweb.nl/point-to-point-straalverbinding/ ) leerde mij hoe peperduur dat is, want je huurt/leased in feite op de locatie waar wèl snel fiber ligt de stroom en extra apparatuur. Dan is Starlink nog ‘t meest hoopgevend op het moment (en goedkoper dan p2p). Jammer genoeg is dat CGNAT. Lekker klote met je servers e.d.

Ze willen ons toch van het aardgas af? Wel, zie daar uw kans, KPN; Spuit de fiber door de aardgaspijpen heen, en je bent er al.

 


Aha, dan heb ik eindelijk een bedrijf die dit aanbied, ik ben benieuwd hoe zet dat precies doen cq wat het kost.

Wbt de vertraging, dat zit ’m (hoofdzakelijk) in de te overbruggen afstand, bij een aardse zichtverbinding zal dat wel meevallen, itt de satelliet optie die je noemt, dan moet het signaal 2 x 35000 km heen en dan het antwoord ook weer diezelfde route.

Althans voor een geostationaire satelliet, en zijn/komen ook lage baan satellieten, maar erg kostbaar voor zo ver ik weet

Of ? Heb je ervaring met aardse straalverbindingen ?

 


. . . Het blijft diep triest dat men in 1996 niet naar Maurice de Hond’s advies heeft geluisterd en heel NL fiber aan huis werd aangelegd. Nu zitten we notabene bijna 30 jaar later nog te mekkeren over data-verbruik en koperdraadjes die max 4 Mb down geven. Pff.

Helemaal mijn idee cq visie op het gebeuren rond internetverbindingen, alle bedrijven zijn voor zichzelf bezig om bestaande dingen op te lappen (koper, coax) met veel straatkasten met dure spullen, als je al die kosten optelt dan kan je daar zeker glasvezel voor aanleggen, ook al omdat het onderhoud veel minder zal zijn.

 


Aha, dan heb ik eindelijk een bedrijf die dit aanbied, ik ben benieuwd hoe zet dat precies doen cq wat het kost.

 

Er zijn er wel meer hoor. Hertzinger, interparts, tele2. Doen allemaal p2p links. Maar allemaal peperduur.

 

Wbt de vertraging, dat zit ’m (hoofdzakelijk) in de te overbruggen afstand, bij een aardse zichtverbinding zal dat wel meevallen, itt de satelliet optie die je noemt, dan moet het signaal 2 x 35000 km heen en dan het antwoord ook weer diezelfde route.

Althans voor een geostationaire satelliet, en zijn/komen ook lage baan satellieten, maar erg kostbaar voor zo ver ik weet

 

Dat is starlink. Die zitten, vziw voornamelijk op 540 km hoogte. Latencies van 16ms zijn niet meer ondenkbaar met die afstand.

Zoals het er nu uit ziet blaast Starlink alle logge trage bureaucratisch opererende ISPs in NL eruit. Zowel qua snelheid als latency, als prijs-kwaliteit. En, bovendien: Het is er al.

Die prutsers met hun slappe luie smoezen om geen fiber aan te leggen kunnen nu naar hun inkomsten fluiten. De massa gaat gewoon op starlink over.