Skip to main content
Vraag

Aanleg glasvezel "niet mogelijk", terwijl kabel al in de meterkast zit

• July 17, 2025
  • 6 reacties
  • 106 keer bekeken

Sinds twee weken zit ik in mijn nieuwe huis. Het is een nieuwbouw huis wat wij in eigen beheer hebben gebouwd, en is sinds 3 weken geleden in het BAG als “in gebruik” geregistreerd. Er is ca. een jaar geleden iemand geweest die bij de buren glasvezel heeft aangelegd voor zowel KPN als Ziggo, en heeft destijds direct een vertakking gemaakt voor nummer 28, zodat deze aangelegd kon worden zodra die klaar was. Inmiddels is de kabel doorgetrokken tot in de meterkast (zie foto). 

Wij zaten bij Ziggo in ons vorige huis, en zouden nu graag naar KPN gaan. Echter met de glasvezelcheck geven ze aan dat er geen aanleg mogelijk is. Terwijl het volgens diezelfde check bij de buren al aangesloten is. Ik ben al uren op verschillend telefoonnummers van het kastje naar de muur gestuurd in de hoop een monteur aan mijn deur te krijgen die op de glasvezelkabels zo’n kastje kan zetten en de database aan kan passen, maar dat blijkt heel moeilijk. Er wordt veel liever “op afstand” gekeken wat er allemaal mogelijk is, wat uitkomt op niets (wegens de onjuiste informatie dat ons huis niet bestaat of niets aangelegd is), of met een torenhoog prijskaartje. Zo wilde Ziggo het wel aansluiten, maar stelde op voorhand vast dat dat minstens €8000 ging kosten, wat absurd is gezien de kabel al in ons huis ligt.

Ook hebben we al regelmatig gehoord dat we gewoon een paar weken/maanden moeten wachten tot de database geüpdatet is, maar we wonen met zijn vijven, en hebben allemaal werk/studie/school, maar geen internet. We hebben nu als noodoplossing een routertje met unlimited sim-kaartje erin neergezet, maar dit werkt tot noch toe erg slecht.

Iemand een idee hoe ik een monteur mijn kant op kan krijgen om dit (naar mijn idee best simpele) probleem op te lossen? Alvast bedankt!

Dirk R.

Glasvezelkabels van KPN (oranje) en Ziggo (groen) komen uit in onze meterkast.

6 reacties

• July 17, 2025

Je moet via mijnaansluitng.nl een aansluiting aanvragen. En daar zal je dan waarschijnlijk ook voor moeten betalen. Dat de kabel al binnen is, dat is niet relevant. Je moet gewoon de procedure volgen. Net als iedereen. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Dirk R. Welkom op de community! Gefeliciteerd met je nieuwe huis! Wat vervelend dat het nog niet lukt om glasvezel aan te laten sluiten, terwijl de kabel al in je meterkast ligt. Zeker nu jullie er met z’n vijven wonen en internet echt nodig is voor werk, school en studie, snap ik dat dit heel frustrerend is. Ik weet nog niet of we jou hierin verder kunnen helpen via deze weg, maar ik wil graag voor je uitzoeken of we je hierbij kunnen helpen.

Wil je je gegevens invullen in je profiel? Denk aan je naam, postcode, huisnummer, contact telefoonnummer en eventueel je klantnummer (als je die al hebt). Alleen moderators kunnen dit zien. Met die info kunnen we voor je aan de slag en uitzoeken of we jou hierin verder kunnen helpen.

Laat je het weten als je je gegevens hebt ingevuld? Dan kijken we verder voor je.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 21, 2025

Hoi ​@Dirk R. Welkom op de community! Gefeliciteerd met je nieuwe huis! Wat vervelend dat het nog niet lukt om glasvezel aan te laten sluiten, terwijl de kabel al in je meterkast ligt. Zeker nu jullie er met z’n vijven wonen en internet echt nodig is voor werk, school en studie, snap ik dat dit heel frustrerend is. Ik weet nog niet of we jou hierin verder kunnen helpen via deze weg, maar ik wil graag voor je uitzoeken of we je hierbij kunnen helpen.

Wil je je gegevens invullen in je profiel? Denk aan je naam, postcode, huisnummer, contact telefoonnummer en eventueel je klantnummer (als je die al hebt). Alleen moderators kunnen dit zien. Met die info kunnen we voor je aan de slag en uitzoeken of we jou hierin verder kunnen helpen.

Laat je het weten als je je gegevens hebt ingevuld? Dan kijken we verder voor je.

Yes, dank voor uw/jouw reactie. Ik heb mijn gegevens ingevuld. Alvast dank voor uw/jouw tijd!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

@Dirk R. De groene glasvezel kabel is niet van Ziggo maar Delta.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Yes, dank voor uw/jouw reactie. Ik heb mijn gegevens ingevuld. Alvast dank voor uw/jouw tijd!

@Dirk R. Bedankt voor het doorgeven van je gegevens. Ik heb je vraag doorgestuurd naar de juiste afdeling. Zodra ik een reactie krijg, laat ik het je hier weten.

• July 22, 2025

@Dirk R. De groene glasvezel kabel is niet van Ziggo maar Delta.

Maar als er geen coax-kabel van Ziggo is bestaat de kans dat Ziggo vanaf begin volgend jaar wel over die groene kabel van Delta gaat leveren.