Skip to main content

Ik heb op 29 april via MijnKPN mijn internet snelheid van 50mb naar 100mb aangepast. Nu heb ik heb de bestelstatus via de email gekregen en staat er vermeld, begin installatie. Zodra ik op deze knop druk staat er: pagina helaas niet gevonden.

Weet iemand of dit automatisch naar een hogere snelheid wordt overgezet of dat ik dat toch zelf moet aanpassen?

 

Groet Justin

Hallo @Jus91 ,

KPN regelt dit voor jou. Jij hoeft daar zelf niets voor te doen.

 

Je kunt jouw internetsnelheid wel zelf controleren:

 

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

https://kpn-itns.speedtestcustom.com

 


Hoi @Noordzee 

Hartelijk dank 🤙. Goed weekend.

Groeten Justin


Hoi @Jus91. Welkom op het KPN Forum. Ik zie dat @Noordzee al het juiste antwoord heeft gegeven op jouw vraag, waarvoor dank! Heb je inmiddels een speedtest uitgevoerd en kom je rond de 100 Mbit/s uit? 


Hoi @Vikash 

Ik heb een speedtest uitgevoerd waarvan dit het resultaat is. De speedtest komt niet verder dan de 48mbit/s. Ik ga ervanuit dat dit niet helemaal normaal is, als je rond de 100 mbit/s moet zitten.

 

Groeten Justin

 


Ik zie hierboven dat je onze wifi manager hebt gebruikt om de snelheid te meten. Jouw wifi verbinding kan door verschillende oorzaken verstoort worden in huis. Bekabeld zou je rond de 100 Mbit/s moeten uitkomen. Zou je daaromeens een bekabelde speedtest willen uitvoeren? 


Hoi @Vikash 

Bekabeld kom ik uit op de snelheden richting de 100 Mbit/s (zie foto). Alleen via de WiFi kom ik dus niet aan dit soort snelheden. Is dit nog te verhelpen?

Groet Justin

 


Welk type modem heb je? Als het een Experiabox V10 is dan zou ik eens in de instellingen kijken naar de optie ‘Bandsteering’, ik heb namelijk het vermoeden dat je nu gebruik maakt van de 2.4Ghz-wifi en niet de 5Ghz-band. Op die 5Ghz-band zijn namelijk veel hogere snelheden te krijgen, ter vergelijking: hier thuis heb ik een 200/200 abonnement, op de 2.4Ghz haal ik max 50Mbps en op de 5Ghz gewoon de 200Mbps.

 

Nu kan het wel zo zijn dat je al gebruik maakt van de 5Ghz-band maar dat er door externe factoren (zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid netwerken om je heen) de snelheid wat lager wordt. Daar kun je niet altijd wat aan doen maar door wat te spelen met de wifi-instellingen in het modem kan je dit verbeteren, het is dan ook aan te raden om een app zoals bijvoorbeeld Wifiman op je telefoon te installeren, dan kun je zien op welke kanalen andere netwerken zitten en zo je eigen netwerk optimaal instellen, al zouden de KPN modems dit ook al automatisch moeten doen.


Hoi @NHendriks 

Ik heb inderdaad de bovengenoemde Experiabox. Kan ik via die app dat regelen, dat ik misschien kan switchen van ander kanaal? Of hoe gaat dat in zijn werk?

Groet Justin


Het makkelijkste is om in te loggen op http://192.168.2.254/, hier kun je inloggen. Als je voor de eerste keer inlogt moet je het wachtwoordveld leeg laten, daarna krijg je de vraag om zelf een wachtwoord in te stellen. In de zwarte balk druk je op het kopje 'WiFi’, op die pagina ga je door naar ‘WiFi Global Configuration’ en hier heb je de optie om de kanalen in te stellen.

 

In het linker menu heb je de knop ‘Bandsteering’, hier kun je bandsteering aan en uit zetten, met bandsteering gaat het modem voor je apparaat (bijvoorbeeld je mobiele telefoon) bepalen welke wifi de beste is op dat moment. 

 

Om eventuele verwarring er nog uit te halen, bij wifi heb je het over banden en kanalen, hoewel ze met elkaar te maken hebben zijn het wel twee hele verschillende dingen. De frequentieband is een gebied waarop het apparaat werkt, bij de 2.4Ghz-band zit je dus tussen de 2.4 en 2.5 gigahertz. Daarin heb je kanalen, die kanalen zijn wat specifieker, kanaal 1 op de 2.4Ghz band opereert op een gebiedje van    2.401Ghz tot 2.423Ghz. De breedte van zo'n kanaal is ook weer in te stellen. In de 2.4Ghz-band is het veelal aan te raden om te kiezen voor kanalen 1, 6 of 11, deze hebben namelijk geen overlap met elkaar. Als je het interessant vindt kan ik dit artikel nog aanraden, deze legt ook uit waarom je voor kanalen 1, 6 of 11 zou moeten gaan op die 2.4Ghz-band.

 

Op de 5Ghz is nu nog veel ruimte, nadeel is echter iets wat ‘DFS’ (Dynamic Frequency Selection) genoemd wordt, in gewoon Nederlands: radardetectie. Een groot gebied van de 5Ghz-band is ook in gebruik voor verschillende radarsystemen, als je hierop wifi uitzend is dat normaal gesproken geen probleem, als het modem echter een radar-alarm ontvangt dan moet ie een nieuw kanaal uitkiezen. Dat is het moment waarop het ‘dynamic’ in beeld komt van DFS. Afhankelijk van de prijsklasse van de apparatuur die wifi uitstraalt gaat ie of luisteren op andere kanalen en daar weer de meest geschikte uit kiezen, de Experiabox zal echter automatisch terugvallen op een kanaal die buiten de DFS-frequenties vallen. Het nadeel hiervan is wel, hierdoor verlies je tijdelijk je verbinding met 5Ghz en kan je dus teruggeschakeld worden naar 2.4.

 

Oké, die laatste twee alinea's zijn iets meer geworden dan ik dacht, excuus als het voor meer verwarring zorgt maar ik hoop dat het juist alles wat duidelijker maaktÂ