Skip to main content

Aansluiten KPN glasvezel loopt niet volgens planning

• February 8, 2025
  • 89 reacties
  • 1809 keer bekeken

Toon eerste bericht

89 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 21, 2025

die update komt vanzelf een keer. meestal binnen 14 dagen zien we in de praktijk.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 22, 2025

Het modem heeft wel vanmiddag alweer een restart gehad, nog niks veranderd.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Tijd voor feest! De KPN verbinding werkt! Nu alleen nog het modem over op de nieuwe software. Dit kan een paar dagen duren, maar inderdaad meestal binnen 14 dagen. En vaak in de nacht.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 27, 2025

Ja ik kijk wel uit naar de firmware update. De box 12 gaat nu toch twee of drie keer per dag herstarten, gister en vandaag vrijwel direct na het aanzetten van de TV+ box. Dat helpt nog even niet mee om mijn vrouw (met haar achtergrond van herseninfarcten) vertrouwen te laten krijgen in het product. 

Oh… hij herstart nu zelfs een tweede keer binnen vijf minuten. En het is day mijn laptop dan nog naar Ziggo kan schakelen, anders kon ik dit bericht niet eens afmaken :P Na elke reboot is ook elke historische logging weg. Ik wil niet zeuren, alleen een dag zonder onderbrekingen.

Update:

En daar is reboot nummer drie (binnen tien minuten)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 27, 2025

Nou, ik heb dus maar even naar het ticket care nummer gebeld, en mijn verhaal uit de doeken gedaan. Terwijl ik met hem belde ging het modem een vijfde keer rebooten. Waarop de beste man even ging kijken of hij die verbrekingen ook kon zien. Hij kwam terug met een ‘nou, ik zie dat de lijn sinds de oplevering elke dag meerdere keren onderbreekt. Dus we gaan maar even een monteur inplannen. Dat kon morgen al, maar omdat ik dan werk hebben we het even naar vrijdag gezet.

Dus op de één of andere manier mag het toch nog niet helemaal goed gaan :P Blij dat ik de TV kastjes op de slaapkamer voor mijn vrouw nog even niet heb omgewisseld. Nou maar even duimen dat het het modem is wat klappert en niet mijn glaslijn :P

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 29, 2025

Je blijft lachen met KPN :-)

TLDR: Er is een ander modem geplaatst en dat werkt al vier uur inclusief doorlopend tv beeld :-)

Er kwam dus vanmorgen een vrolijke monteur binnenlopen die na de begroeting begon met ‘U heeft volgens mij geen kastje ontvangen wat op de glasaansluiting moet?’. Dus ik schoot meteen in de lag en reageerde (ja, niet aardig, ik weet het :P ) met ‘nou, volgens mij loopt U een weekje of vier achter met uw informatie’. Dus ik heb hem maar even het hele verhaal uit de doeken gedaan, en dus ook het moment dat men vanuit KPN van plan was om naar een nieuw NT kastje op te sturen. Hij heeft daarna nog wat verder gescrold (tja, ik heb best een lang ticket, zullen we maar zeggen) en kwam toen inderdaad in de lijst met de vele disconnects per dag. Dus ik heb verteld wat de signaalwaarde was die bij oplevering gemeten is, en de 0,01 dB demping op de glas las. En vervolgens dat het modem dus dagelijks meermalen reboot. Nou, hij met zijn koffertje met gereedschap en meetapparatuur terug naar de auto en een ander modem gehaald. Die heeft hij geplaatst, kreeg door het scennen van de QR code op de achterkant redelijk snel WiFi en begon dingen uit te lezen. Waarop vervolgens die verbindin weer verbroken werd, want het modem had de WiFi gegevens van mijn eerste modem inmiddels netjes opgehaald en doorgevoerd.

Dus moest hij even het eerste modem QR’en (ik had daar in mijn wijsheid nog niks veranderd aan de WiFi settings) en kon toen weer verder. Ook het admin-wachtwoord was veranderd,  maar dat dus wel naar het wachtwoord op het nieuwe modem. Snappen jullie het nog? Ja, het is eigenlijk logisch, maar je moet het maar even weten. Afijn ik kon het modem weer in, die wel nog de legacy firmware heeft maar dat komt wel. Voorlopig staat het te draaien als een zonnetje, de snelheid moet ik bedraad nog testen maar die kabel steeds voorlopig in de KPN TV+ box. Want ja, het moet nu wel even goed blijven werken voordat ik Ziggo ga aftuigen (altijd al eens willen zeggen/doen). Wel gemerkt ondertussen dat KPN ook heel attent kan zijn, dus laten we er eens voorzichtig van uit gaan dat ik de oplevering van de glaslijn hier eindelijk mee kan afsluiten :-) Dan gaan we lekker verder  hobbyen, mijn raspberry pi5 met owncast even opnieuw tunnelen met CloudFlare, mijn NAS even toevoegen en lekker met de muziek verder. Totdat de kleinkineren weer komen logeren. Prioriteiten hè? :-)

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 2, 2025

TLDR: Er is een ander modem geplaatst en dat werkt al vier uur inclusief doorlopend tv beeld :-)

Dit klinkt heel positief! We zijn nu een aantal dagen verder, hoe is de situatie nu? Blijft KPN goed draaien of moet je nog altijd terugvallen op Ziggo?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 2, 2025

Het modem heeft in de nacht van maandag op dinsdag wel een herstart gehad, maar nog geen firmware. Zit nog op de SGEJ1000060E maar we geven het tijd. Morgen een begin maken van de ombouw van NoGo naar KPN. De hoofdswitch wordt vervangen door een 24 poort (gewoon 1Gbs poorten). En dan de aanvoer vanuit NoGo loskoppelen en KPN aankoppelen. Dat wordt werken, de NAS krijgt een ander intern IP dus moet ik de link in de mediaplager op de Apple TV aanpassen. En mijn Pi5 die vanuit huis een Owncast server draait krijg ook een nieuw IP, dus moet die verwijzing in CloudFlare aanpassen. En definitief een subdomein voor mijn NAS maken, maar die krijgt wel dubbele security. Eerst inloggen op de CloudFlare Tunnel en daarna inloggen op de NAS. Toch wel lekker als je al een jaar of 40 meedraait in de ICT. Daar kan ik nog wel verhalen over vertellen ::P

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 2, 2025

Oh ja… en zondag een leuk bezoek brengen voor een andere hobby van ons, die helemaal niks met ICT te maken heeft: het verzamelen van oude 78toeren platen, mijn vrouw vooral Elvis. Heb een draaitafel die 78toeren aankan en een speciaal element met naald daarvoor heeft. En een USB aansluiting zodat we alles kunnen rippen en vastleggen. En dat dan weer wel naar de NAS, en dat dan weer wel ontsluiten via KPN Glasvezel :-)

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 3, 2025

Een hoop om naar uit te kijken dus ;) Ik ben benieuwd wat je zonder gaat scoren 😁

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 6, 2025

Vandaag (met el weer wat hartritme pieken, had ik niet in de gaten) de nieue 24-poorts switch geplaatst en alles overgezet. Ziggo ontkoppeld en KPN aanvoer ingeprikt. Is tot nu toe allemaal goed gegaan, moet nog wel de WiFi punten updaten en laten meedraaien. Maar toen wilde ik in het modem kiken wat er nu allemaal aangesloten was, werd ik getrakteerd om een nieuwe start pagina met mijn modem groot in beeld. Dus hij is over naar de nieuwste firmware, en dat is op heel veel vlakken een flinke verbetering. Alleen kon ik als IT nerd geen logging meer terugvinden, jammer dat dat niet meer inzichtelijk is. Maar zolang alles werkt… :-)

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 9, 2025

Steeds meer positieve berichten, ​@BigDaddyNL! Fijn dat het nu allemaal goed lijkt te werken én met nieuwe software!

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 10, 2025

Iemand toevallig een idee waarom ipv6 er na een paar dagen werken spontaan mee stopt? Als ik een eigen topic ergens moet beginnen of als hier een lopend topic over is hoor ik het graag.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 11, 2025

Durf ik zo niet direct te zeggen, ​@BigDaddyNL. Zou je een nieuw topic aan willen maken? Een nieuw topic houdt het wat overzichtelijker, omdat het toch een nieuw onderwerp is.