Skip to main content
Antwoord

Abonnement opzeggen i.v.m. slechte wifi en vastlopende tv

• May 4, 2025
  • 17 reacties
  • 283 keer bekeken

Sinds september 2024 heb ik een abonnement voor wifi (100 bits/sec) en onbeperkt mobiel abonnement. Vanaf het begin is wifi traag (KPN bevestigd ook dat 33 Mbit/s upload en 8 mbits/s maximaal haalbaar is. We hebben alles geprobeerd. meerdere keren gebeld met KPN. Er zijn monteurs geweest, we zijn naar de winkel geweest enz enz. TV-ontvangst was erg slecht en na veel gezeur is er een monteur gekomen. Bij mijn vorige provider (Ziggo) kon ik het modem in een kast zetten en het kastje voor de tv-ontvangst achter de tv plaatsen. Dit is niet meer mogelijk. Het ontvangstkastje bungelt nu onder de tv (4 meter in direct zicht van het modem. De monteur heeft vervolgens zelf het aantal pixels verlaagd op mijn tv. Bekabeling is niet mogelijk. Ik heb ook goede wifi nodig voor mijn werk. Downloaden is zoooooooo traag en alle zogenaamde oplossingen hebben niet geholpen. Soms gaat de tv in een soort blokstand. Dit is gewoon niet acceptabel meer. KPN zegt nu dat ik zelf getekend heb voor 38 Mbit/sec en wil mijn abonnement niet opzeggen.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Goedemorgen ​@bedrijf_, welkom op onze community! Ik zie al een levendige discussie ontstaan.

Zoals hierboven al wel genoemd wordt zou voor de meeste doeleinden 38Mb/s wel voldoende moeten zijn.  Als je je verbinding toch als langzaam ervaart kun je t beste zoveel mogelijk kabels gebruiken waar dat mogelijk is. Je kunt hierover ook altijd even bellen met mijn collega's om de lijn uit te laten lezen. Je kunt daarvoor online een belafspraak maken.

Dit is niet iets waarom je vroegtijdig kunt opzeggen (zonder afkoopsom).

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 4, 2025

Oh, ik kan ook nog reageren op mijn eigen vraag! Het moet toch niet gekker worden bij KPN!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 4, 2025

Beste ​@bedrijf_  je hebt waarschijnlijk een DSL (koper) verbinding en nog geen glasvezel.

Je hebt geen abonnement voor wifi, maar voor een bekabelde internetverbinding.

Dat betekent dat je abo is TOT100Mbit/s en de werkelijke snelheid afhankelijk is van de afstand tot de centrale (kast).

Hoe verder van de centrale (kast) hoe lager de snelheid en bij jou dus een zeer acceptabele snelheid van 38Mbit/s.

Als je voor je werk thuis een stabiele internetverbinding nodig hebt, kun je het beste de pc/laptop bekabeld aansluiten, dat kan altijd, desnoods met een USB-RJ45-adapter.

Welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 4, 2025

Beste JanD
Blijkbaar is 35 m/bits per seconde niet voldoende, anders zou ik geen problemen hebben. Bij de aanbieding van KPN was nadrukkelijk gezegd dat wifi geen probleem is. Met Ziggo totaal geen problemen. We leven in 2025 en niet de volgende eeuw, dus wat jij acceptabel noemt zou ik anders noemen. Ik heb het laatste modem en KPN en KPN gaat ook geen glasvezel aanleggen op mijn adres.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@bedrijf_ 

De wettelijke opzegtermijn van 14 dagen (herroepingsrecht) is in jouw geval allang verstreken, gezien jouw abonnement al is ingegaan in de maand september van het vorig jaar (2024).
Na het verstrijken van deze 14 dagen, zit je dus vast aan de overeenkomt met KPN gedurende de periode (1 of 2 jaar) waarvoor je hebt gekozen.
KPN kan jouw daar ook aan houden, volgens de Algemene Voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan.

Snap ook niet helemaal waarom je überhaupt bent overgestapt, als je uit eigen ervaring al weet dat Ziggo op jouw adres gewoon de beste verbinding levert.

DSL (koperlijn) waar je nu gebruik van maakt is een flink stuk langzamer, dan het Glasvezel-COAX netwerk van Ziggo.

De snelheid die je met KPN op het kopernetwerk kunt behalen op je adres, is ook gecommuniceerd en bevestigd aan jouw, dus je wist wat je te wachten stond qua snelheid.

De enige optie, en tevens (hele) dure optie is om je abonnement bij KPN af te kopen, zodat je weer terug kunt naar Ziggo.
De afkoopsom bestaat uit alle maanden die nog binnen je overeenkomst vallen, geduurde de periode dat je overeenkomst nog loopt.

Dus je kunt zelf ongeveer uitrekening hoe hoog de afkoopsom zal gaan worden, mocht je over willen gaan tot het afkopen van je abonnement bij KPN.

Wil je dat niet, dan zul je dus genoegen moeten nemen met de huidige snelheden op je adres.

Wel zou je nog in overleg kunnen gaan met KPN, voor de optie van 4G in het buitengebied, waarmee jouw huidige snelheid wordt aangevuld met de snelheid van 4G.
Hierbij is de snelheid wel afhankelijk van hoever de KPN zendmast van je woonadres af staat, want hoe verder hoe lager de snelheid.
Maar ondanks dat zou een combinatie van DSL + 4G toch een aanzienlijke snelheidsverbetering kunnen brengen.

Meer informatie over 4G buitengebied, klik op de link: 4G buitengebied
(Scrol iets naar beneden op de website)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 4, 2025

Beste ​@Michel.uit.Arnhem en ​@bedrijf_ 4G buitengebied gaat het niet worden, want dan moet je internetsnelheid minder dan 30MBit/s zijn en ​@bedrijf_ heeft ongeveer 38Mbit/s.

Verder is 38Mbit/s een goed werkbare snelheid, je wilt de klanten niet de kost geven die het met de helft minder of nog minder moeten doen en dat werkt ook.

Voor een paar jaar terug had ik ongeveer 12Mbit/s via koper en werkte prima in onze situatie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 4, 2025

Naar een koperen draadje van 38/8 Mbps vanaf Ziggo (1000/100 Mbps) is ook gek.

Bij afsluiten van je abonnement via internet zie je als eerste, na invullen postcode, de beschikbare snelheid. 

Je stapt toch over als er glasvezel ligt.

Opzeggen kan nu niet. En nog lang niet als je voor 2 jaar hebt afgesloten. 

Voor nu kun je wel erbij nemen 

Odido klik&Klaar

Ziggo internet only

Maar kpn opzeggen kan helaas niet. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 4, 2025

Ik ben onlangs over gegaan op bvvdsl alleen hiervoor heb ik jaren een 30mb vdsl lijntje gehad. Behalve met het downloaden van games een paar keer per jaar had ik nooit problemen. Kon er prima mee gamen of streamen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste ​@Michel.uit.Arnhem en ​@bedrijf_ 4G buitengebied gaat het niet worden, want dan moet je internetsnelheid minder dan 30MBit/s zijn en ​@bedrijf_ heeft ongeveer 38Mbit/s.

Verder is 38Mbit/s een goed werkbare snelheid, je wilt de klanten niet de kost geven die het met de helft minder of nog minder moeten doen en dat werkt ook.

Voor een paar jaar terug had ik ongeveer 12Mbit/s via koper en werkte prima in onze situatie.

Hoi ​@JanD 

Klopt helemaal wat je zegt.
M​aar TS ​@bedrijf_  zou een poging kunnen doen om het gewoonweg te vragen aan de klantenservice, want “niet geschoten, is tenslotte altijd mis”.
Het is dan aan KPN of ​@bedrijf_  wel of geen 4G Buitengebied kan krijgen, al zou het uit coulance misschien nog mogelijk kunnen zijn.

Ik zelf zou zeker een poging hebben gewaagd richting KPN.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Bij afsluiten van je abonnement via internet zoe je als eerste, na invullen postcode, de beschikbare snelheid. 

Odido klik&Klaar

Ziggo internet only

Hoi ​@PeterG 

Je kunt altijd onder je contract uit, alleen kost het je dan (veel) geld aan een afkoopsom.
Dus opzeggen is wel degelijk mogelijk, maar onder de voorwaarden dat je akkoord gaat met de afkoopsom van de resterende maanden dat het contract nog loopt.

Dit heet ook wel: “opzeggen met afkoopsom binnen het lopend contract”
Je moet dit wel duidelijk zeggen tegen de medewerker die je aan de telefoon krijgt.

Maar bij geen enkele provider zit je 100% vastgeketend aan je contract, je kunt er altijd onderuit als je dat wilt, maar wel met een afkoopsom of opzegboete (zijn beide hetzelfde).

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • May 5, 2025

Ik zou nooit KPN nemen op een DSL verbinding tenzij er echt geen andere optie was of ik naast de wijkcentrale woonde. Heb je nu niets meer aan weet ik wel. Ik ben geen fan van Ziggo maar wel als het alternatief een trage DSL verbinding is, maar ook als concurrentie.

TV kan het best met een kabel of als het niet anders is met een stopcontact netwerkadapter, maar dit bitrate op DSL is volgens mij vrij laag.

Welkom in 2010.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 5, 2025

Ik zou nooit KPN nemen op een DSL verbinding tenzij er echt geen andere optie was of ik naast de wijkcentrale woonde. Heb je nu niets meer aan weet ik wel. Ik ben geen fan van Ziggo maar wel als het alternatief een trage DSL verbinding is, maar ook als concurrentie.

TV kan het best met een kabel of als het niet anders is met een stopcontact netwerkadapter, maar dit bitrate op DSL is volgens mij vrij laag.

Welkom in 2010.

Topicstarter heeft gewoon 38Mb per seconde, daarmee kan je prima 4K netflix kijken. En dat voorbeeld gebruik ik vaak omdat dat "veeleistend" is. Wat moet een consumenten realistisch met een zeer hoge snelheid? Tuurlijk is het leuker om 100 of 200 te hebben maar 38 is zeer goed werkbaar. Verder worden die netwerkadapters die je hier aanraad al meerdere jaren nadrukkelijk afgeraden. Zo erg zelfs dat KPN ze ook niet meer verkoopt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 5, 2025

Bij afsluiten van je abonnement via internet zoe je als eerste, na invullen postcode, de beschikbare snelheid. 

Odido klik&Klaar

Ziggo internet only

Hoi ​@PeterG 

Je kunt altijd onder je contract uit, alleen kost het je dan (veel) geld aan een afkoopsom.
Dus opzeggen is wel degelijk mogelijk, maar onder de voorwaarden dat je akkoord gaat met de afkoopsom van de resterende maanden dat het contract nog loopt.

Je moet dit wel duidelijk zeggen tegen de medewerker die je aan de telefoon krijgt.

Maar bij geen enkele provider zit je 100% vastgeketend aan je contract, je kunt er altijd onderuit als je dat wilt, maar wel met een afkoopsom of opzegboete (zijn beide hetzelfde).

Je moet dus sowieso je contract betalen. Ook al zit je het niet uit. Dan betaal je dus voor iets wat je niet meer afneemt. Dan kan je het beter maar gewoon door laten lopen. En er Ziggo of Odido K&K erbij nemen. Zelfde resultaat.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PeterG 

Je moet dus sowieso je contract betalen. Ook al zit je het niet uit. Dan betaal je dus voor iets wat je niet meer afneemt. Dan kan je het beter maar gewoon door laten lopen. En er Ziggo of Odido K&K erbij nemen. Zelfde resultaat.

Hoi ​@PeterG 

Klopt, en dat kan een behoorlijk hoog bedrag gaan worden zo’n afkoopsom, zeker als je nog maar een paar maanden klant bent.
In dat opzicht, is jouw oplossing ook zeker een goede optie, omdat je dan twee losse facturen naast elkaar betaald, en dat is ook vele malen goedkoper dan het afkopen van een abonnement.

Neem je bijvoorbeeld Klik & Klaar van Odido, dan betaal je daar maar 25,- euro voor, los van de maandelijkse kosten van KPN.

• May 5, 2025

Toen ik ruim 10 jaar geleden op m'n huidige adres kwam wonen had ik nauwelijks iets meer dan 30 Mb/s. Daarmee kon op ik 2 tv-ontvangers tegelijk de HD-zenders ontvangen en ook tegelijk nog wat internetten. Ik begrijp dan ook niet dat met 38 Mb/s de resolutie omlaag moet. Of bedoelt TS dat de ontvangers (DIW7022?) op unicast ingesteld moeten worden? Ook dan is het signaal nog gewoon HD, gelijk aan wat ik op 2 ontvangers had, tot voor kort zelfs nog via glasvezel. Als ik echter kijk naar de opmerking dat de ontvangers in het zicht moeten staan, vraag ik me af welke ontvangers TS heeft gekregen, want zelfs de "klassieke" VIP5202 werkt al via Bluetooth en kan, net als de DIW7022, buiten het zicht geplaatst worden.

Natuurlijk is 38 Mb/s tegenwoordig niet zoveel meer, maar ik neem aan dat je je daarover goed informeert voordat je de overstap waagt en je je niet een half jaar na dato gaat beklagen over de consequenties van een blijkbaar verkeerde beslissing die je uiteindelijk zelf genomen hebt. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goedemorgen ​@bedrijf_, welkom op onze community! Ik zie al een levendige discussie ontstaan.

Zoals hierboven al wel genoemd wordt zou voor de meeste doeleinden 38Mb/s wel voldoende moeten zijn.  Als je je verbinding toch als langzaam ervaart kun je t beste zoveel mogelijk kabels gebruiken waar dat mogelijk is. Je kunt hierover ook altijd even bellen met mijn collega's om de lijn uit te laten lezen. Je kunt daarvoor online een belafspraak maken.

Dit is niet iets waarom je vroegtijdig kunt opzeggen (zonder afkoopsom).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 7, 2025

Dank jullie allen voor jullie bijdrage en advies. Het is duidelijk nu dat aan het contract zelf weinig te veranderen is. Ik zal het contract uitzitten en zo snel mogelijk hierna overstappen. Nogmaals dank voor jullie reacties!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 8, 2025

Dank jullie allen voor jullie bijdrage en advies. Het is duidelijk nu dat aan het contract zelf weinig te veranderen is. Ik zal het contract uitzitten en zo snel mogelijk hierna overstappen. Nogmaals dank voor jullie reacties!

Zolang er geen glasvezel ligt zijn voor sneller internet dan 38 / 8 Mbps de énige opties Ziggo of Odido Klik&Klaar. TV bij Odido K&K kan alleen met NLziet app of Canaldigitaal app.

Alle andere providers leveren ook via kpn netwerk. En dat wordt er met een andere provider bij jou niet sneller op.