Skip to main content

Hoi Forum,

Vorig jaar heb ik al een topic geopend “Kabel waarschijnlijk geraakt, 3 van de 4 aders”.

De R is weer in de maand en het probleem speelt weer op.

Situatie is:

  • bedrijf zit in een park omgeving en heeft daar een ADSL aansluiting met Internet buitengebied modem en 4G backup dongle.
  • afstand tot ADSL centrale is plm. 1,5 KM en beschikbare ADSL bandbreedte is max. 6-8 Mbps.
  • in herfst/winter bij natte omstandigheden ontstaat instabiliteit op ADSL, waardoor de bandbreedte terugloopt en de Experiabox herhaaldelijk reset. We denken zelf dat er ergens de kabel is geraakt en dat bij veel regen de verbinding degradeert.
  • De bedrijfsvoering heeft hier uiteraard veel last van. Als eerste sneuvelt de VOIP communicatie.
  • In het verleden zijn er al diverse KPN monteurs onsite geweest en die hebben vastgesteld dat van de 4 aderparen er 3 buiten de tolerantie vallen. Er zijn toen kabels omgestoken op de wijkverdeler en in de ADSL centrale, maar die hebben het probleem niet definitief verholpen. Het steekt nu de kop weer op na de recente regenbuien.
  • Glasvezel is op deze lokatie niet beschikbaar en gaat er ook niet komen, blijkt uit een KPN glasvezel onderzoek. Lokatie is Alphen a/d Rijn en dat is vrijwel geheel verglaasd, alleen niet op deze lokatie.
  • We hebben al diverse alternatieven onderzocht: volledige 4/5G draadloze oplossing (fair-user policy is showstopper), dedicated glasvezel laten graven (veel te duur), straalverbinding naar KPN toren (aanbieder trok zich terug), andere ADSL aanbieder (onhaalbaar). Kortom, we zitten helemaal vast.

Ik kan wel weer een storing gaan melden bij KPN, maar dat traject zijn we nu al een paar ingegaan, zonder bestendige oplossing. Overigens is dit geen sneer naar KPN, de Kleinzakelijke helpdesk en KPN support zijn van goede wil, echter de opties raken op.

Wie kan ons verder helpen?

@Ik_Combineer :  stel dat de koperlijn om de zoveel tijd klappert (grondwater o.i.d. ) en je hebt er SIB naast.  Valt die hele SIB verbinding dan ook telkens weg? Zo ja, is dat op de een of andere manier te omzeilen?

 Zodat als TS's  verbinding raar gaat doen dat alles dan overgenomen wordt door die 4g verbinding? 

Ja SIB kan enkel werken wanneer er 0,1mb binnen komt, dat is ook de bedoeling. Enkel zakelijk hebben we daadwerkelijke 4g oplossingen. 

Een volledige 4G koppeling zou wat ons betreft een optie zijn. Als we dan maar geen gedoe krijgen met Fair Use Policy. De klant heeft zn hele bedrijfsvoering op internet: streaming audio, streaming TV, VOIP telefonie, bewakingscamera’s, social media, etc. Ik schat dat dit gauw 20 GB per dag is.

Heeft KPN daar een abonnement voor, zonder FUP beperking?

Ik doelde op de 4g backup. Voor al uw zakelijke vragen kunt u toch echt beter maar https://zakelijkforum.kpn.com/


@Ik_Combineer :  stel dat de koperlijn om de zoveel tijd klappert (grondwater o.i.d. ) en je hebt er SIB naast.  Valt die hele SIB verbinding dan ook telkens weg? Zo ja, is dat op de een of andere manier te omzeilen?

 Zodat als TS's  verbinding raar gaat doen dat alles dan overgenomen wordt door die 4g verbinding? 

Ja SIB kan enkel werken wanneer er 0,1mb binnen komt, dat is ook de bedoeling. Enkel zakelijk hebben we daadwerkelijke 4g oplossingen. 

Een volledige 4G koppeling zou wat ons betreft een optie zijn. Als we dan maar geen gedoe krijgen met Fair Use Policy. De klant heeft zn hele bedrijfsvoering op internet: streaming audio, streaming TV, VOIP telefonie, bewakingscamera’s, social media, etc. Ik schat dat dit gauw 20 GB per dag is.

Heeft KPN daar een abonnement voor, zonder FUP beperking?

Daar hebben we het nog even over gehad, @Octal . En ik moet je bekennen dat ik alleen de smaakjes van de particuliere markt ken.  Dus die zijn we toen bij langs geweest. 

Wat zakelijk te bieden heeft durf ik zo niet uit mn hoofd te zeggen.  Is het nog gelukt om die switch er (tijdelijk) tussenuit te halen? 


Hoi Erwin_,

Die switch (tussen 4G modem en Experiabox) heb ik er bij nader inzien vorig jaar (2022) al tussenuit gehaald. Dat kan het dus niet zijn.

Ik zal het 4G modem nog een reset geven as zondag. Verwacht daar weinig van, want is al een paar keer gereset.

Als dit ook doodloopt, zou ik graag een monteur willen boeken.

mvg, Martin
 

 


All,

Gisteren (3/12) het 4G modem gereset, met volgende resultaat.

  1. Modem leek nieuwe firmware te laden.
  2. Speedtest voorafgaand en na reset:
    1. Up- en download snelheid grofweg gelijk: 18 Mbps down, 15 Mbps up
    2. Na reset geen packetloss. Dat is goed nieuws.

Voor reset


 

Na reset

 


Op zich gunstig. Maar hoe stabiel blijft het? En misschien is er meer uit te persen door de locatie van het 4g modem aan te passen.  (of een buiten antenne).

Maar laten we eerst kijken of dit stabiel blijft. 


Hoi,

 

Hierbij een lijstje met metingen over de afgelopen maanden.

 

Behoorlijke verschillen in download snelheden. Geen direct verband met weer/vocht.

Bij download snelheden onder 10 Mbps loopt de VOIP schade op: hakkelende spraak, verlies connectie. Dus ontevreden klanten.

Valt op dat upload snelheid redelijk constant is en vaak hoger is dan download. Verder zie ik weinig correlatie.


Een optie die we hebben is een ethernet straalverbinding met de voetbalclub die wel glas heeft. Echter die zitten ruim 1 km verderop, met struiken en bomen ertussen. 

Bij Freedom hebben ze een voorintekening voor een glasverbinding. Notabene op het KPN netwerk. Echter geen leverplanning bekend, de vraag is hoe serieus dit is.

Blijft over een externe 4G antenne Internet Buitengebied. Het 4G modem hangt nu op 8 meter hoog, achter gecoat glas. Het gebouw is 12 m hoog en kijkt net over de meeste begroeing uit.

Heeft iemand ervaring met de rondom gevoelige MiMo antennes? We zitten op gelijke afstand (1,2 km) van 2 GSM masten, met beide ongeveer dezelfde sectorhoek. 

Wie nog een andere bruikbare suggestie heeft, verdient een fles wijn.


is starlink echt geen optie


is starlink echt geen optie

Starlink is inderdaad een goeie suggestie. Is echter vanwege de hoge latency niet zo geschikt voor VOIP verkeer. De VOIP provider heeft er geen goede ervaringen mee en raadt het af.


is starlink echt geen optie

Starlink is inderdaad een goeie suggestie. Is echter vanwege de hoge latency niet zo geschikt voor VOIP verkeer. De VOIP provider heeft er geen goede ervaringen mee en raadt het af.

op zich denk ik dat een straalverbinding ook best veel latency met zich meebrengt

denk dat er niet veel opties meer zijn ben ik bang