Skip to main content
Vraag

Al 4 jaar glasvezel bij de voordeur: nog steeds niet aangelegd

• July 19, 2026
  • 9 reacties
  • 134 keer bekeken

Al 4,5 jaar glasvezel bij voordeur appartementencomplex

9 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 19, 2026

Wat is je exacte vraag daarover? Als je glasvezel wilt afnemen, wat is dan de status volgens de postcodecheck?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 19, 2026

Mijn exacte vragen zijn of en zo ja wanneer de glasvezel eindelijk na 4,5 jaar naar binnen komt? En wat moet ik als abonnee als DSL wordt gestopt? Ik ben nu al lang lid van XS4all en op zich is het koper bij mij heel stabiel. Maar als het glas voor je deur ligt, wil je het ook een keer binnen hebben. En het lukt me maar niet om de padstelling met KPN netwerk te doorbreken waarbij maar steeds vermeld wordt dat de huiseigenaar geen toestemming heeft gegeven. Ik maak nl. deel uit van een VVE.  Maar ik zou in de eerste plaats al blij zijn met goede en duidelijke info over een eventueel tijdsplan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 19, 2026

​@GK60 2 stappen kan je al doen, een haalbaarheidsonderzoek aanvragen en toestemming als VvE door geven.

https://netwerk.kpn.com/formulieren/haalbaarheidsonderzoek-aanvraag/#adres

https://netwerk.kpn.com/formulieren/haalbaarheidsonderzoek-aanvraag/vvedesk/

Verder stopt DSL niet als je nog geen glasvezel van KPN hebt.

• July 19, 2026

. Ik maak nl. deel uit van een VVE.  

Je bedoeld hiermee verplicht lid als appartement eigenaar of bestuurslid? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 19, 2026

Ja, ik ben eigenaar van een appartement. Ik maak deel uit van een complex met 14 appartementen en we zijn de enige particuliere bewoners op een groot winkelcentrum met huurwoningen en natuurlijk winkels. En heel veel verschillende vve‘s natuurlijk. Ik heb inderdaad al eens een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd en toen kwam dezelfde reactie als op de site vermeld stond namelijk dat de huiseigenaar geen toestemming had gegeven. Nu loopt er wederom in haalbaarheidsonderzoek waarbij ik hoop ik teruggebeld ga worden. Maar ik begrijp niet goed dat een geheel winkelcentrum midden in de stad niet aangesloten wordt op glasvezel, terwijl overal in de straatjes de sprietjes bij de voordeur deuren uit de grond komen… En dat al jaren lang. Maar gelukkig heb ik in elk geval een stabiele verbinding, dus op dit moment kan ik me prima redden.

rvk01
Slimmerik
  • July 19, 2026

Ja, ik ben eigenaar van een appartement.

Dat zegt niets over wie er in de VvE zit. Heb je al contact gehad met de VvE?

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/alles-over-glasvezel/glasvezel-bij-hoogbouwpanden

Ik maak deel uit van een complex met 14 appartementen en we zijn de enige particuliere bewoners op een groot winkelcentrum met huurwoningen en natuurlijk winkels.

Heb je dan ook 14 sprietjes voor het complex uit de grond komen? Of 1? Ik neem aan het aansluiten van 14 FTU's in de meterkast behoorlijk wat werk zal zijn (wat in overleg met de VvE moet gebeuren). Ook de vraag of de meterkasten op de begane grond zijn en er lege buizen naar de appartementen gaan. Of dat de FTU in de appartementen moet komen (wat meer werk is met de glasvezel zelf). Soms moeten ze ook buitenom over de muur om bij de appartementen te komen.

• July 19, 2026

"En heel veel verschillende vve‘s natuurlijk"

Hoezo is dat natuurlijk een appartementencomplex heeft bij mijn weten maar 1 VVE . De combinatie met huurwoningen is iets lastiger echter de verhuurder treedt dan op als vertegenwoordiger in een VVE ik heb zelf in een dergelijke gecombineerde complex gewoond. 

Het zal bijna zeker 4,5 jaar geleden al fout zijn gegaan doordat het bestuur van de VVE niet heeft meegewerkt. Bij ons is destijds in 2016 elke bewoner benaderd door destijds Reggefiber en dee verhuurder/pandeigenaar en de VVE zal ook benaderd zijn. Wel moest elke bewoner meewerken want werkte de benedenburen niet mee hadden wij nooit glasvezel gehad. 

Gelukkig voor ons kreeg elke woning de aansluiting in de meterkast in de woning zelf in tegenstelling tot diverse andere situaties.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 19, 2026

Dank voor alle meedenken! Ik wacht even de laatste uitslag van het lopende haalbaarheidsonderzoek af en hoop dan meer te weten. Vanzelfsprekend zal ik dat dan ook hier delen. Dus nogmaals bedankt zover voor alle reakties!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@GK60, welkom op onze community, ik zie al een paar goede tips. Laat je weten hoe het afloopt?
We hebben er ook een handig artikel over trouwens: