Skip to main content

Goedendag, ik ben mezelf aan het verdiepen in het instellen van een andere DNS server. Nu denk ik dat ik die van Cloudflare ga instellen op mijn FRITZ!Box maar is dat wel mogelijk en zorgt dit niet voor problemen met iTV of andere toepassingen in mijn thuisnetwerk?

Als je als TV ontvanger de VIP5202 hebt dan geven de DNS servers van Cloudflare problemen maar anders is dat geen enkel probleem. Andere DNS servers zoals de van OpenDNS zijn ook i.c.m. de VIP5202 te gebruiken.


Als je als TV ontvanger de VIP5202 hebt dan geven de DNS servers van Cloudflare problemen maar anders is dat geen enkel probleem. Andere DNS servers zoals de van OpenDNS zijn ook i.c.m. de VIP5202 te gebruiken.

Die heb ik toevallig wel 😞 Cloudflare vond ik intertessant ivm berichten over de snelheid van hun DNS. Welke (Gratis) DNS raad jij aan wjb of welke gebruik je zelf ;)


Ik gebruik zelf de DNS servers van Cloudflare met als fallback de DNS servers van OpenDNS. OpenDNS heeft ook een snelle DNS servers een js mijns inziens een prima alternatief.


Ik gebruik zelf de DNS servers van Cloudflare met als fallback de DNS servers van OpenDNS. OpenDNS heeft ook een snelle DNS servers een js mijns inziens een prima alternatief.

Ah oke, jij hebt de VIP5202 niet in gebruik begrijp ik haha. Is dat voor mij ook een optie net als die van jou hierboven^ of gaat dat of is dat ook geen oplossing voor de VIP5202.


Je kan in de router de tv ontvanger een vast ip toewijzen. En daarbij dan voor dat apparaat een specifieke DNS server instellen, die van KPN dus. Of kan dat niet? Volgens mij kan dat bij mijn pfsense router wel. De standaard DNS kun je dan op Cloudflare zetten.


Je kan in de router de tv ontvanger een vast ip toewijzen. En daarbij dan voor dat apparaat een specifieke DNS server instellen, die van KPN dus. Of kan dat niet? Volgens mij kan dat bij mijn pfsense router wel. De standaard DNS kun je dan op Cloudflare zetten.

Op een Experia Box kan dat niet en ook op de TV ontvanger zelf kan je de DNS server niet instellen.

Ik heb mijn TV ontvangers op een apart vlan staan en daarvoor kan ik andere DNS servers instellen. Als ik dus ooit een VIP5202 zou krijgen dan is dat geen probleem.

 

Overigens heeft Cloudflare aangegeven te werken aan compressed DNS replies en daarmee zou dit issue ook verholpen worden.


Nee, op een Experiabox kan dat niet 😁 maar @Lukas_ heeft dacht ik een fritzbox toch? 🤔


Nee, op een Experiabox kan dat niet 😁 maar @Lukas_ heeft dacht ik een fritzbox toch? 🤔

Ik verwacht niet dat dit op een FRITZ!Box wel zal kunnen. Normaliter zie je dan dat de DNS server dan op het apparaat zelf ingesteld moet worden.

Op mijn EdgeRouter kan ik mijn vlan voor IPTV eenvoudig op de DNS servers van KPN instellen terwijl de andere vlans met de DNS servers van (bijvoorbeeld) Cloudflare werken.

 


Nee, op een Experiabox kan dat niet 😁 maar @Lukas_ heeft dacht ik een fritzbox toch? 🤔

Klopt, dit is het enige wat ik kan vinden aan (DNS) opties in de FRITZ!Box:

 


Ik heb toch Cloudflare ingesteld als DNS, iTV lijkt goed te werken alleen is mij opgevallen dat mijn ping en mijn jitter ineens heel hoog zitten en de download en upload 20mbps minder dan eerst. Hoort dit zo te zijn?

 


Ik heb toch Cloudflare ingesteld als DNS, iTV lijkt goed te werken...

Maar het zal fout lopen als er nieuwe software voor de VIP5202 is.

 

...mij opgevallen dat mijn ping en mijn jitter ineens heel hoog zitten en de download en upload 20mbps minder dan eerst. Hoort dit zo te zijn?

Dat hoort natuurlijk absoluut niet.


Ik heb toch Cloudflare ingesteld als DNS, iTV lijkt goed te werken...

Maar het zal fout lopen als er nieuwe software voor de VIP5202 is.

 

...mij opgevallen dat mijn ping en mijn jitter ineens heel hoog zitten en de download en upload 20mbps minder dan eerst. Hoort dit zo te zijn?

Dat hoort natuurlijk absoluut niet.

Dit waren de eerdere resultaten met de KPN DNS:

En nu met de DNS van Cloudflare: (De ping is wel normaal)

 


Apart, dat zou eigenlijk geen invloed mogen hebben op de snelheid.

Ook ik gebruik de DNS servers van Cloudflare en op mijn 200Mbps glasvezelaansluiting meet ik gewoon de volle snelheid.

 


Apart, dat zou eigenlijk geen invloed mogen hebben op de snelheid.

Ook ik gebruik de DNS servers van Cloudflare en op mijn 200Mbps glasvezelaansluiting meet ik gewoon de volle snelheid.

 

hmm oke, ik heb alles al opnieuw opgestart. Misschien dat de FRITZ!Box er even aan moet wennen ;)


Nee, op een Experiabox kan dat niet 😁 maar @Lukas_ heeft dacht ik een fritzbox toch? 🤔

Ik verwacht niet dat dit op een FRITZ!Box wel zal kunnen. Normaliter zie je dan dat de DNS server dan op het apparaat zelf ingesteld moet worden.

Op mijn EdgeRouter kan ik mijn vlan voor IPTV eenvoudig op de DNS servers van KPN instellen terwijl de andere vlans met de DNS servers van (bijvoorbeeld) Cloudflare werken.

 

@wjb Dat is een interessante! Ik heb ook problemen met mijn VIP5202 icm Pihole. De Pihole heb ik voor IPTV natuurlijk niet nodig. Hoe koppel je deze DHCP aan eth 0.4 in de edgerouter?


@wjbDat is een interessante! Ik heb ook problemen met mijn VIP5202 icm Pihole. De Pihole heb ik voor IPTV natuurlijk niet nodig. Hoe koppel je deze DHCP aan eth 0.4 in de edgerouter?

Deze is niet gekoppeld aan eth0.4. 

Ik heb voor mijn TV ontvangers een apart vlan aan de LAN zijde gedefinieerd (eth1.4) en deze DHCP server zit aan eth1.4 gekoppeld.

De IGMP proxy server verwijst downstream niet naar eth1 maar naar eth1.4 en de source NAT rule voor IPTV heb ik aangepast zodat deze voor alle 192.168.x.x adressen geldig is immers de TV ontvanger krijgen in mijn geval een IP adres in het subnet 192.168.4.0/24.

Ik zou hier natuurlijk ook Src Address 192.168.4.0/24 (het subnet van de DHCP server) kunnen gebruiken.


@wjbIk geloof niet dat ik het helemaal snap. Ben al wel aardig thuis in de edgerouter maar de ontbrekende stappen van jouw config kan ik nog niet zelf bedenken. Heb je een stappenplan om IPTV naar een apart VLAN te zetten zodat ik de Pihole kan omzeilen voor IPTV? Heb jij IPTV ook op een aparte poort zitten? Of gewoon bij eth1?

Wat heb je allemaal geconfigureerd voor VLAN4? Alleen een extra VLAN (eth1.4), extra DHCP server en NAT aangepast? En verder de VLAN doorgegeven aan de switches neem ik aan


Dan gaan we het stapje voor stapje doen.

Heb je één of meerdere TV ontvangers?

Kan je de TV ontvanger met een eigen netwerkkabel op de EdgeRouter aansluiten of staat er bij de TV ontvanger een switch waar ook andere apparatuur op aangesloten is?

Als dat zo is, welk merk en type switches gebruik je?


Ik heb twee ontvangers, één VIP5202 en één HMB2260. De laatste staat boven en geeft geen problemen. De VIP5202 gaat via twee switches naar de Edgerouter. Switch aan de Edgerouter is een TP-LINK TL-SG3210 en bij de TV een Netgear GS105Ev2.

Inmiddels heb ik VLAN 4 aangemaakt op eth1 en deze via trunk doorgegeven naar de switchpoort waar de VIP5202 op zit. NAT aangepast naar 192.168.4.0/24 en de DHCP server daarvoor aangemaakt met de KPN DNS servers.

Ik mis dus volgens mij nog het stukje IGMP proxy downstream verwijzing naar eth1.4


Je gebruikt op de switches geen port-based vlans maar 802.1Q vlans.

Heb je vlan 4 tagged op de poort van de SG3210 staan waar de EdgeRouter op aangesloten is?

Heb je vlan 4 tagged op de poort van de SG3210 staan waar de GS105Ev2 op aangesloten is?

Heb je vlan 4 tagged op de poort van de GS105Ev2 staan waar de SG3210 op aangesloten is?

Heb je vlan 4 als pvid en untagged staan op de poorten waar een TV ontvanger op aangesloten is en vlan 1 van die poorten verwijderd?

Heb je IGMP snooping op vlan 4 staan?

Heb je de DHCP server als onderstaand gedefinieerd?

Heb je in de Config Tree de IGMP proxy server downstream omgehangen naar eth1.4.

 


Heb je vlan 4 als pvid en untagged staan op de poorten waar een TV ontvanger op aangesloten is en vkan 1 van die poorten verwijderd?

Dat is alleen op de switch waar de tv ontvanger op zit neem ik aan.

VLAN1
VLAN4

poort 1 is tv ontvanger, poort 5 is naar SG3210

Zo bedoel je? PVID had ik eerder nog niets mee gedaan….

Daarna restart igmp-proxy of moet de edgerouter helemaal worden gereboot? Datzelfde voor de tv ontvanger?


Hoe zit het met de SG3210 want ook op die zullen vlans moeten worden ingesteld anders gaat het niet werken.


Config van de SG3210


Zit er ook een televisie op de SG3210 aangesloten?

Zo ja, dan moet voor die poort alleen vlan 4 untagged zijn ingesteld.

Staat IGMP snooping van de GS105Ev2 ingesteld voor vlan 4?


Ik laat het morgen even weten. Voor nu alvast veel dank!