Skip to main content
Antwoord

Apparaten die over wifi 6 beschikken geven ondanks Superwifi aan dat ze slechts met wifi 5 zijn verbonden

• October 19, 2025
  • 14 reacties
  • 153 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een Experiabox 10 met 3 Supperwifipunten.

Ik zou dan wifi 6 moeten hebben, maar mijn apparatuur die wifi 6 ondersteunen geven bij het signaal een 5 aan.

Ik heb de Wifimanger uitgevoerd, maar het blijft hetzelfde.

Wat moet ik doen om toch wifi 6 te krijgen?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@RSchipper1971, in de nieuwe software kun je dit per superwifi punt aanzetten maar als je verbindt met het wifi van de V10 heeft die inderdaad geen wifi6. We gaan modems hier niet voor omruilen.

14 reacties

• October 19, 2025

De Experiabox v10 ondersteund geen WiFi 6. Dus als je apparaat daarmee verbonden is, dan zal je nooit WiFi 6 kunnen krijgen. 

Ook als je werkt met alleen draadloos verbonden SuperWiFi's zal je nooit (de snelheid van) WiFi 6 kunnen krijgen.

Dus hoe is de situatie bij jou? Is jou apparaat misschien verbonden met de Experiabox? 

En je hebt toch wel zwarte SuperWiFi's hé?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 19, 2025

Ja, ik heb de zwarte SuperWiFi's.

De SuperWiFi's zijn verbonden met de Experiabox, twee met een kabel en 1 draadloos. 

Volgens KPN nemen de SuperWiFi's de WiFi over van de Experiabox, wordt de WiFi uitgeschakeld op de Experiabox. 

Dat is dus de reden dat ik Volgens de KPN als bestaande klant (+ 10 jaar) niet in aanmerking kom voor een andere Experiabox, terwijl nieuwe klanten wel de nieuwste Experiabox krijgen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 19, 2025

Beste ​@RSchipper1971 bij de productupdates van de SW#2 wordt ook geadviseerd de wifi op de V10 uit te schakelen als je uitsluitend van wifi6 ax gebruik wilt maken.

KPN gaat de V10 niet vervangen omdat deze geen wifi6 ax ondersteunt, daar is de SW#2 voor.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 19, 2025

Welke softwareversie staat er op het modem? 

• October 19, 2025

Volgens KPN nemen de SuperWiFi's de WiFi over van de Experiabox, wordt de WiFi uitgeschakeld op de Experiabox. 

Dat is met de oude firmware zo. Maar bij de nieuwe firmware niet meer. Daarbij werkt WiFi op de Experiabox wel gewoon. Welke firmware heb jij op de Experiabox staan?

Dat is dus de reden dat ik Volgens de KPN als bestaande klant (+ 10 jaar) niet in aanmerking kom voor een andere Experiabox, terwijl nieuwe klanten wel de nieuwste Experiabox krijgen. 

Dat is logisch. Altijd al zo geweest. Zal ook altijd zo blijven. Het zou ronduit schandalig zijn als KPN zomaar goedwerkende apparatuur om zou ruilen voor een nieuwe apparatuur. Dat kost veel te veel. En is ook vanwege milieu niet uit te leggen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 19, 2025

​@Marlon92 Ik heb de WiFi op de Experiabox uitgeschakeld,  maar je blijft de 5 zien bij het WiFi signaal. 

Ik heb Firmware versie V10.C.25.08.03

• October 19, 2025

Je hebt op je v10 de meest recente software.

Is nu het werkelijke probleem enkel de weergave op je apparaten Of werken bepaalde zaken niet goed?

Mogelijk staat 802.11 ax niet aan op je SW2 punten.

Leen59
Wijsgeer
  • October 19, 2025

Waar zie je 5 staan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 19, 2025

​@Leen59 ik zie de 5 bij het wifi teken staan op mijn Samsung 21.

Leen59
Wijsgeer
  • October 19, 2025

Is dat niet 5G voor mobiele data? Zet dat eens uit en wat zie je dan?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 19, 2025
hier kan een 5 of 6 of niets staan, indien niets dan is het wifi4 en lager

Leen59
Wijsgeer
  • October 19, 2025

Oké, ik heb geen Samsung…

• October 20, 2025

Mogelijk staat 802.11 ax niet aan op je SW2 punten.

Inderdaad. En de SuperWiFi's worden beheert door de Experiabox. Deze ondersteund geen AX. Dus hoe dat werkt weet ik eigenlijk niet.

Edit:

In de SuperWiFi staat het goed bij mij.

En op de Experiabox kan je het WiFi van de box zelf uitzetten, maar dat van de SuperWiFi's aan laten.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 21, 2025

Hoi ​@RSchipper1971, in de nieuwe software kun je dit per superwifi punt aanzetten maar als je verbindt met het wifi van de V10 heeft die inderdaad geen wifi6. We gaan modems hier niet voor omruilen.