Skip to main content
Antwoord

Apparaten geven om de paar dagen aan "Verbonden zonder internet"

• April 22, 2025
  • 21 reacties
  • 234 keer bekeken

Ik wil heel graag advies over mijn aanhoudend probleem met het wegvallen van de wifi. Dit probleem speelt al een jaar en eigenlijk wil ik het wel eens oplossen. Om de vier dagen (je kunt er bijna de klok op gelijk zetten) valt de wifi weg. Ik merk dat altijd omdat de afbeeldingen in de e-mails niet meer laden - ook van oudere mails die ik al volledig heb binnen gehaald. Daarna vallen de tablets, de mobiele telefoons en en de desktop langzaam uit. Niets van dit alles is bekabeld. Op de tablet etc. komt dan de melding "Verbonden, zonder internet". Het enige dat helpt is de stekker uit het modem (V12) halen, 30 seconden wachten en opnieuw de stekker in de modem (nog steeds V12) stoppen. Al met al is dat iedere 4 dagen een storing van een half uur. Tijdens het wegvallen blijven alle lampjes groen branden, zowel op de modem als de drie lampjes op de witte glasvezel blokken. Alle telefoontjes met de klantenservice hebben niet geholpen en als ik de stappen van de KPN app doorneem geeft die aan dat ik even een kop thee kan drinken en dat het allemaal zo verholpen is. Na anderhalf uur wachten en 28 koppen thee trek ik de stekker maar weer uit de modem en geniet van vier dagen internet, maar zoals gezegd zie ik het graag opgelost.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Humas. Er lijkt zeker iets aan de hand met jouw verbinding, want dat al een jaar lang met zekere regelmaat je verbinding wegvalt is niet normaal. Ik begrijp dat je dit opgelost wil hebben.

Ik lees wel dat je al vele malen het modem een herstart hebt gegeven en ook zelfs het glasvezelkastje van de stroom hebt gehaald, maar ik lees niet terug dat je modem een fabieksreset heeft gehad. Dat wil ik je zeker aanraden om eens te doen, want dat helpt vaak bij het verhelpen van zulke problemen. Hieronder lees je hoe je dat doet.

Mocht je dat gedaan hebben en het probleem blijft toch terugkeren, dan is het beste om telefonisch contact te zoeken met ons als het probleem zich voordoet. Dan kan een medewerker je verbinding doormeten en controleren of er iets met je verbinding of modem aan de hand is. Hiervoor kun je een terugbelafspraak maken en dan bellen we je op een moment dat het beste voor jou uitkomt. 

21 reacties

• Helper
  • April 22, 2025

Vervelend probleem….

ALs je op de 4e dag inlogt op je modem, gaat alles dan nog net zo snel, als net na de reboot ? Kun je bij instellingen naar prestaties gaan. Zit alles dan nog steeds netjes onderin, of heeft CPU het dan lastig (boven de 80% vaak / constant)

Bij mij zie ik nu (9 weken online), dat memory op / rond de 60% zit, en CPU onder de 20 %

• Auteur
  • Helper
  • April 22, 2025

Beste Gino, mijn  hartelijke dank voor je reactie. de snelheid is vrijwel altijd gelijk - Ping 4 ms, jitter 1 of 0 ms, download 110 upload 150 wat goed is voor mijn 100 mbps abonnement. Als op de vierde dag de wifi uitvalt, kan ik ook niets meer meten. Voor de goede orde - ik log niet iedere dag in- en uit. Het internet en mijn computer staan altijd aan. Ik heb nu een nieuwe desktop en ik gebruik vrijwel nooit meer dan 35% geheugen en de cpu geeft ongeveer 10% aan.

Ik heb een week geen VPN gebruikt - je weet het nooit - maar dat was niet de oplossing. Google Chromecast losgekoppeld, evenmin beoogd resultaat.

Mocht je een idee hebben, dan hoor ik het graag.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 22, 2025

Is dan alleen je wifi weg, of ook internet over kabel?

En het is dus het netwerk van je V12, geen SuperWifi punten?

• Auteur
  • Helper
  • April 22, 2025

Beste Jeff,

Ik denk dat het alleen de wifi betreft - ik heb niets met internet bekabeld. Ik kan de volgende keer wel een laptop aan het infuus met een kabel aansluiten. Ik heb 1 KPN SuperWifi punt dat ik voor de TV op de slaapkamer gebruik. Op aanraden van klantenservice hen ik het superwifi punt al een paar keer gereset en een half uur aan het modem gehangen. Ik heb ook al een paar keer de stroom van de glasvezel aansluiting gehaald. Bij een storing gaat ook de tv op een gegeven moment problemen geven, maar die gaat pas als laatste en dat wacht ik nooit af.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 22, 2025

Ik zou dan inderdaad eens proberen of laptop met kabel werkt. De uitkomst is namelijk heel belangrijk. Als je ook bekabeld geen verbinding hebt, lijkt er eerder een storing in de aansluiting of je modem.

Wanneer dat wel werkt, denk ik eerder dat het te maken heeft met het wifi kanaal. Dat zijn een soort rijbanen op de snelweg. Als iedereen op dezelfde rijbaan zit, is de doorstroming niet lekker. Daarom moet je vaak een ander kanaal kiezen dan waar je buren op zitten.

Dat doen routers over het algemeen zelf wel goed, maar misschien kiezen jouw buren hun router elke vier dagen net het kanaal waar jij op zit. Waardoor het een soort kat en muisspel wordt. Wellicht een kanaal handmatig wijzigen kan verschil maken.

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-kanaal-aanpassen

• Helper
  • April 22, 2025

Beste Gino, mijn  hartelijke dank voor je reactie. de snelheid is vrijwel altijd gelijk - Ping 4 ms, jitter 1 of 0 ms, download 110 upload 150 wat goed is voor mijn 100 mbps abonnement. Als op de vierde dag de wifi uitvalt, kan ik ook niets meer meten. Voor de goede orde - ik log niet iedere dag in- en uit. Het internet en mijn computer staan altijd aan. Ik heb nu een nieuwe desktop en ik gebruik vrijwel nooit meer dan 35% geheugen en de cpu geeft ongeveer 10% aan.

Ik heb een week geen VPN gebruikt - je weet het nooit - maar dat was niet de oplossing. Google Chromecast losgekoppeld, evenmin beoogd resultaat.

Mocht je een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Nee, sorry, ik was zelf al verder net gedachten, dan ik had getypt zie ik nu ;-)

Ik bedoelde eigenlijk het KPN modem, om daar in te loggen, omdat het lijkt, alsof die volloopt. Dus naar 192.168.2.254 (althans, dat is meestal het IP adres van het modem, zo niet, moet je even naar command prompt gaan (cmd.exe) en type in plus enter:  ipconfig. Het gateway nummer is dan je modem).

In je modem naar instellingen gaan, en dan prestaties. Ben benieuwd of het op de 3 of 4e dag, hoger zit, dan 1e of 2e dag.

• Auteur
  • Helper
  • April 23, 2025

Goeden morgen Jeff en Gino,

ik heb ingelogd op het modem, zo leer ik toch iedere dag iets nieuws. Het geheugen blijft constant (ongeveer 15 min) op 50% en cpu verandert wel steeds. Ik heb een paar webpagina's met video laten lopen en het maximum werd 35% en zonder veel activiteit schommelt dit rond 15%. Dit is dag 2 en ik zal dit in de gaten houden.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 25, 2025

Hoi ​@Humas. Er lijkt zeker iets aan de hand met jouw verbinding, want dat al een jaar lang met zekere regelmaat je verbinding wegvalt is niet normaal. Ik begrijp dat je dit opgelost wil hebben.

Ik lees wel dat je al vele malen het modem een herstart hebt gegeven en ook zelfs het glasvezelkastje van de stroom hebt gehaald, maar ik lees niet terug dat je modem een fabieksreset heeft gehad. Dat wil ik je zeker aanraden om eens te doen, want dat helpt vaak bij het verhelpen van zulke problemen. Hieronder lees je hoe je dat doet.

Mocht je dat gedaan hebben en het probleem blijft toch terugkeren, dan is het beste om telefonisch contact te zoeken met ons als het probleem zich voordoet. Dan kan een medewerker je verbinding doormeten en controleren of er iets met je verbinding of modem aan de hand is. Hiervoor kun je een terugbelafspraak maken en dan bellen we je op een moment dat het beste voor jou uitkomt. 

• Auteur
  • Helper
  • April 25, 2025

Beste Arjan, heel erg bedankt voor je reactie en suggestie. Ik heb al een aantal keren contact gehad met KPN en zij konden wel op bepaalde momenten heel veel activiteiten of ruis (ik weet het niet meer zeker) op mijn verbinding zien - misschien hetzelfde als mij deze week werd aangeraden door op de modem in te loggen en het geheugen en cpu-percentage te controleren. Ik zit nu op dag twee en cpu is nog altijd laag (denk ik) uitschieters naar 30% en geheugen altijd constant op 50%. Er werd aangeboden om een monteur langs te laten komen, maar als het aan mijn randapparatuur lag, waren de kosten voor mij (op zich wel redelijk) en die kunnen aardig oplopen, volgens klantenservice. In een ander gesprek werd aanbevolen om een fabrieksreset te doen. Ik heb dat advies opgevolgd en kon na die tijd alles weer opnieuw instellen, zonder het beoogde resultaat. Voor alle duidelijkheid- het is een ongemak en geen groot probleem. De momenten dat de wifi werkt is KPN de beste provider en zal ik zeker niet weggaan. 

• Auteur
  • Helper
  • April 28, 2025

Graag een update voor de mensen die mij geholpen hebben met mijn vraag. Vier dagen nadat ik de router opnieuw heb gestart, begon het systeem te sputteren. Gewapend met mijn nieuwe kennis heb ik ingelogd op de router en zag een paar kleine veranderingen. Cpu rond de 65% (normaal 25%) memory ook zo'n 70% (normaal constant op 51%). Speedtest KPN: Ping 150ms Jitter 208ms download 38 Mbps (normaal 100+ Mbps) upload 43 (normaal 140+ Mbps). Ik hoefde dit keer de router niet opnieuw te starten en nu - dag 5 - met af en toe een hic up, doet alles het goed. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je voor de update! We nemen je feedback en bevindingen zeker mee naar de ontwikkelaars van de modem software. En er was dus wel verhoogde activiteit waar te nemen begrijp ik, maar gelukkig herstelde zich het vanzelf weer. Hopelijk blijft het zo en weet dat je altijd weer (telefonisch) contact op kan nemen met ons. 

Wat betreft de monteurskosten kunnen de kosten niet heel erg oplopen eerlijk gezegd. Je betaalt €80,- aan voorrijkosten en daarvoor kan de monteur 45 minuten bezig. Daarna kosten elk extra kwartier €20,-. Maar zoals gezegd. mocht het probleem onder het KPN domein vallen (modem, infrastructuur buitenshuis) dan zijn er geen kosten voor je. Op onze website kun je nog meer lezen over de eventuele kosten voor een monteur. 

• Auteur
  • Helper
  • May 3, 2025

Beste Arjan, Gino & Jeff,

het euvel doet zich nog steeds met dezelfde frequentie voor. Het gaat ongeveer drie dagen goed (hoewel ik het idee heb dat het frequenter wordt) en daarna zakt alles weg. Het begint met de e-mails, daarna worden de tablets minder en als laatste houdt de tv er ook mee op (omdat de tv niet met de ethernet-kabel verbinding maakt). Als het internet eruit ligt kan ik niet inloggen op de router, maar ik heb wel het volgende gevonden. Bekabeld internet (laptop met ethernet-kabel) werkt niet. Na een herstart toont de desktop op wifi boven mooie prestaties. cpu rond de 20% memory steevast 50%. Beneden bij de ingang toont de bekabelde laptop cpu met spikes naar 80%-90% en memory 50%. Zijn deze spikes niet heel hoog?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Erg vervelend dat het zich blijft voordien. Ik raad je dan echt aan om telefonisch contact met ons te zoeken. Deze onderbrekingen moeten als het goed is wel naar voren komen tijdens een meting en dan kunnen mijn collega's daar naar acteren. 

Wat betreft de activiteit op je laptop, kunnen dit ook interne processen zijn. Via taakbeheer kun je wel zien welke activiteit verantwoordelijk is voor de spikes. 

• Auteur
  • Helper
  • May 5, 2025

Beste Arjan, nadat ik de router opnieuw heb opgestart (afgelopen zaterdag) heb ik de laptop met een kabel op de router aangesloten. Ik heb toen op de router ingelogd en bij de prestaties van de router zelf zag ik dat hoge cpu-gehalte. niet op de laptop zelf. Ik heb al diverse keren met klantenservice contact opgenomen, maar die wisten het ook niet echt. ik waardeer je input heel erg, omdat ik denk dat je echt meedenkt over een oplossing.

• May 5, 2025

Heb je ook tv van kpn? En zo ja, werkt dat wel als je verder geen internet hebt? Ik vraag dat omdat ik sinds m'n glasvezelaansltuing vergelijkbare problemen heb ervaren: na een paar dagen wel verbinding, zowel draadloos als bekabeld en geen internet maar wel normaal radio en tv. Bij mij is de oplossing dat ik altijd de NTu een paar minuten spanningsloos moet maken nadat ik het modem herstart heb en weer volledig operationeel is. Dus altijd de NTu als laatste opnieuw starten, dan heb ik verder geen last. Ik weet dat kpn altijd zegt het modem als laatste opnieuw te starten, maar bij mij werkt dat dus niet.

De juiste procedure bij mij is:

• Modem en NTu uit.
  • Modem inschakelen en wachten totdat alles weer werkt behalve internet (op m'n V10 brandt er dan een rode led).
  • NTu inschakelen. Zodra die weer helemaal werkt wordt de rode led op m'n V10 groen en werkt alles weer.

Deze procedure hoef ik gelukkig niet vaak uit te voeren, want zodra alles werkt blijft dat zo totdat een externe oorzaak (netspanning uitval e.d.) de boel verstoort. 

• Auteur
  • Helper
  • May 5, 2025

Beste Henk,

Ik heb TV+ van KPN. De tv stopt er als laatste van de cyclus mee. Eerst de e-mails, daarna tablets etc en als laatste de tv, maar dat wacht ik meestal niet af. Ik haal de stekker uit het modem, wacht 30 seconden en stop de stekker er weer in. Dan begint het met één rood lampje en daarna gaat alles weer werken. Duur een kwartier tot een half uur voordat alles het weer doet en na drie dagen gaat het weer fout. Niet onoverkomelijk, maar als er een eenvoudige oplossing is, dan zou ik dat fijn vinden. Ik weet niet wat een NTu is.

Groet.

• May 6, 2025

Op basis van de door jou eerder vermelde down maar vooral upload snelheden ging ik ervan uit dat je een glasvezel aansluiting hebt. In dat geval is de NTu het glasvezelkastje waarop het modem (met de rode UTP-kabel) is aangesloten.

Mocht je toch een DSL-aansluiting hebben dan heb je geen NTu. Hoe je dan een "upload 150" kunt halen is me een raadsel. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik wil toch eens zelf kijken wat ik voor je kan betekenen. Zou je eens je Community-profiel willen invullen met je gegevens? Vooral je postcode en huisnummer, naam waarop het contract staat en eventueel je klantnummer vind ik interessant. Ik kan niets beloven, maar ga in ieder geval even kijken wat ik kan doen. 

• Auteur
  • Helper
  • May 8, 2025

Beste Arjan, zoals altijd - alvast bedankt voor het meewerken aan een oplossing. Ik heb het profiel aangepast. Ik heb deze week een gratis upgrade gekregen van 100 naar 200 Mbps. Ik moest het modem opnieuw aanzetten, dus de drie dagen zijn pas gisterochtend ingegaan. Waar ik altijd wel een snelheid (boven) van 100 Mbps in de oude setting had, haalt de wifi desktop boven niet 200 Mbps. Meestal ligt dit rond de 120 Mbps. Maar ik stam uit de tijd van 14.400 kbps, dus ik klaag zeker niet.

• Auteur
  • Helper
  • June 17, 2025

Aan iedereen die mij geholpen heeft met dit probleem - een paar weken geleden is er door KPN een update of upgrade geweest voor het glasvezelnetwerk in de buurt en sindsdien lijkt het verdwijnen van de wifi (of het volraken daarvan) verholpen.  Ik dank allen voor de suggesties en het meedenken en ik ben blij dat dit forum bestaat. Trouwens iedere medewerker/ster die ik gesproken heb van KPN's klantenservice is altijd heel behulpzaam en geduldig geweest. Het enige is die vervelende Dot die meestal in de zelfde vragen loop zit. Ik houd mijn hart vast als die AI de wereld over gaat nemen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Laten we hopen dat dat nog even gaat duren inderdaad. Ook voor mijn werkgelegenheid :D En jouw ervaring geeft ook maar aan dat het wel zo prettig is dat je nog even met een echt persoon kunt overleggen. 

Dank je voor de aardige woorden en ik ben blij dat je problemen tot het verleden behoren!

Â