Skip to main content

Goedeavond!

 

Ik heb een irritant probleem: Mijn zithoek en de mobiele apparaten hier zijn continu wisselend aan het verbinden met de 5Ghz en 2.4Ghz band vanwege het signaal dat zwak is van de 5Ghz band. Nu wil ik de 5Ghz los uit zetten zodat ik enkel gebruik kan maken van de 2.4Ghz band, i.p.v. continu gewissel tussen de twee. Nu kan dit niet omdat mijn firmware dit niet ondersteund.

 

Nu vraag ik me af:

  1. Hebben meer mensen last van zwak signaal met de 5Ghz band? Mijn huis is echt niet groot, 59m2.
  2. Ik heb de box een kleine 2 maanden geleden nieuw ontvangen, is er een reden waarom deze worden uitgeleverd met oudere firmware? Of heb ik toevallig een oudere van vooraad gekregen?
  3. Is de nieuwere firmware op de 1 of andere manier te verkrijgen en te installeren op de box12? Dan kan ik de 5Ghz band los uitzetten en genieten van het betere signaal met 2.4Ghz

Groetjes,

Sergio

Kijk hier even rond. Wellicht vind je daar de oplossing. 


Dat is een mooie work-around! Zal ik zeker voor de time being gebruiken.

 

Wat ik wel enorm frappant blijf vinden is dat er veel nieuwere firmwares al maanden zijn uitgerold en ik als nieuwe klant een nieuwe box krijg met enorm outdated firmware. Heel uniek beleid vanuit KPN.

 

Wat het nog vervelender maakt is dat met de huidige firmware die ik draai de box niet eens te benaderen is met een chromium based browser. 

 

Ik hoop dat KPN hierin verandering brengt.


Maar maakt dat uit?? Het is toch heel vaak zo de nieuwste software pas geïnstalleerd wordt bij in gebruik name of begrijp ik je verkeerd?


Bij de nieuwste firmware kun je de 5.0-band van de hoofdwifi ook niet apart uitschakelen @Sergio2257 


Maar maakt dat uit?? Het is toch heel vaak zo de nieuwste software pas geïnstalleerd wordt bij in gebruik name of begrijp ik je verkeerd?

Als er een nieuwe firmware naar productie wordt uitgerold wordt dat vaak in 1 keer naar alle devices gedaan, soms in batches maar niet over zo lange periode(+1 jaar).

Nieuw uitgeleverde devices hebben die vaak dan al standaard geïnstalleerd. Zie bijvoorbeeld Windows Laptops, toen Windows 11 uit was kreeg je geen laptop met Windows 10, zeker niet 1 jaar na release. Daarnaast was er direct een optie om te upgraden naar 11 toen die uit was. (optie om zelf te zoeken naar updates mist ook).

Vandaar mijn opmerking dat ik dit policy beleid van KPN raar vind, waarom zou je er voor kiezen om oudere firmware te laten draaien terwijl je al langer dan een jaar nieuwere firmware tot je beschikking heb en actief kan pushen naar je eindgebruikers? En waarom een deel van die gebruikers wel die update aanbieden? Vooral als je de hoeveelheid verbeteringen leest.

 

Maakt het uit? Afhankelijk van je perspectief. Ik vind het persoonlijk krom beleid dat een deel wel van verbeterde functionaliteit mag genieten en een ander willekeurig deel niet. Dat maakt wel wat uit.

 

Bij de nieuwste firmware kun je de 5.0-band van de hoofdwifi ook niet apart uitschakelen @Sergio2257 

Dat kan wel! Wellicht zit jij ook op een oudere versie.


Heb je daar een screen dump van @Sergio2257 ?