Skip to main content
Vraag

Audio dropouts op mijn streamer sinds enkele maanden

• April 7, 2026
  • 136 reacties
  • 1247 keer bekeken

Toon eerste bericht

136 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 8, 2026

Ik ben Maestro57 niet, maar ik denk wel dat ik deze vraag mag beantwoorden.

De Grimm MU1 is sinds de avond van 02-07-2026 weer thuis.

Maestro57 heeft mij op de hoogte gehouden van zijn ervaringen.

In de eerste serieuze streaming luistersessie kwamen er, in een situatie waarbij de gebruikte kabels identiek waren aan de situatie voor het tijdelijk verblijf van de MU1 bij mij, veel minder drop-outs voor.

“Thuis” wordt er het AES-EBU protocol gebruikt, bij mij S/PDIF.

Zeer recente gegevens met een andere AES-EBU kabel in de keten zijn hoopgevend, maar…. zoals vaak is er een onbekende factor in het spel. Grimm Audio, heeft op 6 juli een update uitgebracht, en Roon zojuist. Wie beïnvloed wat. Er is verbetering, dat wel.

Ik vergat nog even dat Maestro57's versterker de Lyngdorf, een eigen precisieklok aan boord heeft, en de Grimm MU1 eigenlijk wil dat de Lyngdorf strak naar de pijpen van de Grimm klok gaat dansen, kleine buffers, en picoseconden verschil, blijkbaar ook reden om via AES-EBU hoorbaar te hikken…

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • July 10, 2026

Dus nog onduidelijkheden. Ik begrijp niets van al die klokken, ik zou zeggen dat als alle klokken vanaf Qobuz, het internet, KPN, tot de MU1 ingang voldoende nauwkeurig tikken om de data heelhuids en op tijd in de Flac decoder te krijgen het eerste digitale deel helemaal in orde is. De MU1 maakt dan 192 kHz audio, maar nog steeds digitaal, dus het enige doel is de buffer in de versterker gevuld te houden, niet tijd-kritisch.  De versterker maakt dan een analoog signaal, dus daar moet de klok op een exact veelvoud tikken van de frequentie van de klok in de studio.  Maar als de MU1 zich als dirigent wenst te gedragen, dan zal de versterker zich toch moeten aanpassen… Dan moet de digitale versterker ook nog een klok hebben om de MOSFETS open en dicht te sturen. Is dat n maal de sample-rate of weer een andere klok? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 11, 2026

Hey ​@hmmsjan_2 

De Lyngdorf TDAI-3400 is een 100% digitale versterker, pas op het allerlaatste moment, bij de luidspreker uitgangen, is het signaal analoog. Roon hanteert zeer kleine buffers, dus door minuscule onderlinge klokdrift kunnen er bitjes verloren gaan blijkbaar.

Maestro57 doet thuis allerlei testen, kabels wisselen enzo, en ik krijg dan de verslagen via Signal kan ik weer meezoeken naar oplossingen, als die er zijn. 😀.

Nu een paar dagen na mijn vorige bericht zijn de meeste drop-outs via Roon en Qobuz streaming verdwenen. En werken af en toe standaard apps zoals Qobuz connect weer wat minder. Flinke verbeteringen dus.

4 juli de eerste lange speeldag gaf al verbeteringen, maar nog steeds wat foutjes, na de updates op 6 en 7 juli was het weer beter en nu zijn drop-outs zo goed als weg.

De KPN lijn had er niets mee te maken, vertraging tussen Qobuz's CDN en de MU1 amper.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • July 11, 2026

Prima, dus toch goed nieuws. Hopelijk blijft nu alles naar tevredenheid werken!

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 11, 2026

Niks is zeker in deze situatie, maar Maesstro57 en ik hopen ook dat alles goed blijft gaan. Dank voor de aandacht.

• Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

Dan nu even een berichtje van Maestro57 zelf, de langgeplaagde audiofiel. Mijn dank voor Kruiffie is heel groot. In de tijd dat ik op vakantie was heeft hij de streamer aan de tand gevoeld. Bij mijn thuiskomst ben ik gaan afspelen via de ‘gewone’ 75 Ohms uitgang van de Grimm naar de versterker gaan luisteren. Al vrij snel kwam er in mijn display van de Grimm een melding van een update. Die heb ik uitgevoerd. Geen hickups. Daar was ik al blij mee. Daarna kwam er ook een melding in beeld van roon. Roon liet weten dat je een update kan uitvoeren en het is een belangwekkende. Verschillende problemen zouden zijn getackled. Ik voerde die update ook uit en vlot daarna besloot ik over te gaan naar de AES-EBU-aansluitingen. Nu wil het geval dat ik twee AES-EBU-kabels heb. De ene is de hoogaangeschreven Audioquest Diamond, die ik normaltiter gebruik als ik luister naar mijn speakers, via de Lyngdorfversterker. De andere kabel komt ook vanuit de Grimm en leidt naar een losse dac van het merk Gustard. Vanuit deze dac voert het signaal middels lange interlinks (vanuit de voorkamer naar de achterkamer) tot bij mijn hoofdtelefoonversterker. Ik luister niet zo vaak meer met mijn hoofdtelefoon, maar goed. Voor hier is het goed te melden dat ik twee dagen heb geluisterd (via speakers)  via die tweede AES-EBU-kabel in plaats van de Audioquest. Heuglijk was dat er GEEN dropouts optraden. Dan ligt het aan de Audioquestkabel dacht ik. Die weer aangesloten, helaas, inderdaad, na lang luisteren een occasionele dropout. Niet zo frequent als voorheen. Hoe vaak dan? Ongeveer eentje of twee in een track en dan na een half uur de volgende.  Dat is natuurlijk niet zo frustrerend als 31 dropouts in zeseneenhalve minuut, wat het record was. Plots herinnerde ik me dat ik ooit om die kabel een eh… hoe heet zoiets? Ik weet het niet. Ik omschrijf het. Het is een knobbel die open en dicht kan en dan past-ie om een kabel. Erin zit wat volgens mij een ferrietkern heet. Dit zie je vaker bij kabels van bijv. printers en kabeltjes voor fotoapparatuur, maar dan zitten ze vast op hun plek, niet afneembaar. 
Omdat die ferrietdingen wordt toegedicht storingen te onderdrukken van buitenaf (EMI noemt men dat, als ik het goed heb) heb die er ooit omheengedaan.  Nu dacht ik: die heb ik er ondanks veel keren wisselen (eerder al) nooit vanaf gehaald. Toen heb k die ‘knobbel’ dus ervanafgehaald. 
Luisteren weer. 
De updates van Grimm en die van roon hebben denk ik een goede uitwerking gehad en ik neem aan dat de wisseling van het SATA-kabeltje ook iets goeds heeft geweeggebracht, maar die knobbel eraf heeft het laatste zetje gegeven, dacht ik.
Ik durfde nog niets hier te melden, want ik ben huiverig geworden voor te vroeg juichen. Ik heb dat in het verleden te vaak gedaan en dan viel het achteraf toch weer tegen.
Al met al een hele verbetering. Misschien kan ik zeggen dat er een eind goed al goed-situatie is ontstaan, maar ik houd nog steeds een slag om den arm. Er is nog wel een kleinigheidje te melden...

• Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

… en dat is dat er soms een track niet wordt afgespeeld. Dat is iets anders dan dropouts.
Ook weer gek. Toevallig kwam ik deze tegen:
‘Miracles’ van Bill Callahan en Bonnie ‘Prince’ Billie. Voordat iets van die track geklonken had startte de volgende song. Er kwam kortstondig een melding in beeld: “Afspelen onderbroken doordat een track niet geladen kon worden.”
Later heb ik die track in de Qobuzapp op mijn smartphone opgezocht. De track werd WEL afgespeeld. Bijzonder. Toen dacht ik: ik zal deze track eens casten naar de versterker, want daar zit ook de mogelijkheid op van Qobuz Connect. Maar toen vertikte de versterker het. What?? Alle andere tracks van het album (Titel: Blind date party) speelden gewoon, maar ‘Miracles’ niet. Daarna keek ik naar de afspeelinstellingen van Qobuz in de telefoon. Die stonden hoog. Niet nodig om af te spelen via de speakertjes in de telefoon. Maar via de versterker is het in principe wel fijn. Toen ik de instelling op CD-kwaliteit had gezet, startte ik de vermaledijde track nog eens om via Qobuz Connect af te spelen. En… (tromgeroffel) … de track werd afgespeeld. Mijn conclusie luidt dan dat de versterker dus af en toe een song met hoge bitrate niet wil afspelen. Maar net zo makkelijk de rest van een album wel. 
Kruiffie gaf aan dat er dan mogelijk in de database een foutje zit. Plausibel, waarschijnlijk. Ik weet niets van databases. 
Dit euvel is voor mijn lang zo erg niet als die dropouts. 
Mochten er lezers zijn die ook streamen kunnen via Qobuz: speel van Dolly Parton eens de track ‘Jolene’ in hoge kwaliteit. Bij mij stopt die track dan precies bij 1 minuut en 6 seconden.
Tot zo ver.
Dank voor jullie aandacht en tijd!
Wellicht weet iemand meer over foutjes in databases…
Maestro57

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • July 12, 2026

Wat betreft die ferrietkralen: https://hifi.nl/artikel/2423/Tip!-Ferrietkralen.html zegt: 

Soms worden R.F. stoppers om signaalkabels aangebracht (echter nooit om elektrische S/P-DIF of AES/EBU verbindingen want die leven op hoogfrequent signaal). 

Ik heb nooit geweten dat er zo'n verscheidenheid aan ferriet is, een radioamateur heeft dat allemaal uitgezocht, sommige verzwakken al vanaf 3MHz, en dan zit je daadwerkelijk in het AES kabel gebied. In hoeverre dat met een gebalanceerde en getwiste kabel invloed heeft weet ik niet, maar misschien toch maar eraf laten…. 

• Auteur
  • Helper
  • July 12, 2026

Die ferrietknobbel blijft eraf.

Ik wil iedereen danken die zijn gedachten hier heeft willen delen in een poging mij als muziekliefhebber het plezier van muziek luisteren te gunnen. Dat er mensen zijn die hun tijd hier in hebben willen steken… petje af. 
Ik was vandaag maar een deel van de dag thuis, maar zo lang de muziek speelde: niet EEN drop out.

Hopelijk blijft dat zo. Dan is dit berichtje hopelijk het laatste van deze ‘thread’.

Het ga jullie allen goed. Veel plezier met jullie hobby gewenst.

Maestro57

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Mooi om te zien dat jullie elkaar gevonden hebben hier in dit topic en dat er veel kennis en info uitgewisseld is. Ik heb niet alles even goed meegelezen (en begrijp ook niet alles 😋), maar hopelijk heeft jou dat geholpen ​@Maestro57. Als ik je laatste bericht zo lees, is dat wel het geval. Dat is top! 

Het belangrijkste is in ieder geval dat je weer probleemloos muziek kunt luisteren. Mocht je toch weer haperingen ervaren, dan weet je dat je hier in ieder geval terecht kunt. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 14, 2026

Hopelijk blijft dat zo. Dan is dit berichtje hopelijk het laatste van deze ‘thread’.

Ja hé ho wacht effe… Maestro57 mag wat mij betreft uiteraard nog heel erg lang genieten van storingsvrije weergave van al dan niet streaming geluid via zijn Grimm Audio MU1, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.

De vervanging van het SATA kabeltje tussen het computerhart van de MU1 en de extra SSD voor de opslag van de muziek database en de ROON back-up is veroorzaakt door de I/O fouten bij het kopiëren van de muziek database naar een Windows machine. De laatste database kopie, enkele uren voor vertrek van de MU1, gaf helaas weer een foutmelding op een tot dat moment niet als defect getagd bestand.  🤔.

Bedoeling en achtergrond van dit bericht: De updates van zowel Grimm Audio en ROON, nadat de bewuste machine buiten mijn bereik was, zorgen ervoor dat ik geen zicht meer heb op tijdpad gevoelige veranderingen in de software van de MU1.  . 5 en .2 , interessant leesvoer

Mijn testen wezen op timing fouten, in brede zin

Maestro57's MU1 functioneert nu blijkbaar nog steeds naar wens. Qobuz is op dit moment, (15-07-2026) acceptabel vrij van problemen met Hi-Res streaming media via ROON.

Let op: De Grimm helpdesk heeft op geen enkel moment na de eerste foutmelding van Maestro57  aangegeven dat het probleem bij Qobuz zou kunnen liggen. Kabel, en klokkristal vervangen. een tijd lang geen storing, en dan… play the shame game.

Situatie op dit moment: Een hoge resolutie versie van  "Jolene” van Dolly Parton, zal falen omdat dat specifieke bestand op dit moment aantoonbaar via meerdere ROON installaties als corrupt gemarkeerd is.

Maar, als een albumtrack wel speelt via de Windows georiënteerde ROON server, en niet via de Grimm versie via letterlijk dezelfde netwerkgegevens… waar ligt dan het probleem?

Ik ben bezig met het opbouwen van een Follow Up via de helpdesk van Grimm Audio. Ik ben benieuwd.