Skip to main content

Komen net 2 jongens aan de deur ivm aanleg glasvezel. Willen door mijn net aangelegde voortuin graven want de kabel moet tot aan de voordeur. Ik zeg ik (en mijn buren) willen geen glasvezel want we willen niet dat er door de tuin gegraven wordt en geen behoefte aan glasvezel. 
Reactie; jawel dat moet en wij moeten door de voortuin. 
Volgensmij gaan jullie dan aan de slag op/in priveterrein zonder toestemming bewoners. Bovendien ligt er al een glasvezelkabel (buiten voortuin).

Wat is dit voor handelswijze van Kpn?

Als het een huurwoning betreft bepaald de huiseigenaar of er wel of geen glasvezel wordt gelegd. Daar heb je dus niets over te zeggen.  Als het een koopwoning betreft mag je weigeren maar is onverstandig.  Mijn advies is altijd om het altijd te doen. Immers de huidige koperaansluiting MOET ooit vervangen worden. Daarbij komt dat als je het huis verkoopt ooit de toekomstige bewoners voor flinke kosten komen te staan als zij later wel glasvezel willen.  Wees dus verstandig!! 


Dus je adviseert dat wij kosten moeten maken voor heraanleg/bestrating/verbouwing voortuin om de volgende bewoners kosten te laten besparen….

Er ligt net een glasvezelkabel van de concurrentie in maar voor kpn voor toekomstige bewoners moet alles weer eruit en overhoop? Ik weet dan wel wat verstandig is…


Nee hoor dat adviseer ik helemaal niet. Het hoort gewoon weer netjes achtergelaten te worden. Overigens wordt er zelden een sleuf in de tuin gegraven want de kabel wordt er door geschoten. Hooguit een gat van minder dan 1m2. Maar het is me wel duidelijk dat je er geen zin in hebt. En nu maar hopen dat ze de waterleiding de komende jaren niet gaan vervangen.  Dan heb je pas een probleem. 


Joep1965, ik lees alleen maar een hoop aannames van jou als reactie op mijn vraag over de handelswijze van KPN. De concurrentie heeft de kabel netjes tot de erfgrens gelegd en zodra er iemand ‘zin’ in heeft worden de gevolgen hiervoor doorgesproken. Dan hoef je niet voor toekomstige bewoners kosten te maken en wordt je nergens toe gedwongen met een het ‘Moet’. Want er MOET helemaal niets. Wat bazel je nou over een waterleiding op een KPN forum. Daar gaat mijn vraag niet over en verwacht ik van kpn ook geen antwoord op.


@Joep1965 Ook als huurder kan je de toegaan tot jouw woning weigeren. Alleen noodzakelijke zaken kan de verhuurder afdwingen, en glasvezel telt niet daartoe.

Delta is duidelijk erover,

https://www.deltanetwerk.nl/gebieden/vechtdal-kernen/nieuws/een-huurwoning-en-glasvezel-hoe-zit-dat-nu-precies

U bent vrij om zelf te kiezen of u een aansluiting wilt ja of nee.
De woningcorporatie steunt het glasvezelinitiatief en zal hun volledige medewerking verlenen bij de aanleg van de aansluiting in uw woning. U bent als huurder niet verplicht om mee te doen. Heeft u geen belang bij een glasvezelaansluiting? Dan hoeft u niet mee te werken. Meedoen is vrijwillig.

 

KPN Netwerk heb mij bij aanleg ook heel netjes per folder gevraagd om toestemming, met de inlogcode in de folder kan ik op website van KPN-netwerk mijn toestemming verlenen of verweigeren.

 

@Sbp24 Ik zou toch liever glasvezel laten aanleggen tot de woning, nu is het gratis, als je later bedenkt kost het veel geld om een glasvezelaansluiting te krijgen.


De glasvezel kan ook tot de tuin gelegd worden. Kosten om de glasvezel later toch naar binnen te brengen kunnen dan doorberekend worden. Het glasvezelnetwerk van KPN gaat op termijn de koperverbindingen (voor adsl/vdsl) vervangen. Het kopernetwerk gaat pas uit als KPN via glasvezel kan leveren. Als de glasvezel van KPN echter word geweigerd blijft KPN niet tot eeuwig via het kopernetwerk leveren.
ACM: Van koper naar glasvezel


Het gaat hier in de buurt op de manier waarop KPN ‘afdwingt’ onder het mom het Moet. Er ligt op dit moment al glasvezelkabel voor de deur maar dan van de concurrent. KPN komt aan de deur met de mededeling dat hun kabel wel meteen door de tuin/ bestrating/ muren moet. Dus voorbij die kabel van de concurrentie. Ik kaart de handelswijze van KPN aan. Deze is niet ok en roept veel vraagtekens op. Er is (gelukkig)een keuze maar er wordt net gedaan alsof er niets zelf te beslissen of te kiezen valt.


Natuurlijk heb je een keuze. Maar dan moet je, zodra in de toekomst koper uitgezet gaat worden, ook niet gaan klagen over de wellicht hoge kosten voor het dan alsnog laten aanleggen van glasvezel. Dat koper uiteindelijk uitgezet gaat worden zodra kpn over glasvezel kan leveren staat vast. Daar zijn ze al mee begonnen. Misschien dat het 5G-netwerk dan een alternatief is? 


Beste @Sbp24, welkom! Bedankt voor jouw feedback! Ik kan me voorstellen dat het nogal drammerig overkomt als er wordt gesproken van ‘moeten’ en ik snap dat je daar niet op zit te wachten. Toch is het wel belangrijk een weloverwogen keuze te maken, omdat, zoals hierboven aangegeven wordt, koper op een gegeven moment uitgezet wordt. Zoals wordt uitgelegd kan het later veel geld kosten als je het dan alsnog wilt laten doen. Ik zal je signaal intern doorgeven!


Ik weet niet of mijn verhuurder glasvezel verplicht maar wat is de consequentie als koper wordt uitgezet?

Kan je dan niet meer met een vast toestel bellen of kan je dan helemaal niets meer?


@MarrieArgo1961 uiteindelijk kan je helemaal niets meer wat internet of bellen betreft. De koperaansluiting is dusdanig oud dat het vervangen moet worden.  Meer dan dat is het niet hoor. 


Oké helder.

Fijne dag.


Nog 1 dingetje.

Wat kost een glasvezel abonnement? 

Ik heb nu een alles in 1 abonnement van KPN. 


KPN rekent geen verschil bij afname koper of glasvezel. Ik ben met mijn Alles in 1 Instap 1:1 over gegaan. @MarrieArgo1961 .

NB Ziggo biedt ook vaste telefonie. Dus zonder glasvezel of DSL-koper kan het ook via de coax. Maar daar levert kpn niet over.


Komen net 2 jongens aan de deur ivm aanleg glasvezel. Willen door mijn net aangelegde voortuin graven want de kabel moet tot aan de voordeur. Ik zeg ik (en mijn buren) willen geen glasvezel want we willen niet dat er door de tuin gegraven wordt en geen behoefte aan glasvezel. 
Reactie; jawel dat moet en wij moeten door de voortuin. 
Volgensmij gaan jullie dan aan de slag op/in priveterrein zonder toestemming bewoners. Bovendien ligt er al een glasvezelkabel (buiten voortuin).

Wat is dit voor handelswijze van Kpn?

Je zal toch minstens een brief hebben gehad hierover?

KPN is bezig om hun koper-netwerk uit te faseren voor glasvezel. Dus als je nu je internet en zo via adsl/vdsl hebt, dat wordt na aansluiting van de glasvezel op termijn uit gezet, ook als je nog koper hebt. Ze ontmantelen gewoon de centrale en klaar. Nu krijg je de glasvezel nog gratis in huis, straks kost dat ettelijke honderden Euro's. Ook bij die andere glasvezel-boer. Heb je ook nog coax van Ziggo, dan moet je zelf beslissen wat je wilt. 

En ze graven echt geen sleuf. Hoogstens een gat van 60x60cm bij je meterkast in de buurt en laat het vooral daar de woning inkomen. Het trottoir gaat wel open ben ik bang.


@MarrieArgo1961 uiteindelijk kan je helemaal niets meer wat internet of bellen betreft. De koperaansluiting is dusdanig oud dat het vervangen moet worden.  Meer dan dat is het niet hoor. 

Met de nuance dat je dan nog steeds naar Ziggo kan overstappen.