Skip to main content

KPN!

 

Dat kan toch niet? Het is 2020! IoT is hier en bij KPN kun je maar 10 (!) vaste IP adressen????

 

Wat valt me dat tegen. Binnenkort maar eens gaan shoppen voor een betere ISP…

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Grofweg 95% van de klanten heeft hier niks mee dus ik denk niet dat het snel zal veranderen. 


Hey @pipetboy, welkom op het KPN forum. Ik neem aan dat je een Experiabox V10a in je bezit hebt, klopt dat? Ik zal eens navraag voor je doen of we op korte termijn plannen hebben meer DHCP binding te realiseren.


Grofweg 95% van de klanten heeft hier niks mee dus ik denk niet dat het snel zal veranderen. 

Nou ja... mensen kopen wel steeds meer dingen die aangesloten zijn op het netwerk. Van zonneschermen tot een koelkast. Ik zie hier wel eens schermafdrukken voorbij komen van dhcp leases, dat ik denk: mamamia, jij bent behoorlijk aant verzamelen geweest :smile:  Die beperking van 10 mogen ze van mij best eens oprekken naar 50 of hoger.


Dit issue staat al jaren open en bij elke nieuwe Experia Box presteert KPN het opnieuw om deze beperking in de firmware op te nemen. KPN heeft, jaren terug, tijdens de pilot met de V10 (zonder a) zelfs beloofd het maximum aantal DHCP bindings van 10 naar 25 te verhogen maar ook dat is nooit gebeurt. Zelf heb ik 21 apparaten met een DHCP binding opegenomen in mijn EdgeRouter Lite 3. Dit zijn uiteraard geen PC's, laptops, tablets of telefoons maar alleen apparaten waarvoor een vast IP adres vereist/gewenst is om zo het apparaat eenvoudig te kunnen benaderen. Op de EdgeRouter kan je daarbij ook een naam toewijzen aan het apparaat zodat deze onder zijn naam benaderbaar is.

In de eerste firmware versie van de V10 was het mogelijk om port-forwardings op MAC adres te definiëren. Fantastische functionaliteit want daardoor was een DHCP binding niet meer nodig om dat apparaat vanaf Internet te kunnen benaderen. Ook die functionaliteit heeft KPN in al.haar wijsheid laten verwijderen.


@Nadia Ja, een V10a.

 

Ik ben bezig om van mijn huis een “slim huis” te maken. Dat doe ik met Home Assistant, een open source pakket waarmee je alle slimme apparaten kan bedienen. Denk bijvoorbeeld aan lichten, de robot stofzuiger en de thermostaat. Als die apparaten niet constant hetzelfde IP adres houden, kan Home Assistant ze niet niet meer vinden.

Inmiddels stappen meer en meer mensen in de “smart home”-wereld. Denk bijvoorbeeld aan Amazon (Alexa) en Google Home en IKEA. Ja, zelfs bij de Action zijn al slimme lampen met WIFI gezien.

Tijd dus voor KPN om met de tijd mee te gaan en meer DHCP reserveringen mogelijk te maken. 25 zou eigenlijk het minimum moeten zijn, en 50 om klaar te zijn voor de komende jaren.


ik heb al jaren vaste ip adressen in de vaste apparatuur wat ook vast staat in huis

enige waar ik dhcp binding voor gebruik zijn de mobile apparaten zoals laptops

wjb is hier geen voorstander van maar ik heb dit al mijn hele leven zo

alles onder de 192.168.0.x

en na 20/30 jaar vervangen routers hoef ik alleen de router op 192.168.0.x te zetten

simpel

als je een apparaat uit je netwerk gooi maak ik hierop gelijk een dhcp vrij van router aan

dus kom je over die 10 heen experiabox

maak dhcp server bv vanaf 50 en daar onder kun je het vast zetten in het apparaat zelf

simpel


@pipetboy ongeacht of het aantal DHCP bindings hoger zou mogen/moeten: toch zou dit normaalgesproken geen belemmering mogen zijn om je huis smart te maken. Zelf gebruik ik thuis Home Assistant ook, maar nergens heb ik DHCP bindings ingesteld staan. Doordat alle apparaten die door Home Assistant bediend worden in feite 24/7 ingeschakeld zijn, zullen ze ook vrijwel altijd hetzelfde ip-adres behouden. Het ip-adres wijzigt in principe pas als er een disconnect is geweest en dat gebeurt eigenlijk nooit. Ik ben dan ergens ook wel benieuwd of je daadwerkelijk tegen issues aanloopt, of dat je op deze manier gewoon wil waarborgen dat je niet tegen issues aan gaat lopen.


Doordat alle apparaten die door Home Assistant bediend worden in feite 24/7 ingeschakeld zijn, zullen ze ook vrijwel altijd hetzelfde ip-adres behouden. Het ip-adres wijzigt in principe pas als er een disconnect is geweest en dat gebeurt eigenlijk nooit.

Dat zou inderdaad zo moeten zijn, maar in de praktijk werkt(e) dat bij de V10a niet zo. Er zijn vele meldingen dat apparaten aangesloten op een V10a om de haverklap een nieuw IP adres krijgen al is de DHCP lease nog lang niet verlopen.

Als een IP adres niet moet wijzigen omdat je dan een apparaat niet meer kunt aansturen dan behoor je mijns inziens het IP adres vast te zetten en het liefst via een DHCP binding. Je mag er mijns inziens daarbij niet op vertrouwen dat er nooit eens een disconnect zal plaatsvinden.


Bedankt voor de toelichting, @pipetboy. Mijn huis, net verbouwd, heb ik ook allemaal slimme apparaten toegevoegd. Lampen werken via het netwerk, sensoren en zelfs mijn oven is aangesloten. Geen probleem.  

Goede uitleg van Raymondt:  

 Het ip-adres wijzigt in principe pas als er een disconnect is geweest en dat gebeurt eigenlijk nooit. Ik ben dan ergens ook wel benieuwd of je daadwerkelijk tegen issues aanloopt, of dat je op deze manier gewoon wil waarborgen dat je niet tegen issues aan gaat lopen.

Loop je momenteel tegen een probleem aan met de verbinding van je smarthome producten? Of ben je bang daar in de toekomst last van te krijgen? Hoor graag van je :)


Doordat alle apparaten die door Home Assistant bediend worden in feite 24/7 ingeschakeld zijn, zullen ze ook vrijwel altijd hetzelfde ip-adres behouden. Het ip-adres wijzigt in principe pas als er een disconnect is geweest en dat gebeurt eigenlijk nooit. 

Totdat je een keer stroomstoring hebt. Dan is alles door de war...


Ik ben bezig om van mijn huis een “slim huis” te maken. Dat doe ik met Home Assistant, een open source pakket waarmee je alle slimme apparaten kan bedienen. Denk bijvoorbeeld aan lichten, de robot stofzuiger en de thermostaat. Als die apparaten niet constant hetzelfde IP adres houden, kan Home Assistant ze niet niet meer vinden.

Inmiddels stappen meer en meer mensen in de “smart home”-wereld. Denk bijvoorbeeld aan Amazon (Alexa) en Google Home en IKEA. Ja, zelfs bij de Action zijn al slimme lampen met WIFI gezien.

Tijd dus voor KPN om met de tijd mee te gaan en meer DHCP reserveringen mogelijk te maken. 25 zou eigenlijk het minimum moeten zijn, en 50 om klaar te zijn voor de komende jaren.

Ik denk dat het eerst tijd is voor jezelf om wat veranderingen door te voeren. Als je je huis slim wilt maken d.m.v. slimme apparaten, dan hoort daar in mijn ogen niet bij dat je een apparaat, wat kennelijk te dom is voor meer dan 10 DHCP bindings, het kernknooppunt van al je slimme apparaten laat zijn.


Doordat alle apparaten die door Home Assistant bediend worden in feite 24/7 ingeschakeld zijn, zullen ze ook vrijwel altijd hetzelfde ip-adres behouden. Het ip-adres wijzigt in principe pas als er een disconnect is geweest en dat gebeurt eigenlijk nooit. 

Totdat je een keer stroomstoring hebt. Dan is alles door de war...

Inderdaad ja. Of iemand doet van een apparaat een firmware upgrade waarbij het niet mogelijk is om user settings te behouden. Dan heb je een makkelijk een orphan lease in de dichtgetimmerde bruikleenrouter. Het wordt helemaal feest als je dualboot apparaten hebt (1 PC die zowel windows als linux kan draaien). Of PC instances gaan clonen (o.a. i.v.m. virtualisatie). Het MAC adres is dan vaak het enige wat wel vast blijft of uniek is.

 


Tja, een stroomstoring, dat is zeker een lastige. Maar in alle jaren dat ik in mijn huidige woning woon heb ik er nog nooit een gehad. Dus ja, het is er een om rekening mee te houden, en als het gebeurt is het vervelend, maar ook niet weer een om (voor mij persoonlijk dan) dusdanige rekening te houden alsof het 3 maal daags gebeurt.

@tmoesel Als er sprake zou zijn van een firmware upgrade waarbij het niet mogelijk is om user settings te behouden, dan gaan de DHCP bindings ook verloren, dus in die zin is die opmerking niet echt sprekend voor het verhogen van de bindings. Daarnaast noem je nog wat voorbeelden op, tja, het kan, maar het is de vraag of de TS ook allemaal van dat soort ingewikkelde constructies heeft met pc’s die 10 verschillende OS’en enzo bevatten, en allerlei klonen van virtuals heeft. Uiteindelijk gaat het hier om smart apparaten, en dan hebben we het toch voornamelijk over IOT. Dan loop je toch minder snel tegen dit soort scenario's aan.


Als een IP adres niet moet wijzigen omdat je dan een apparaat niet meer kunt aansturen dan behoor je mijns inziens het IP adres vast te zetten en het liefst via een DHCP binding. Je mag er mijns inziens daarbij niet op vertrouwen dat er nooit eens een disconnect zal plaatsvinden.

Ondanks dat de frequentie van zo'n eventuele disconnect vast en zeker laag zal zijn zal een goed beheerder toch zijn/haar voorzorgsmaatregelen nemen.

By the way, in mijn IoT netwerk hangt maar één apparaat en dat is mijn Gigaset N300A IP voor de vaste telefonie. Vanuit mijn privé netwerk kan ik wel apparaten in het IoT netwerk benaderen maar apparaten in het IoT netwerk kunnen geen apparaten op andere netwerken benaderen.

 

Als er sprake zou zijn van een firmware upgrade waarbij het niet mogelijk is om user settings te behouden, dan gaan de DHCP bindings ook verloren, ...

Nog een reden om de Experia Box de deur te wijzen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een provider de werking mijn thuisnetwerk zo maar om zeep kan helpen. KPN zou eens een voorbeeld moeten nemen andere partijen die wel altijd probleemloos een firmwareupgrade kunnen doorvoeren zonder verlies van instellingen.


Als er sprake zou zijn van een firmware upgrade waarbij het niet mogelijk is om user settings te behouden, dan gaan de DHCP bindings ook verloren, dus in die zin is die opmerking niet echt sprekend voor het verhogen van de bindings.

‘een apparaat’: een apparaat van de klant, niet de ExperiaBox.

 


Als een IP adres niet moet wijzigen omdat je dan een apparaat niet meer kunt aansturen dan behoor je mijns inziens het IP adres vast te zetten en het liefst via een DHCP binding. Je mag er mijns inziens daarbij niet op vertrouwen dat er nooit eens een disconnect zal plaatsvinden.

Ondanks dat de frequentie van zo'n eventuele disconnect vast en zeker laag zal zijn zal een goed beheerder toch zijn/haar voorzorgsmaatregelen nemen.

By the way, in mijn IoT netwerk hangt maar één apparaat en dat is mijn Gigaset N300A IP voor de vaste telefonie.

 

Als er sprake zou zijn van een firmware upgrade waarbij het niet mogelijk is om user settings te behouden, dan gaan de DHCP bindings ook verloren, ...

Nog een reden om de Experia Box de deur te wijzen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een provider de werking mijn thuisnetwerk zo maar om zeep kan helpen. KPN zou eens een voorbeeld moeten nemen andere partijen die wel altijd probleemloos een firmwareupgrade kunnen doorvoeren zonder verlies van instellingen.

klopt gelukkig had ik toen de v10 alleen dmz door naar de netgear router

en de netgear een dhcp binding in de v10

ik kwam er achter dat ik extern niet meer in mijn netwerk kon komen

wat blijkt de v10 stond op fabriek reset

je zou maar in het buitenland zitten dan

ik bedoel gelukkig die netgear ik hoefde alleen 1 dmz en 1 dhcp binding opnieuw aan te maken in de v10 gelukkig nu een fritz


Zo! Dit maakt wel wat los zeg!

Als apparaten altijd stroom houden, veranderd hun IP niet? Niet mijn ervaring. Ik heb een aantal lampen van Yeelight die zo 1-2 keer per maand van IP veranderen. Ook andere apparaten doen dat. Geen idee wat de reden is. Bovendien ben ik nog bezig met het opzetten van mijn slimme huis, dus zo nu en dan moet de stroom eraf (een Shelly inbouwen met 240V op de stroomdraden is niet aan te raden 😉 ).

Ik zou ook de apparaten zelf een vast IP adres kunnen geven. Dat moet ik dan in 4 of 5 verschillende apps gaan doen. En dan ook nog weer apart gaan bijhouden. Zou kunnen… maar handig?

Een andere router kopen zou ook een oplossing kunnen zijn, maar de zeeer beperkte DHCP binding na, ben ik eigenlijk wel tevreden over dit apparaat. Bovendien is een goede router weer een behoorlijke investering...

 

Als ik bovenstaande reacties nog eens goed doorlees, is volgens mij de samenvatting dat iedereen het handig zou vinden als het aantal DHCP bindings omhoog gaat.
Het is ook verstandig om dat te doen in een smart home (al zijn er mensen die zeggen dat het meevalt).
Als ik het goed interpreteer is het een keuze van KPN om af te knijpen op 10. Iets wat met software zou moeten kunnen worden opgelost. Geen grote campagne met vervangen van boxen. Het blijkt zelfs dat de oude V8 maar liefst 32 bindings had ????


Nog wat verder googlen leert mij dat dit iets is wat al veel vaker is aangekaart. KPN wil er blijkbaar niet aan. Dan rest de klanten eigenlijk niks anders dan te “stemmen met de portemonnee”. Overstappen dus!


Als ik het goed interpreteer is het een keuze van KPN om af te knijpen op 10. Iets wat met software zou moeten kunnen worden opgelost.

Weet ik niet. Zou zo maar kunnen dat het geheugen beperkt is ofzo.

Och... een andere provider heeft ook wel weer zo zn eigenaardigheden... :wink:

 


Als ik bovenstaande reacties nog eens goed doorlees, is volgens mij de samenvatting dat iedereen het handig zou vinden als het aantal DHCP bindings omhoog gaat.

Mensen die het handig (zouden) vinden hebben allang een eigen router ingezet, dat is mijn perceptie.


Zo! Dit maakt wel wat los zeg!

Gelukkig wel, anders wordt het erg saai op dit discussieplatform ;)

Ik heb de wens om meer dhcp bindings toe te voegen, nog maar eens benoemd bij de developers. Ik snap ieder zijn punt in deze discussie, met slimme apparaten is het in zekere zin erg handig. Als er meer nieuws is, gaan we dat zeker via het forum communiceren. Dank voor jullie bijdrage!


Ook ik hoop op een oplossing z.sm. Wat ik erg raar vind is dat de Experiabox v10a in z’n Lan DHCP menu aangeeft: DHCP Reservation (up to 32 computers) terwijl bindings boven de 10 niet meer functioneren. Ik kan er dus 32 aanmaken maar 22 werken er niet :thinking:. Waarom???


kom er net achter dat ik hetzelfde probleem het met mijn v10a. Wat een bende zeg. Duurt wel erg lang voordat het opgelost is.


Ik heb dhcp op de v10a uitgezet en de functie overgedragen aan een andere server. Zo heb ik de dhcp reserveringen zelf in de hand.

Ik durf niet te zeggen wat dit voor de port forwarding doet, dus voor die ip's heb ik voor de zekerheid maar een reservering in de v10a laten staan.

 


We zijn inmiddels een jaar verder en nog geen oplossing voor deze kwestie. Ik heb KPN al gebeld maar die willen me als trouwe klant geen box 12 toesturen ookal zou ik bereid zijn hier voor bij te betalen! 

 

Een software update lijkt zo simpel in mijn ogen.. Heeft iemand een advies voor een goede niet al te dure router waar wel meer DHCP bindings mogelijk zijn?

 

Nogal jammer dat KPN hier zo in achter loopt en totaal niet flexibel is. 


@JP Boersma welke Experiabox heeft u nu?