Skip to main content

KPN!

 

Dat kan toch niet? Het is 2020! IoT is hier en bij KPN kun je maar 10 (!) vaste IP adressen????

 

Wat valt me dat tegen. Binnenkort maar eens gaan shoppen voor een betere ISP…

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

@Nick83 ik heb nu de Experiabox V10. Opzich een prima apparaat, geen problemen mee maar icm Home Assistant is het zeer onwenselijk dat een aantal slimme lampen niet meer naar behoren functioneren wanneer ik er even een groep in de meterkast er een groep af haal voor welke reden dan ook. 


Ja... maar of de KPN Box een oplossing is betwijfel ik. De kans is aanwezig dat je een aantal 2,4 Ghz apparaten daarop heel niet aan de praat krijgt.

Op de v10 kun je namelijk de 2,4 Ghz en de 5 Ghz verschillende namen geven. Misschien heeft u dat ook wel gedaan? Dat kan niet op de KPN Box.

Dit heeft tot gevolg dat de KPN Box soms wil dat apparaten op 5 Ghz verbinding maken, wat ze helemaal niet kunnen. Gevolg: geen verbinding. Nu nog kun je op de KPN Box 5 Ghz wel uit zetten. Dat is een oplossing. Nou ja ... dan heb je dus geen snelle 5 Ghz verbinding meer.

Na het Nieuwjaar komt er een update waarbij ook het uitzetten van 5 Ghz niet meer kan.

Op termijn komt er ook nog een update waarbij er een 2de WiFi netwerk bijkomt wat alleen 2,4 Ghz is. Dit zal uiteindelijk de echte oplossing moeten zijn. Maar wanneer deze update komt weet geen mens. Kan nog wel een half jaar duren.

Lees dit topic voor de aardigheid maar eens door:

https://forum.kpn.com/internet-9/kpn-box-12-update-mesh-sgej10000448-552046?postid=1423088#post1423088

Dus ... bezint eer ge begint.


@pipetboy Het ip-adres wijzigt in principe pas als er een disconnect is geweest en dat gebeurt eigenlijk nooit. Ik ben dan ergens ook wel benieuwd of je daadwerkelijk tegen issues aanloopt, of dat je op deze manier gewoon wil waarborgen dat je niet tegen issues aan gaat lopen.

Nou, dat is heel fijn voor jou maar dat is bij ons dus niet het geval. Bij ons gebeurd het relatief vaak dat de stroom eraf knalt. Daardoor moet alle (slimme) apparatuur opnieuw opgestart worden en krijgen de apparaten een nieuw IP-adres. Dat is met veel apparatuur gewoonweg niet wenselijk.

De apparaten die ik bijvoorbeeld perse een vast adres wil laten houden: ons slimme Loqed slot, de Homey Pro, de Synology nas, de Tesy boiler, de Philips Hue bridges, EZVIZ beveiligingscamera's… Een behoorlijk aantal essentiële apparaten die -voor een perfect werkende configuratie- vaste IP-adressen moeten hebben.

En zo te zien is een eenvoudige oplossing nog best ver weg zonder er eerst een studie van te maken of eerst een geldboompje te planten (voor sommige mensen).


Voor een fritzbox heeft u geen geldboompje nodig toch? Ik bedoel ... voor iemand die een Loqed slot, de Homey Pro, de Synology nas, de Tesy boiler, de Philips Hue bridges en EZVIZ beveiligingscamera's heeft moet een fritzbox ook nog wel op te brengen zijn...


Nee hoor Nick, ik inderdaad niet. Ik ben een erg gelukkig mens wat dat betreft. Nu moet ik zeggen dat ik er wel even over na denk voordat ik 200 euro investeer. Als ik zeker weet dat het werkt en mijn problemen oplost wordt dat wel makkelijker. De andere domotica etc zijn ook niet in één keer aangeschaft natuurlijk.

Maar ik kan me voorstellen dat anderen dat wellicht wel een probleem vinden. Vandaar tussen haakjes (voor sommige mensen).