Skip to main content
Beantwoord

Blauwe buitenkabel gevonden bij graafwerk rondom huis

• December 7, 2025
  • 23 reacties
  • 183 keer bekeken

Bij graafwerk rondom huis tref ik een blauwe buitenkabel aan. Naast dat deze in de buurt van het huis ligt, ligt ook in een buis over de sloot heen (half in het water).

Wordt deze nog ergens voor gebruikt? En kan ik afknippen? Of haalt KPN deze weg?

Beste antwoord door Ik_Combineer

https://www.mijnaansluiting.nl/hoe-start-ik-een-aanvraag

Hier kunt u een offerte aanvragen voor het verwijderen. In mijn ervaring is het meestal kosteloos maar dat is niet altijd zo.

23 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 7, 2025

Kan je eens een foto maken en hier uploaden ​@The Curl ? Ik zou de betonschaar voorlopig nog even in de schuur laten liggen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 7, 2025

@bnh bij deze

• December 7, 2025

Daar heeft een (bij) gebouw(tje) gestaan waarschijnlijk.
Die kabel werd ook wel gebruikt voor leidingen tussen gebouwen op eigen terrein, weet ik uit ervaring.

Maar zo te zien heef-tie geen functie meer  :-)

En kan ik afknippen?

Waarom zou je dat willen doen ?
Uitgraven, en/of weer onderschoffelen.
( dan kan iemand anders ‘m weer tegenkomen in de toekomst  :-/    )

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

Daar heeft een (bij) gebouw(tje) gestaan waarschijnlijk.
Die kabel werd ook wel gebruikt voor leidingen tussen gebouwen op eigen terrein, weet ik uit ervaring.

Maar zo te zien heef-tie geen functie meer  :-)

En kan ik afknippen?

Waarom zou je dat willen doen ?
Uitgraven, en/of weer onderschoffelen.
( dan kan iemand anders ‘m weer tegenkomen in de toekomst  :-/    )

Afknippen zodat deze bij werkzaamheden rondom het pand niet in de weg ligt. En over de sloot heen geeft hinder bij werkzaamheden. Als de kabel toch niet meer gebruikt wordt kan ie maar net zi goed verwijderd worden. Toch?

Ik zou graag willen dat KPN hierop reageert. Kan dat?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 8, 2025

@The Curl , dit forum is geen helpdesk van KPN, maar hier reageren wel monteurs van KPN op persoonlijke titel, wacht hun reactie even af.

In principe is het zo dat je niets zelf aan mag passen aan de infrastructuur van KPN, dus alles vanaf de straat tot en met het IS/RA- of glasvezelpunt in huis.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 8, 2025

Hoe weet je dat het een KPN kabel is?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 8, 2025

Hoe weet je dat het een KPN kabel is?

Dat is duidelijk een KPN-kabel zoals deze in 99 van de 100 huizen binnenkomt ​@TDN 

Mijn kabel in de meterkast ziet er net zo uit en aangesloten op het voormalige IS/RA-punt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

@The Curl , dit forum is geen helpdesk van KPN, maar hier reageren wel monteurs van KPN op persoonlijke titel, wacht hun reactie even af.

In principe is het zo dat je niets zelf aan mag passen aan de infrastructuur van KPN, dus alles vanaf de straat tot en met het IS/RA- of glasvezelpunt in huis.

@JanD de website van KPN stuurt mij hierheen voor vragen. Ik kom maar niet in contact met de helpdesk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 8, 2025

Beste ​@The Curl als je via 0800 0402 geen contact kunt krijgen met de helpdesk van KPN kun je een terugbelafspraak maken via onderstaande link of contact opnemen via X, Facebook of Instagram:

Terugbelafapraak

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 8, 2025

officieel moet je via mijnaansluiting.nl een verwijdering van de bestaande infra structuur aanvragen. dan wordt dit ook netjes op jou adres geregistreerd dat de KPN kabel weg gehaald is. dan kun je ook geen abonnement meer afsluiten op de KPN kabel.

je kunt hiervoor ook niet terecht via de reguliere helpdesk van KPN via 0800-0402. verwijdering kun je alleen aanvragen via mijnaansluiting.nl dan komt dit direct bij de juiste afdeling te liggen van KPN Netwerk.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 8, 2025

Hier een monteur, heeft de kabel een volledig blauw mantel?? De kabel van KPN heeft typisch ook witte en rode kabels in de mantel. Maar we zien ze ook wel volledig blauw.

Verder kan ik nou niet goed zien wat er uit het uiteinde komt,, zijn dit verschillende kleine kabeltjes? Kunnen we daar misschien een close-up van krijgen?

Invoerkabels:

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 8, 2025

officieel moet je via mijnaansluiting.nl een verwijdering van de bestaande infra structuur aanvragen.

Maar dat kost vaak geld toch, of niet altijd ?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 8, 2025

officieel moet je via mijnaansluiting.nl een verwijdering van de bestaande infra structuur aanvragen.

Maar dat kost vaak geld toch, of niet altijd ?

dat durf ik niet te zeggen. ik heb persoonlijk alleen trajecten mee gemaakt dat er nieuwe aansluiting moet komen. niet dat er een bestaande verwijderd moet worden.

wat mij alleen nog niet helemaal duidelijk is ​@The Curl, ligt er al glasvezel van KPN in de woning/gebouw waar het om gaat?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

@joey92 ja er ligt al glasvezel. KPN en Delta.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 8, 2025

als de glasvezel er al minimaal 3 jaar ligt van KPN. dan kunnen er sowieso al geen diensten meer op de blauwe kabel gezet worden. deze is administratief dan al afgesloten. 

dan nog zul je via mijnaansluiting.nl moeten navragen of deze kabel verwijderd mag worden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

@joey92 de glasvezel ligt er pas sinds enkele maanden en de huisaansluiting sinds 2 weken.
Die blauwe kabel kwamen we al eerder tegen bij graafwerken bij het bijgebouw. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

@Ik_Combineer 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 8, 2025

En wat is je doel van het verwijderen? Je kan hem toch even goed weer in de grond stoppen en aarde er overheen?

Het officiële antwoord heeft Joey al gegeven, volgens de wet is deze kabel eigendom van KPNNetwerk en mag je hem zelf niet manipuleren. KPN mag hem volgens de telecomwet 10 jaar in de grond houden na het afschakelen van het koper heb ik begrepen. Dus zal je via mijnaansluitingen.nl een offerte voor verwijderen moeten aanvragen.

Je kan natuurlijk ook zelf nagaan of KPN nog een toepassingen heeft voor deze kabel, indien je het heft in eigen hand neemt riskeer je een boete / reparatie kosten voor de reparatie als KPN de kabel toch nodig heeft.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 8, 2025

@Ik_Combineer ik begrijp wat je zegt en er is ook geen noodzaak dat de kabel eruit moet. Hij ligt in de weg maar dat is ook geen super groot probleem. We graven wel er omheen en als we de kabel ergens raken zal waarschijnlijk niemand iets er van vinden.

Ik trof de kabel aan en wilde weten wat ik er mee kan doen. Via de website van kpn kom ik uiteindelijk via allerlei omwegen hier terecht. 

Dank voor jullie reacties.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • December 8, 2025

https://www.mijnaansluiting.nl/hoe-start-ik-een-aanvraag

Hier kunt u een offerte aanvragen voor het verwijderen. In mijn ervaring is het meestal kosteloos maar dat is niet altijd zo.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Je kan natuurlijk ook zelf nagaan of KPN nog een toepassingen heeft voor deze kabel, indien….

@Ik_Combineer hoe kom ik hier achter (of KPN toepassingen heeft)?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 10, 2025

Je kan natuurlijk ook zelf nagaan of KPN nog een toepassingen heeft voor deze kabel, indien….

@Ik_Combineer hoe kom ik hier achter (of KPN toepassingen heeft)?

Ik heb het een beetje verkeerd verwoord, ik had beter kunnen zeggen; je kan natuurlijk ook bij jezelf nagaan of KPN nog een toepassing heeft voor deze kabel.

Als die kabel loos eindigd op je eigen terrein en je bent niks meer van plan met het koper te gaan doen is 1+1 vaak 2. Maar zoals ik eerder heb gezegd is dat vanuit KPN niet de werkwijze of toegestaan.