Skip to main content
Vraag

Blijft mijn ip-adres gelijk als ik mijn abonnement van 1Gb naar 4 Gb wijzig?

• September 9, 2026
  • 6 reacties
  • 77 keer bekeken

Ik wil overstappen van 1Gb naar 4Gb met behoud van het huidige IP adres.
Nu is mijn vraag of je het IP nummer behoud of dat je een ander IP nummer krijgt?
Ik heb KPN al een paar keer gebeld hierover maar geen duidelijk antwoord gehad.
Wat zijn jullie ervaringen voor degene die ook van 1Gb naar 4Gb zijn gegaan, was het IP ook veranderd?
p/s ik heb het over het publieke IP adres.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

6 reacties

rvk01
Slimmerik
  • September 9, 2026

Even afgezien van het antwoord (dat weet ik nl ook niet zeker en kan ook afhankelijk zijn of je een nieuwe ONT krijgt) waarom is dit belangrijk? 

Bij een zakelijk abonnement kun je een vast IP krijgen maar bij een consumenten lijn heb je altijd de kans dat het IP veranderd. Dan ben je toegewezen op DDNS zodat je extern dus altijd eenzelfde hostname gebruikt die automatisch vertaald wordt naar het IP adres dat je op dat moment hebt. Vertrouw dus nooit op hetzelfde blijven van je IP op een consumenten lijn.

• Auteur
  • Helper
  • September 9, 2026

Even afgezien van het antwoord (dat weet ik nl ook niet zeker en kan ook afhankelijk zijn of je een nieuwe ONT krijgt) waarom is dit belangrijk? 

Belangrijk is het niet of misschien wel, ik heb een stuk of 10 domeinnamen en een server draaien.
Als de upgrade via hetzelfde netwerk gebeurd dan heb ik geen downtime, als ik op een ander netwerk kom dan veranderd het IP natuurlijk ook en dan heb ik wel downtime.
Dit is wel belangrijk omdat ik dan de overzetting/upgrade moet plannen.

rvk01
Slimmerik
  • September 9, 2026

Belangrijk is het niet of misschien wel, ik heb een stuk of 10 domeinnamen en een server draaien.

Des te belangrijker om met hostnames te werken en je DNS automatisch bij te laten werken. Dat doet mijn interne server ook voor de DNS records die bij mijn.host staan (2 domeinnamen).

Als de upgrade via hetzelfde netwerk gebeurd dan heb ik geen downtime, als ik op een ander netwerk kom dan veranderd het IP natuurlijk ook en dan heb ik wel downtime.

Daarom zei ik dat bij bv wisseling van ONT de kans wel groter is dat je een nieuwe IP krijgt. Maar op een consumenten lijn kun je gewoon, bij bv onderhoud, altijd een ander IP krijgen. Gebeurd niet regelmatig maar kan dus wel gebeuren.

Dit is wel belangrijk omdat ik dan de overzetting/upgrade moet plannen.

Misschien dan toch tijd om eens te kijken naar automatisering daarvan 😉 Een IP wijziging gebeurd altijd redelijk onverwachts (je kunt er wel een mail alert voor instellen op mijn kpn). Daar zou je zelf eigenlijk niet zoveel moeite voor moeten doen om dit over te zetten.

Tenzij je natuurlijk een zakelijk abonnement hebt. Dan kun je dus gewoon een vaste IP krijgen. 

Zit je wel al op XGS-PON? Als je nog op AON of GPON zit, en ze moeten je dan overzetten naar XGS-PON, dan lijkt mij de kans wel groot dat je een andere IP krijgt.

Verder weet ik niet of iemand met zekerheid kan zeggen of je IP bij gelijkblijvende XGS-PON van 1Gbps naar 4Gbps verandert. 

Verder weet ik niet of iemand hier met zekerheid kan zeggen of je IP-adres verandert als je bij een gelijkblijvende XGS-PON-verbinding overstapt van 1 Gbps naar 4 Gbps. (Misschien kan iemand daar morgen antwoord op geven)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 10, 2026

een gelijkblijvende XGS-PON-verbinding overstapt van 1 Gbps naar 4 Gbps. 

Bij mijn overstap van 4Gbs → 1 Gbs is het IP adres gelijk. Maar het is idd geen garantie dat men het IP adres behoudt. Bij een POP kunnen XGS-PON en GPON hardware naast elkaar bestaan. Of je (en andere buren) worden bij een gedeeld lijn naar een andere lijn (wegens overboeking) omgezet. Het splitsen kan in straatkast of in de POP gebeuren, dus het is alles afhankelijk van de situatie.

• Auteur
  • Helper
  • September 10, 2026

Des te belangrijker om met hostnames te werken en je DNS automatisch bij te laten werken. Dat doet mijn interne server ook voor de DNS records die bij mijn.host staan (2 domeinnamen).

Bedankt voor je antwoord, natuurlijk werk ik met hostnames, maar bij het wijzigen van IP’s heb je al snel minimaal een uur downtime omdat de DNS ook aangepast moet worden.
Mijn servers draaien geen eigen DNS, die staan gewoon netjes bij de domeinboer waar ik mijn domeinnamen afneem.
Maar ik heb het al gezien denk ik, er moet dan ook een nieuwe ONT komen, hieronder mijn huidige aansluiting:
Aansluitingstype: GoF
Huidige glasvezelaansluitpunt (FTU): FTU_TY01
Ik heb ook al wel eens een offerte aangevraagd voor een 2’de glasvezel lijn dat was/is ook een optie maar dat was meer dan €1000,- en dat wordt mij te gek.

Forum|alt.badge.img+3
  • Topper
  • September 10, 2026

Je zou tijdelijk je TTL omlaag gooien naar 300 seconden (5 minuten) of minder. 
Zover ik weet verandert je IP meestal wel als je van GOF naar XGS-PON gaat. 
Toen ik zelf overstapte op XGS-PON kreeg ik na het aansluiten een e-mail waarin het volgende stond:

Nieuw IP adres
We hebben u eerder gemeld dat u een nieuw IP-adres krijgt. Uw IP-adres is aangepast in gec.enc.ure.erd (uw IPv6-prefix wordt b1a:b1a:b1a::/48). Uw (wifi-)netwerk en de daarop aangesloten apparaten blijven gewoon werken zoals u gewend bent.

Maar die eerdere vermelding heb ik nooit ontvangen