Skip to main content
Beantwoord

Box 12 wifi spontaan defect vandaag

• August 9, 2026
  • 4 reacties
  • 109 keer bekeken

Vandaag viel de wifi van de KPN Box 12 spontaan uit. Ik gebruik geen losse wifipunten of SuperWifi, het gaat om de wifi van het modem zelf.

De bekabelde internetverbinding bleef wel werken en ook met de televisie was niets aan de hand. Alleen het wifi-lampje op de Box 12 ging uit en het standaard-wifinetwerk stond in het dashboard (Direct ingelogd op de modem via IP)  op “Off”.

Ik heb inmiddels het volgende geprobeerd:

• De wifi-knop aan de zijkant gebruikt

• Stroom eraf circa 2 min.

• De Box 12 en het glasvezelkastje opnieuw opgestart

• Een modem&Wifi reset via het dashboard uitgevoerd

• Een volledige fabrieksreset via het resetgaatje op de Box 12 uitgevoerd

Dit heeft het standaard-wifinetwerk niet hersteld. In de instellingen staat “WiFi signal” wel ingeschakeld, maar het standaardnetwerk blijft op “Off” staan en er is nergens een optie om dit netwerk weer in te schakelen. 

Als test heb ik een extra 5GHz-wifinetwerk aangemaakt. Dat netwerk werkt wél en zodra ik dit inschakel, gaat het wifi-lampje op de Box 12 weer branden. De wifi-hardware lijkt dus te werken, maar het standaard-wifiprofiel lijkt vastgelopen of beschadigd. Dit heb ik ook geprobeerd te veranderen en tevens het WPA profiel aangepast zonder success, het gast netwerk & het extra 2.4G werken ook niet deze worden niet actief, het is puur het extra 5Ghz die ik kan activeren.

Huidige firmware: V12.C.25.08.16

Beste antwoord door Chibi_Madness

Hi Jan,

Het heeft helaas niet geholpen, ik heb inmiddels een nieuwe modem binnen die werkt weer zonder problemen (ik vermoed dat het kastje zelf wat problemen had)

4 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 12, 2026

Hoi Chibi_Madness,

Welkom bij de community. Ik zie dat je al wat dingen hebt uitgezocht en getest heb. Top. Ik zou nog twee dingen doen.

Als je een reset hebt uitgevoerd op de experiabox  en alle lampjes zijn uitgegaan en je hebt de reset knop los gelaten voordat power rood is gaan branden heb je een soft reset uitgevoerd. In dat geval wis je alle instellingen van het modem.

1. Ik wil je adviseren een hard reset uit te voeren. Zelfde handeling als soft reset, maar blijf het reset gaatje ingedrukt houden tot power rood gaat branden. Laat dan los en wacht tot deze weer groen brand. Als deze niet vanzelf groen gaat branden binnen 3 minuten haal dan stroom er 1 minuut af.

Je zult vast afvragen wat is dan het verschil tussen hard en soft reset. Bij een hard reset wis je de firmware van het modem. Deze gaat dan terug naar de oorspronkelijke software dat bij uitgifte op de experiabox zat. Vervolgens zal de experiabox opnieuw de nieuwste firmware downloaden en installeren. Dit lost mogelijke corrupte software problemen op in het modem. Mogelijk de oorzaak van het niet aan kunnen zetten van wifi.

2. Helpt dit echter niet dan zou ik stoppen met verdere acties zelf proberen en bellen met KPN op 0800-0402. Medewerker zal met je een aantal stappen doorlopen om het gezamenlijk op te lossen. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 13, 2026

Goedemorgen ​@Chibi_Madness , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Dit kan ik niet direct plaatsen maar fijn om te lezen dat je zelf alvast de nodige zaken hebt uitgeprobeerd, dat wordt altijd gewaardeerdf!

1. Ik wil je adviseren een hard reset uit te voeren. Zelfde handeling als soft reset, maar blijf het reset gaatje ingedrukt houden tot power rood gaat branden. Laat dan los en wacht tot deze weer groen brand. Als deze niet vanzelf groen gaat branden binnen 3 minuten haal dan stroom er 1 minuut af.

Je zult vast afvragen wat is dan het verschil tussen hard en soft reset. Bij een hard reset wis je de firmware van het modem. Deze gaat dan terug naar de oorspronkelijke software dat bij uitgifte op de experiabox zat. Vervolgens zal de experiabox opnieuw de nieuwste firmware downloaden en installeren. Dit lost mogelijke corrupte software problemen op in het modem. Mogelijk de oorzaak van het niet aan kunnen zetten van wifi.

2. Helpt dit echter niet dan zou ik stoppen met verdere acties zelf proberen en bellen met KPN op 0800-0402. Medewerker zal met je een aantal stappen doorlopen om het gezamenlijk op te lossen. 

Heb je dit bovenstaande advies inmiddels kunnen volgen en uitvoeren? Zo ja, dan ben ik heel erg benieuwd of het probleem hiermee is verholpen of dat het nog steeds actueel is. We zien je bevindingen in ieder geval graag tegemoet en indien nodig, kijken we vanuit daar verder wat er in dit geval moet gebeuren!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • August 18, 2026

Hi Jan,

Het heeft helaas niet geholpen, ik heb inmiddels een nieuwe modem binnen die werkt weer zonder problemen (ik vermoed dat het kastje zelf wat problemen had)

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 19, 2026

Goedemorgen ​@Chibi_Madness , fijn om te lezen dat je inmiddels een nieuw modem hebt ontvangen en dat deze zonder problemen werkt, super 💪🏻

En ook bedankt dat je dit hier nog eventjes met ons hebt willen delen, wordt gewaardeerd! En mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben of ergens niet uitkomen, laat het dan ook vooral weer weten :)