Skip to main content
Hallo, via KPN een experiabox v10 ontvangen icm een 4G ontvanger.

Omdat het signaal hier erg zwak is werkte dat niet. Nu kreeg ik via KPN een buitenantenne maar helaas werkte dat ook niet. Ik weet dat er sterkere antennes zijn en ik vraag me af of die (indien aansluitingen hetzelfde zijn) werken met de ontvanger? en waar moet ik op letten als ik zo'n sterkere antenne wil kopen.

b.v.d

Leon van Geel
Leon,



Weet je waar de KPN 4G mast staat? Dat is erg belangrijk. Vrijwel alle antennes behalve die rubberen staafjes, zijn richtingsgevoelig. Ze moeten dus gericht worden op de zendmast. Liefst buiten en zo hoog mogelijk, vrij van obstakels.



Ik zit 2 km. bij de mast met erg veel hoge bomen er tussen. Mijn paneelantenne staat op de 1e verdieping voor het raam en geeft mij 30 Mbps extra snelheid met 2 van de 3 streepjes signaal, soms 1 bij regen en erg vochtige lucht. Erg goed dus.



Sterke antennes zijn gewoon sterker richtingsgevoelig. Dus die geven alleen winst als je ze goed kunt richten. En hoe groter die winst des te beter moeten ze gericht worden en des te groter worden ze dan ook.



Er zijn ruwweg twee soorten, paneelantennes... vrij plat maar wel vierkant vrij groot, en de zgn. Yagi antennes ook wel hark genoemd wat goed beschrijft hoe ze er uit zien.



ik heb deze:



Antenne



KPN gebruikt de 800 MHz. band voor 4G buitengebied dus moet de antenne daarvoor geschikt zijn.

De aansluiting aan het modem heet RP-SMA.



Welke antenne heb je?



Maximaal verkrijgbaar is zo’n Yagi of paneelantenne antenne met maximaal iets van 17 dbi winst, dat wil zeggen ongeveer ruim 32 keer sterker signaal dan zo’n sprietje. Maar alleen als die antenne dan helemaal perfect gericht is op de zendmast. En een dergelijk paneelantenne is dan een 30 bij 40 cm. Niet iets wat je binnen voor het raam wil.



En er geldt dus als het signaal echt erg zwak is dat geen enkele antenne gaat helpen.



En zo kort mogelijke goede kabel gebruiken. In het algemeen geldt dat goede kabels dik en stug zijn.



Hier kun je zien waar voor jou de masten staan en hoe je dus de antenne moet richten:



Fourstack



Om een voorbeeld te geven hoe belangrijk dat richten is; in mijn buurt is op dezelfde afstand nog een KPN mast maar omdat ik die kant niet op kan richten (huisdeel staat er tussen en geen raam aan die kant) ontvang ik met dezelfde antenne die mast totaal niet.
Ernst-Jan, Dank voor uw reactie.

Ik ga morgen weer eens proberen met de buitenantenne van KPN

Ik weet nu waar ik op moet richten.

Die antenne die u gebruikt weet ik niet of dat zoiets hier mogelijk is ivm kabel lengte

Ik woon in een chalet tussen de bomen dus de mast zal de hoogte in moeten en de kpn antenne heeft 10 mtr kabel.

u hoort van me hoe het met de antenne van KPN gaat.

bedankt voor uw info en nog een fijne avond
Hallo Ernst-Jan,

Vandaag dr kpn buitenantenne getest, 4 meter hoog gericht op 3 verschillende masten.

Hoogst gemeten snelheid was 7,3 maar gemiddeld kwam ik op 6,3 mb met 2 lampjes brandend. Ikzelf heb een vermoeden dat er in de ontvanger iets niet goed is. Kpn laat het probleem open staan en de techneuten gaan zich er in verdiepen. Buren die bijna in dezelfde situatie zitten halen makkelijk 20 tot 25 mb. Ik wacht nog even af of kpn nog iets kan vinden anders ga ik toch kijken voor een sterkere antenne.

Gr. Leon van Geel
Leon,



Met 2 blauwe ledjes brandend zo’n lage snelheid is raar. Lijkt wel of er een 3G signaal ontvangen wordt. Dat kun je zien in het webinterface op 192.168.2.252 onder de button “Internet connectivity”. Staat daar: LTE ?
Ernst-Jan,

Vandaag samen met KPN gekeken. 4G ontvanger gereset en gelijktijdig de experiabox opnieuw opgestart. Snelheid daarna 22,3 mbs en 16,8 upload. Nu krijg ik nog een nieuwe experiabox omdat daar waarschijnlijk iets niet goed zit omdat zij hem niet uit kunnen lezen. Morgen test ik nog 1maal de buitenantenne kijken wat hij dan doet. Maar er zit vooruit gang in van 5/6 naar 20/21 mbs is natuurlijk al heel wat.

Ik hou u op de hoogte.

Gr. Leon
Ernst- Jan,

KPN monteur is geweest met nieuwe experia v10. Aangesloten, 4G ontvanger gereset en heb nu 28 mbs down en 22mbs up zonder buiten antenne. Buiten antenne gaf maar 2 mbs meer snelheid dus dat heeft eigenlijk geen zin om daar 110€ in te investeren. Zeker met uw antenne advies in mijn achterhoofd.

Ik ben erg tevreden met de huidige snelheid dus ik laat het voorlopig zo.

Ik dank u voor al uw reacties en info

m.vr.gr.

Leon van Geel
Leon,



Als je tevreden bent dan prima, maar ik denk dat er eigenlijk meer te halen zou moeten zijn.



Mijn normale VDSL lijn biedt down/up 11/2 mbps en met 4G erbij wordt dat gemiddeld 40/8, zeg maar 4x verbetering. Dus toch meer erbij dan bij jou. Kan natuurlijk heel goed zijn dat jouw VDSL lijn nog slechter is dan die van mij.



Nou moet je je daar ook niet op verkijken en veel vaker een meting doen om een gemiddelde te bepalen. De 4G snelheid is afhankelijk van het weer, wind en vooral ook de bezetting op de zendmast. Telefoonverkeer op de mast gaat voor.



Als de buitenantenne geen verbetering geeft dan zit je waarschijnlijk gewoon op het maximum wat de mast je biedt.



Je up snelheid is overigens erg fraai.



Hier zou ergens volgens jaar glasvezel moeten komen. Dan wordt het 800/800. Pfoe...



Groet,



Ernst
Ernst Jan,

Ik heb nog 1 vraag aan u.

De KPN antenne is een richtantenne en ivm bomen ed moet ik 4a5 mtr de lucht in en wordt dan hier een mooie bliksemvanger. Denkt u dat uw antenne sterker is en makkelijker het signaal op pakt?
@leon308 Internet DL en UL snelheden direct relateren aan (de kwaliteit van) een (buiten)antenna gaat makkelijk mank. Voordat je dure/extra antennes gaat kopen kun je beter eerst eens kijken wat de 4G signalwaardes zoals RSRP zijn. Als die voldoende zijn, zit een e.v.t. snelheidprobleem eerder in de al gaande belasting van het mobile netwerk in jouw omgeving.

Verder is dit hybride, misschien is met de komst van een monteur het 1 en ander aan parameters en configuratie aangepast en/of andere firmware waardoor het bijschakelen van 4G beter werkt of een andere prioriteit heeft gekregen.
Geachte tmoesel, allereerst dank voor de reactie.

Die RSRP waarde waar kan ik die vinden? Een monteur is geweest maar kon niks betekenen. Via forums, kpn en internet zijn we zelf bezig geweest om de snelheid hoger te krijgen. Nu wacht ik op kpn zodat zij alles uit kunnen lezen en kijken met welke mast de ontvanger verbinding maakt. Vandaar een nieuwe experiabox V10.

Op dit moment is de snelheid gemiddeld 28 dl en 22ul.

Ik weet niet of hij nog hoger kan.

M.vr.gr. Leon van Geel
Ik betwijfel of een KPN monteur parameters in de 4G ontvanger of Experiabox gaat aanpassen of de firmware vervangt. KPN gaat niet per klant de configuratie aanpassen; dat is onbegonnen werk.



De snelheid die 4G biedt is afhankelijk van de signaalsterkte, in theorie biedt een goede antenne dus een hogere snelheid. Ik heb met de bijgeleverde rondstralers iets van max. 10 mbps bovenop de VDSL snelheid, met de 7dbi Konig antenne binnen ruim 30 mbps erbij.



Maar als de zendmast gewoon niet meer capaciteit heeft wordt dat natuurlijk de bepalende factor. KPN heeft gecommuniceerd dat 4G spraakverkeer hogere prioriteit op de mast heeft dan 4g buitengebied. Lijkt me ook logisch. Ik merk bijvoorbeeld zaterdag avond's altijd wat lagere snelheid; zal wel wat drukker zijn hier in het dorp... veel smartphones die dan in gebruik zijn op de mast.



Ik heb ergens op het forum een hele lange post wisseling met een KPN moderator waarin te lezen is hoe je de maat voor de signaalkwaliteit - helaas alleen de SNR en de RSRP, niet de RSRQ - kunt uitlezen.



Via het webinterface van het Sagemcom 4G modem is dit niet op te vragen; een duidelijke omissie.



Maar er is wel een prima truc om het toch uit te lezen, vereist wel wat IT kennis, maar er is geen enkel risico bij, er kan niets stuk gaan:



Met een chrome browser en in de developer tool mode naar 192.168.2.252 gaan en dan in de developer console intikken (voor wachtwoord dus het wachtwoord van het modem gebruiken inclusief de aanhalingstekens):



$.xmo.login("kpn", "wachtwoord")

$.xmo.getValuesTree("Device/Cellular/Interfaces/Interface[Alias=\"LTE_MODEM\"]/SNR")

$.xmo.getValuesTree("Device/Cellular/Interfaces/Interface[Alias=\"LTE_MODEM\"]/RSRP")



geeft de SNR en RSRP. Bij mij varieert de SNR tussen -1 bij erg slecht weer (regen, wind) en 5. De RSRP is een stabiele 38, wat staat voor 82 dbm en dat is prima. Bij negatieve SNR blijft bij mij de snelheid goed maar brand er 1 ontvangststerkte LED, bij positieve SNR branden er 2.



Omdat het webinterface niets van dit alles laat zien heb ik om e.e.a. te monitoren op de LED's een IP camera gericht staan... ja, ja een echte nerd oplossing.



Om op de vraag van Leon terug te komen; de KPN richtantenne biedt meer "versterking" dan de panel antenne van Konig die bij mij voor het raam staat. Maar ook bij mij is die KPN buitenantenne erg onhandig; allemaal hoge bomen rond het huis en een mast op het dak is erg lelijk op ons boerderijtje. De Konig is gewoon mooi klein en doet het dus voor het raam op de 1e verdieping prima. Ben er tevreden mee. Er zijn panel antennes (zoek maar naar Jarft) die hoge versterking hebben maar die zijn iets van 30x40 cm... veel te groot om bij ons voor het raam neer te zetten. Zijn ook bedoeld voor buiten aan een mast.



HF techniek is "voodoo"; wat bij de een werkt, werkt zomaar bij een ander niet. Ben jaren zendamateur geweest en heb het zelf vaak ervaren. Gewoon proberen is het beste.
Overigens heeft deze nerd naast het 4G Sagemcom modem een Huawei b618s-22d met een KPN 4G SIM staan met interne antennes, Die ontvangt 2 van de 5 streepjes en doet naar de zelfde KPN mast een hogere snelheid (vaak iets van 60/30 dl/ul) dan 4G buitengebied.



Vermoed dus dat mijn 4G buitengebied gewoon het maximum van het 4G buitengebied profiel biedt.



KPN moet volgens Europese verordening minimum 25 mbps kunnen bieden dus zal 4G buitengebied gecapt zijn, ik vermoed op 20 tot 30 mbps bovenop VDSL.



En er staat naast het 4G Sagemcom moden en het KPN 4G modem ook nog een 4G voor Thuis modem van t-mobile (ook een b618s-22d, maar dan dus die t-mobile levert) met nog het hoge abonnement van 2017 en die doet naar dezelfde mast 120/20 dl/ul. Dus veel sneller. Ontvangt 3 van de 5 streepjes. De t-mobile antennes op de mast zijn ook meer gericht richting ons huis, hangen hoger en de zender van t-mobile is sterker. Vandaar. Leuk dat dit info op het internet allemaal te vinden is bij het Agentschap Telecom bijvoorbeeld.
@Ernst-Jan Ik heb met belangstelling het andere topic waar je aan refereerde gelezen. Ik heb dik 2 jaar T-Mobile 4G voor Thuis gehad met in het begin de Huawei E5186s-22a. Ook dezelfde Konig als jij. In mijn geval voegde de Konig vrijwel niets toe aan de signaalkwaliteit in de E5186s-22a. Ik haalde in het begin (winter 2016/2017) zo'n 80Mbps DL via een mast/cell-id op 6km afstand. modem buiten op schoorsteen of binnen op zolder achter raam, beide met of zonder de konig, maakte eigenlijk weinig uit.



Maar zowel T-Mobile als KPN hebben flink aanpassingen gedaan als het gaat om '4G voor vast'.

I.i.g. van KPN: Voor zowel SIB (hybride) als SIB4G (alleen 4G ) is er al een aantal maanden een DL cap van 30Mbps. Dus als de load op een mast/cell lager al hoger is dan (75 - 30) gedeeld door 75 is 60% , zul jouw 4G link in de verdrukking komen. Even uitgaande van 10MHz LTE FDD spectrum op 800MHz standaard 4G en goede zend/ontvangst kwaliteit.



KPN heeft ook verbeteringen voor gedaan voor SIB in de V10, zie https://forum.kpn.com/internet-9/nieuwe-firmware-v10-t03-7-481249
tmoesel en Ernst-Jan,

net even gekeken SNR geeft een waarde van 8 en RSRP geeft een waarde van 38.

Voor de rest haak ik af wat betreft jullie reacties.

Ik weet wel iets van computers en internet maar waar jullie het nu over hebben gaat iets te ver.

Ik kijk het even aan en kijk ondertussen naar een buitenantenne.

En misschien, heel misschien.......ze zijn hier bezig over 5G buitengebied dus wie weet voor de toekomst.

Dank voor jullie reacties en ik zal samen met google en een woordenboek jullie reacties nog eens ontcijferen hahahah

Bedankt nogmaals
@leon308



Als je die SNR en RSRP waarden in hebt kunnen zien dan doe je jezelf te kort... geen angst om iets te onderzoeken en dus voldonde IT kennis...



Die waarden zien er prima uit. Als je ook voldoende signaalsterkte hebt dus zal de ondervonden snelheid wel het maximum van de zendmast zijn.



Succes!



@tmoesel



Dank voor de reactie. In het andere topic verder lezen.

Reageer