Skip to main content

Hi, omdat het heel duur is om MB’s te gebruiken in Zuid-Afrika heb ik een E-sim gekocht. Nu kreeg ik opeens de sms dat 80% (en in nog dezelfde minuut 100%) van mijn KPN mb’s verbruikt was. Dit terwijl ik letterlijk nog niks op mijn telefoon had gedaan. Nu komt er 60,50 euro op mijn abonnement bij, wat ik nogal belachelijk vind. Ik heb dit namelijk al eerder gehad. Toen stapte ik het vliegtuig uit (in wel Europa) en was alles weg. Toen hebben jullie mij daarentegen ontzettend goed geholpen. Ik zou graag met jullie bellen, maar vanaf hier kost dat ontzettend veel. Is er een oplossing te bespreken?

Groetjes,

Marleen 

Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Toen jij jouw telefoon uit vliegtuigmodus haalde begon deze direct met Internet te verbinden om bijvoorbeeld mails op te halen, iCloud te synchroniseren of apps bij te werken. De kosten van die MB's zijn maarliefst €2,50 per MB en dan ben je dus met 24MB in een luttele seconden bij die €60,50.

Zet voor nu in ieder geval data-roaming uit op jouw e-sim want mocht je tijdens jouw verblijf in Zuid-Afrika nog in een volgende factuur-periode komen van jouw abonnement dan kost je dat nog een keer €60,50.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


Beste @Marleenvd, welkom! Wat bedoel je precies met dat je een e-sim gekocht hebt? Had je een lokale sim gekocht? Als je roaming niet uitzet als je in het buitenland bent, dan kan je inderdaad snel aan de 60,50 euro zitten. Een paar MB's en je zit daar al snel aan. Belangrijk is daarom om voordat je vertrekt mobiel internet en roaming uit te zetten. Je geeft aan dat je dit eerder hebt gehad, is jou toen niet geadviseerd om alles uit te zetten voordat je aankomt, of een bundel aan te schaffen? Ik kan de kosten helaas niet vergoeden, daar ze wel gewoon gemaakt zijn. 


@wjb en @Raspberry ik heb de discussie hierboven verwijderd. Zoals Jasper in dit topic al aankaart, hebben we reeds intern doorgegeven dat we dit heel graag anders willen zien. Het is niet nodig om in elk topic over buitenlandkosten dezelfde vragen te gaan stellen. Deze zullen dan ook verwijderd worden. Je kunt erop vertrouwen dat wij het intern bij de juiste collega's neer hebben gelegd en het is aan KPN of hier iets mee gedaan gaat worden of niet. Wij, de moderators en degene waarmee je binnen KPN communiceert, zijn op de hoogte van jouw wens en je hoeft dit niet herhaaldelijk kenbaar te maken. 


Helemaal goed @Marcia_ Want het is superirritant. 


Hi @Marcia_ ,

 

Bedankt voor je bericht. Nee dit heb ik toen niet als advies gekregen (duidelijk wel nodig geweest). Ik heb toen der tijd gratis gb’s gekregen, omdat ze toen uit het niks allemaal op waren. Als het goed is kan je dit zien in het systeem. Inderdaad, ik heb een lokale simkaart gekocht om dit allemaal te voorkomen, maar zelfs dan gebeurd dit. Daarnaast heb ik binnen èèn minuut twee sms’jes gekregen waarvan het van 80 naar 100 procent verbruikt ging, wat ook nogal frappant is. Ik neem aan dat jullie als KPN zijnde meer kunnen doen dan alleen bovenstaand bericht.

 

Met vriendelijke groet,

 

Marleen 


Daarnaast heb ik binnen èèn minuut twee sms’jes gekregen waarvan het van 80 naar 100 procent verbruikt ging, wat ook nogal frappant is. 

Dat is helemaal niet frappant immers die kosten zijn ook in enkele seconden gemaakt en dat is zeer waarschijnlijk op het moment dat jij jouw telefoon na aankomst aan zette of uit vliegtuigmodus haalde.

KPN is wettelijk verplicht om bij 80% verbruik en bij 100% verbruik een sms te sturen maar dat kan zij helemaal niet immers tussen het moment dat 80% verbruikt is en dat 100% verbruikt is zit zeer waarschijnlijk maar een fractie van een seconde.

Het is ongelofelijk dat de providers en de wetgever niet inzien dat deze manier van het informeren van de abonnee een farce is en sowieso te laat komt.

 

Het aanschaffen van een lokale sim was helaas ook niet voldoende als je daarbij niet ook roaming op jouw Nederlandse simkaart uit had gezet. 

Ook ik heb, naast mijn Nederlandse sim een Zuid-Afrikaanse sim in mijn telefoon maar bij vertrek uit Nederland heb ik roaming op de Nederlandse SIM uitgezet zodat deze buiten Nederland niet gebruikt zal worden.

Op de Zuid-Afrikaanse sim staat roaming sowieso uit.

Helaas zijn er maar weinig mensen op de hoogte van deze instellingen per sim en als je dan (uiteraard) mobiele data aan laat staan ben je al snel de sjaak.