Skip to main content

Cat7 werkt niet bij modem V12.

Ben overgestapt per 5 januari 2024 van Ziggo naar KPN.

Reden was, snelheid, prijs en uiteraard nieuwsgierig.

Nu heb ik mijn hele huis bekabeld met cat7 want dit kon volgens KPN en het bedrijf waar ik de kabels gekocht had. De snelheid die ik bereikte was 100mb Max. Drie keer KPN gebeld met het probleem van de snelheid en uiteraard door gegeven dat ik Cat7 kabels gebruikte. Vandaag kwam de monteur 10/01/2024 en in eerste instantie dachten we aan een verkeerd aangesloten connector. Deze vervangen en getest. Dit was 100% goed. Toen dit niet lukte heb ik een oude Cat6 kabel genomen om dit te proberen of dit wel werkte. En ja dit werkte prima. Nu moet ik door mijn hele huis mijn dure Cat7 kabels vervangen door Cat6 kabels. En het omzetten door een splitter van Cat6 naar Cath7 werk dus niet. Heb het geprobeerd namelijk. De monteur kon mij wel vertellen dat het volgende modem dit wel aan kan. Dus eigenlijk heb ik graag een nieuw modem die mijn kabels wel aan kunnen. 

(Ben ik hier dan aan het goede adres?).

Hallo @van der Bent 

 

Wat bedoel je met een splitter?

Een switch ertussen zou wel moeten werken, de switch moet je dan wel via een Cat5e of Cat6(a) kabel verbinden met de Box 12.

Als je ook TV ontvangers hebt moet het een switch zijn die IGMP snooping ondersteunt, zoals deze die KPN zelf aanbied: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/

 

Modem omruilen om die reden zal KPN niet doen, dat gebeurt alleen als deze defect is en dan nog krijg je meestal hetzelfde type.


CAT7 is ook overkill, CAT5e/CAT6(a) is meer dan voldoende voor thuisnetwerken en ieder apparaat kan ook niet overweg met CAT7, is meer voor complexe bedrijfsmatige IT-netwerken @van der Bent 


Eens, maar het is toch een normale verbinding met 4 aderparen, maar dan met wat meer afscherming, waarom zou dat niet werken ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie_7-kabel

De snelheid die ik bereikte was 100mb Max.

Dan denk ik aan een aderpaar wat niet mee doet, kan een beetje stof op een contactje zijn, kwastje/blazen.

Nu heb ik mijn hele huis bekabeld met cat7

O, meerdere kabels dus, allemaal hetzelfde verschijnsel ?

Er zijn hier al vaker vragen geweest over cat.7 kabels, wie zoekt dat “even” op ?