Skip to main content
Beantwoord

Coax-naar-ethernet-oplossing om afstand naar woonkamer te overbruggen

• June 9, 2025
  • 9 reacties
  • 215 keer bekeken

Goedemiddag,

Thuis zit ik met een wifi probleem in mijn appartement. Ik heb een box12 & 1 SW2.0. Waarbij er vrijwel geen wifi signaal is in mijn hele appartement (de meterkast waar de box12 is zit buiten de voordeur). Resetten en opnieuw koppelen is verder allemaal al meerdere keren gedaan en andere locaties geprobeert voor de SW2.0. Nu is een ethernet kabel trekken lastig. Maar er loopt wel een coax naar de woonkamer vanuit de meterkast. Nu zag ik dat er coax > ethernet adapters zijn, heeft iemand ervaring met met hoe goed dit werkt en of algemene tips? :)

Ik ben mij er van bewust dat een 2e SW2.0 ook een optie is om de afstand te overbruggen, heeft alleen niet m'n voorkeur.

Alvast bedankt!

Beste antwoord door Sm0431

Mocht ik de coax vervangen voor UTP. Is het dan niet beter om het modem in het appartement te zetten samen met de SW2.0 ipv meterkast? Dan loopt de UTP kabel dus van NT naar het modem door de muur naar de woonkamer. Of mag die afstand niet zo groot zijn tussen NT en modem?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

• June 9, 2025

Je kunt die coax kabel beter vervangen door UTP. UTP aan ene kant van de coax kabel netjes vastmaken. Dan aan het andere eind trekken. Trek je zo de utp kabel er in. Een monteur van KPN kan dit voor je doen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • June 11, 2025

Hi ​@Sm0431, mocht je de eigenaar zijn van je woning of toestemming hebben van de verhuurder, dan is de tip van Marlon wel een goede!

Zie je het niet zitten om de kabel te vervangen, dan zijn coax naar ethernet adapters wel het proberen waard. Hier op de community horen we er gemengde verhalen over, maar dus ook positieve ervaringen 😊 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 11, 2025

Zie je het niet zitten om de kabel te vervangen, dan zijn coax naar ethernet adapters wel het proberen waard. Hier op de community horen we er gemengde verhalen over, maar dus ook positieve ervaringen 😊 

@Sm0431
En dan heb je ook nog de Powerline optie.

Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (Powerline)

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 11, 2025

In het verleden had Hirschmann een MoCa setje, echter deze firma is failliet. Via deze website heb ik een oplossing gevonden, zelf geen ervaring ermee. 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/webshop/supersnel-internet/internet-over-coax/

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 11, 2025

Super, dank allen voor de suggesties! 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • June 11, 2025

Mocht ik de coax vervangen voor UTP. Is het dan niet beter om het modem in het appartement te zetten samen met de SW2.0 ipv meterkast? Dan loopt de UTP kabel dus van NT naar het modem door de muur naar de woonkamer. Of mag die afstand niet zo groot zijn tussen NT en modem?

Leen59
Wijsgeer
  • June 11, 2025

Zou ik zeker doen!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 12, 2025

Klinkt goed, dan ben ik al een stuk verder (en wijzer 😝) dan dat ik was. Ondanks dat ik het gemak ervan snap qua werk dat de modems in de meterkasten worden gezet is het tegelijkertijd ook de meest onlogische plek voor wifi zou je zeggen haha

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 12, 2025

Beste ​@Cittle21 bij de oude xDSL (koper) lijn was het een voorwaarde om de modem in de meterkast te plaatsen omdat daar meestal het IS/RA-punt zat en de kabel tussen IS/RA en modem niet te lang mocht zijn.

Bij glasvezel is dat niet meer aan de orde, daar kun je de modem, die dan router is geworden, op iedere gewenste plek in huis zetten als je maar met een LAN-kabel kunt verbinden, dan kan de lengte tussen router en glaskast maximnaal 55 of 100 meter zijn, afhankelijk van de kwaliteit kabel.