Skip to main content

Deltapoort heeft een aantal weken geleden een glasvezelaansluiting in de meterkast geplaatst en sindsdien word ik door KPN bestookt met de mededeling dat ik het glasvezelkastje dat ze me ongevraagd hebben toegestuurd,  nog niet heb aangesloten.

Ik heb geen idee hoe ik dat moet fixen, want mijn experiabox, tvontvanger, tv, vaste telefoon en vaste pc staan allemaal in de woonkamer.  IN de meterkast heb ik ook maar 1 stopcontact. Als ik er met de handleiding niet uitkom, kan ik een monteur inschakelen, maar die moet ik dan wel betalen.  Ik heb zelf geen glasvezelabonnement aangevraagd.

Kan iemand mij advies geven?

Hallo @okkitokkie , als je zo min mogelijk apparatuur wil verplaatsen, kan je overwegen om een netwerkkabel te kopen die lang genoeg is om van de meterkast naar de woonkamer te gaan.

Je hoeft dan dat glaskastje als enige apparatuur in de meterkast aan te sluiten (1 stopcontact) en vanaf dat glaskastje gaat je nieuwgekochte netwerkkabel vervolgens naar de woonkamer. Wellicht moet je een gaatje boren als je door een wand heen moet.

Een andere mogelijkheid is om je experiabox ook in de meterkast aan te sluiten en via wifi het signaal verder te verspreiden, maar dat gaat meestal ten koste van de snelheid en stabiliteit (meterkast is geen ideale plek voor wifi-routers). Je telefoon-basisstation zal je dan ook in de meterkast moeten zetten, dus een verdeeldoos voor je stopcontacten heb je dan wel nodig.

Vandaar dat het makkelijker is om met een extra netwerkkabel van de meterkast naar de woonkamer te gaan, zodat je je apparatuur zoals die er nu staat intact kan laten.

Je kan bij de bouwmarkt aan extra / extra lange netwerkkabels komen. Zorg ervoor dat de kabels Cat5E of hoger zijn (maar dat is vrijwel in elke bouwmarkt al zo).


De televisie en de tv-ontvanger is ook met een kabel op de Experiabox aangesloten, dus die experiabox kan onmogelijk in de meterkast staan.  

Begrijp ik het goed dat er dus maar 1 mogelijkheid is,. namelijk die extra kabel die je noemt? Kan een monteur van de KPN dat voor mij doen, zonder dat de kosten voor mijn rekening komen?  Ik heb namelijk zelf niet een glasvezelabonnement aangevraagd.   


Ik weet niet of het gaat lukken om de monteur gratis te krijgen. Maar als ik KPN was, zou ik dat wel doen, omdat KPN degene is die wil dat je over gaat, zonder al teveel moeite.

Bel anders eens met 0800-0402 en leg je situatie daar voor.


Ga ik doen.

Dit "kastje" hangt tegen een muur in de woonkamer. Er loopt een kabel naar dslpoortje van de Experiabox. Kan ik dot kastje ook voor glasvezelaansluiting gebruiken. Ik denk het niet maar ik weet het niet zeker.


Ik denk dat jij met ‘Dit “kastje”’ de telefoonaansluiting bedoelt? Daar komt de DSL je woonkamer binnen.

Je zou geluk kunnen hebben dat de kabel in dat kastje in je meterkast begint. Dan zou je kunnen onderzoeken of het mogelijk is om een netwerkkabel door die buis te trekken.

Als de telefoonlijn rechtstreeks in dat kastje je huis binnenkomt, is het niet mogelijk om dat voor je glasvezelaansluiting te gebruiken. De glasvezel is al afgemonteerd in de meterkast.


Dit doosje bedoel ik. Vergat foto te plaatsen. Excuus.


Dat is de xDSL- oftewel koperaansluiting @okkitokkie 

 


Wat @N.N. ook al zegt @okkitokkie , dit is de telefoon/DSL lijn.

Je zou kunnen nagaan of die via de meterkast loopt: dan zou je de mogelijkheid hebben om een netwerkkabel door die buis te trekken. Maar dat kan een lastig klusje worden. Kun je in de meterkast zien of de telefoonkabel daar binnen komt? Meestal in een ISRA-punt of blauwe kabel.

 

Voor een overzicht van aansluitpunten: https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt


Reageer