Skip to main content
Vraag

De wifisnelheid zakt elke keer in en de Wifi Manager maakt het tijdelijk beter

• December 9, 2025
  • 18 reacties
  • 128 keer bekeken

Mijn wifi signaal is 20 mbps Als ik de wifi manager uitvoer dan stijgt dat erna naar boven de 100 mbps  om vervolgens na een korte tijd weer te dalen,ik moet dus regelmatig de wifi manager uitvoeren. Nu heb ik als het boven de 100 is gekeken van welk kanaal er gebruik wordt gemaakt kan ik niet beter het kanaal vast zetten op het kanaal dat gebruikt wordt als de snelheid beter is want op de auto stand gaat het niet helemaal goed denk ik.

18 reacties

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

@snoekbaars12  Wellicht heb je hier wat aan 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 11, 2025

Goedemorgen ​@snoekbaars12 en bedankt voor jouw bericht!

Het kan zeker geen kwaad om de wifi vast in te stellen op het kanaal waar op dat moment de meeste 'ruimte' is, zeker de moeite waard om dat eens te proberen zodat je kunt kijken of de snelheid dan voor langere tijd beter blijft. Ben in ieder geval heel erg benieuwd en hopelijk houd je ons op de hoogte 🙏🏻

@snoekbaars12  Wellicht heb je hier wat aan 

Goed advies ook, in dit artikel vind je nog wat tips en trucs waar je wellicht ook nog wat aan hebt!

• Auteur
  • Helper
  • December 11, 2025

Beste Jan 

Ik heb het vastgezet op kanaal 52 dat ging heel goed,maar na een paar uur verliep het toch weer naar een ander Kanaal en heb de informatie gekregen dat dat gebeurt omdat de kanalen 52 t/m 144 DFS kanalen zij en dus daar niet vast gezet op kunnen worden. De kanalen 36-48 hebben allemaal het probleem dat de snelheid laag is. Kanaal 52 geeft wel 100mbps er zijn nog wel de kanalen 149-161 maar ik weet nog niet of ik daar gebruik van kan maken dus op auto kiest hij tussen de 36en48 met gevolg dat ik met het probleem blijf zitten.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 11, 2025

Beste ​@snoekbaars12 je stelt steeds dezelfde vraag in verschillende topics en in de verschillende topics wordt ook weer verschillend gereageerd.

Gebruik s.v.p. steeds dezelfde topic, liefst een eigen topic voor je vraag, is gemakkelijker voor jezelf en voor anderen die willen helpen.

Die hoge kanalen kunnen niet in NL gebruikt worden trouwens.

Binnen je modem kun je zien wat het hoogste kanaal is dat je kunt kiezen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 16, 2025

Heb je de KPN Wifi Manager ook al eens doorlopen ​@snoekbaars12?

De KPN Wifi Manager is een handige, gratis online tool en functie in de MijnKPN app die je wifi analyseert en verbetert door je instellingen te optimaliseren, wifi kanalen aan te passen en tips te geven voor betere dekking, eventueel met hulp van KPN Super Wifi punten, om zo zelf je wifi sneller, stabieler en sterker te maken. Hij zou je wifi ook in moeten stellen op het kanaal waar op dat moment de meeste 'ruimte' is. Ben benieuwd of het doorlopen van de KPN Wifi Manager voor jou nog iets oplevert en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet!

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Beste Jan van de KPN

De wifi manager heb ik wel al gebruikt en op die manier ook het beste kanaal gevonden n.l. 52 en het daar op vast gezet maar het kanaal kan niet vast gehouden worden bij mij omdat het een DFS kanaal is en er toch steeds naar een ander kanaal geschakeld wordt,du daar schiet ik niet veel mee op de andere kanalen geven niet een bevredigend resultaat.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 24, 2025

Hoi ​@snoekbaars12, bedankt voor je terugkoppeling en excuses voor de wat late reactie!

Als provider hebben we geen invloed op de wifi kanalen; iedereen die gebruik maakt van wifi, zit op dezelfde kanalen, ongeacht je provider. Je geeft aan dat je steeds naar een ander kanaal wordt geschakeld maar dat dit geen bevredigend resultaat geeft; kun je dat nader toelichten? Bedoel je dan dat de snelheid niet voldoende is of misschien toch iets anders? Neem anders voor de zekerheid dit artikel op onze Kennisbank ook eens goed door, hier vind je wellicht ook nog de nodige tips & trucs die je verder kunnen helpen!

• Auteur
  • Helper
  • December 24, 2025

Jan, 

Ik heb echt van alles geprobeerd  maar er geeft maar een kanaal een beetje bevredigend resultaat en dat is kanaal 52 maar dat kanaal  wordt niet vast gehouden omdat het een DFS kanaal is en ik kan het dus niet vergrendelen ik heb uit reacties begrepen dat dat kan komen omdat ik niet ver van de polderbaan woon van Schiphol  het kan aan de radar liggen, De kanalen tot 48 geven het zelfde probleem

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 30, 2025

Bedankt weer voor je toelichting ​@snoekbaars12!

Wifi kan worden uitgezonden via 2 verschillende manieren; 2.4 Ghz en 5 Ghz. Voor 2.4 Ghz worden de kanalen 1 tot en met 11 gebruikt maar voor 5 Ghz zijn dit weer andere kanalen. Jij hebt het over een DFS kanaal. In eerste instantie zegt mij dat niet zoveel dus ik ben even op Google gaan kijken.

Daar wordt aangegeven dat een DFS kanaal een 5 Ghz kanaal is dat wordt gedeeld met radarsystemen (voor het weer, luchtvaart of voor militair gebruik) waardoor routers moeten scannen op radaractiviteit. Als er een radar wordt gedetecteerd, moet de router het kanaal meteen verlaten wat weer kan leiden tot verbindingsproblemen. Ik krijg dat dit ook de oorzaak is van het feit dat je wifi ineens weer een stuk langzamer wordt. Welk type Experia Box gebruik je eigenlijk?

• Auteur
  • Helper
  • December 30, 2025

Ik heb een experia V10 en die werkte voor de laatste updates met beide frequenties toen ging het redelijk maar sinds de updates gebruikt de V10 alleen de 5 Ghz en de reikwijdte daarvan is minder en ik kan de v10 niet vervangen omdat De KPN dat niet doet  ook niet tegen betaling omdat ze die dingen in bruikleen geven en dus alleen vervangen als ze stuk zijn terwijl de box 12 toch beter zijn Die V10 schakelt dus niet meer tussen 2.4 en 5

• December 30, 2025

... terwijl de box 12 toch beter zijn Die V10 schakelt dus niet meer tussen 2.4 en 5

Op de v10 en de KPN Box 12 staat dezelfde firmware die op precies dezelfde manier werkt. Dus dit klopt niet.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 5, 2026

Bedankt weer voor je terugkoppeling @snoekbaars12 :)

Ik heb een experia V10 en die werkte voor de laatste updates met beide frequenties toen ging het redelijk maar sinds de updates gebruikt de V10 alleen de 5 Ghz en de reikwijdte daarvan is minder en ik kan de v10 niet vervangen omdat De KPN dat niet doet  ook niet tegen betaling omdat ze die dingen in bruikleen geven en dus alleen vervangen als ze stuk zijn terwijl de box 12 toch beter zijn Die V10 schakelt dus niet meer tussen 2.4 en 5

De KPN Box 12 draait op dezelfde firmware als de Experia Box v10 dus dat zou in de praktijk echt geen verschil moeten maken. En het is met de Experia Box v10 ook nog gewoon mogelijk om de beide bandbreedtes (2.4 Ghz en 5 Ghz) te splitsen. We hebben daar ook een artikel over op onze Kennisbank waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je dit in moet stellen. Ik kan je adviseren om dit eens door te nemen, misschien dat er iets net goed staat ingesteld? Ik durf het niet meteen te zeggen maar gezien de problemen die je ervaart kan het denk ik geen kwaad om hier eens naar te kijken!

• Auteur
  • Helper
  • January 15, 2026

De informatie welke daar te vinden is is inmiddels 3 Jaar oud  er veranderd in 3jaar nogal wat

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 25, 2026

Het artikel is inderdaad een tijd geleden aangemaakt maar wordt wel bijgewerkt en bijgehouden. Zeker het artikel over de nieuwe KPN Software. Mocht je overigens iets zien dat niet klopt, dan kun je onderaan een korte feedback indienen. 

• Auteur
  • Helper
  • January 31, 2026

Ik zie sinds kort bij de spectrum analyse van 5 geen resultaat meer en het staat constant op kanaal 52 klopt dat

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 2, 2026

Durf ik niet meteen te zeggen ​@snoekbaars12!

Ik kan vanaf hier niet zien op welk kanaal jij de wifi hebt ingesteld. Hoe is de snelheid van de wifi de laatste tijd? Ervaar je daar nog steeds problemen mee of is dat nu toch iets beter geworden?

• Auteur
  • Helper
  • February 2, 2026

Het gaat iets beter het staat ingesteld op auto en momenteel op kanaal 100 en ik kom op 75- 100 mbs  maar het blijft wisselend

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 2, 2026

Bedankt voor de toelichting ​@snoekbaars12 💪🏻

Helaas houd je dat met wifi altijd wel een beetje, een wifi signaal is nu eenmaal ook afhankelijk van je omgevingsfactoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving etc. etc. Misschien handig om deze pagina op onze Kennisbank eens door te nemen, hier vind je misschien nog wat handige tips die er voor kunnen zorgen dat het iets minder wisselend wordt 🙏🏻