Skip to main content

Binnenkort gaat Delta Fiber glasvezel aanleggen in Moordrecht. Als KPN gebruiker ben ik benieuwd wat de plannen van KPN zijn op dit vlak. In 1 van de vraagstellingen op dit forum lees ik dat KPN geen gebruik maakt van de Delta glasvezel. Worden er door KPN plannen gemaakt om eveneens glasvezel in Moordrecht aan te leggen? En zo ja op welke termijn?

Ik kan hier geen antwoord opgeven, maar ik weet wel dat kpn tegenwoordig niet meer zo eenkennig is als vroeger (toen ze alleen over het eigen KPNNetwerkNL (glasvezel)netwerk leverden). Bij de dorpen in onze omgeving wordt glasvezel aangelegd door een lokaal initiatief en daar doet kpn gewoon mee als provider.


Hoi @Saarprive, we werken inderdaad niet samen met Delta voor glasgezel. Op deze pagina kan je zien met welke lokale glasvezelaanbieders we samenwerken.

Op het adres wat je in je forumprofiel staat lijken geen plannen te zijn als ik daarop zoek bij KPNNetwerk NL. Je kunt je daar ook aanmelden om op de hoogte gehouden te worden van verbeteringen aan het netwerk. 


Hoi Jasper, bedankt voor je reactie maar op de website met lokale aanbieders zie ik dat KPN samenwerkt met Rekam. Per 1 februari 2021 is Rekam overgenomen door Delta. Hoe verhoudt dit tot elkaar?


@Jasper , dat overzicht is niet compleet, immers Glasvezel voor NOP (glasvoornop.nl) biedt ook kpn als provider aan. En Glasvoornop is geen onderdeel van FiberFlevo (buitengebied Noordoostpolder maar niet de dorpskernen). Opmerkelijk dat die laatste er bij staat, want bij de aanleg deed kpn nog niet mee (althans niet direct, wel via KPN-dochter Solcon).


Dat is een goede vraag @Saarprive, ik wist niet dat Rekam was overgenomen. Ik vermoed dat dat betekent dat wij alleen via het (oud-)Rekam netwerk leveren en niet via het eigen netwerk van Delta. @Ward_, weet jij daar meer over?


Dat is een goede vraag @Saarprive, ik wist niet dat Rekam was overgenomen. Ik vermoed dat dat betekent dat wij alleen via het (oud-)Rekam netwerk leveren en niet via het eigen netwerk van Delta. @Ward_, weet jij daar meer over?

Nee, daar weet ik even niets meer over. Dat we niet via Delta leveren weet ik heel zeker.

Verder kan ik aangeven dat KPN in heel Nederland de komende jaren haar kopernetwerk gaat vervangen. Dus ook in Moordrecht. We mogen en kunnen echter niet nu al de planning vrijgeven. Daar zijn strikte afspraken over met providers en het is commercieel niet slim om dat te doen (anderen kunnen dan eventueel hun planning daar weer op aanpassen).

We sluiten duizenden woningen aan per week momenteel dus het gaat snel.


Binnenkort gaat Delta Fiber glasvezel aanleggen in Moordrecht. Als KPN gebruiker ben ik benieuwd wat de plannen van KPN zijn op dit vlak. In 1 van de vraagstellingen op dit forum lees ik dat KPN geen gebruik maakt van de Delta glasvezel. Worden er door KPN plannen gemaakt om eveneens glasvezel in Moordrecht aan te leggen? En zo ja op welke termijn?

Zoals je ziet krijg je van KPN een soort van reclameslogan: “Verder kan ik aangeven dat KPN in heel Nederland de komende jaren haar kopernetwerk gaat vervangen.

Dat is altijd waar en daarmee nietszeggend en aan het lijntje houden. ‘komende jaren’ zal bij mensen vertaalt worden in 2 tot 5 jaren ongeveer. Maar ‘komende jaren’ is altijd waar, de tijd gaat niet terug, kan net zo goed 10 jaar zijn, of 30 of 50.

‘heel Nederland’ geloof ik eerlijk gezegd niet, misschien dat Ward_ een andere perceptie heeft van ’heel Nederland’, maar ik denk dat we ‘heel Nederland’ primair moeten zien als plekken waar nu nog geen glasvezel van wie dan ook ligt. Zowel T-Mobile, Delta als Ziggo zijn van buitenlandse eigenaren met meer macht en geld dan KPN. Die laten zich niet zomaar de kaas van het brood eten. KPN kan misschien dapper zeggen ‘heel Nederland’, maar het ABP pensioenfonds achter KPN wil denk ik ook wel een bepaald rendement en niet ongeveer de helft ongebruikte glasvezel indirect in beheer hebben.

De vraag is wat KPN internet zo speciaal maakt voor jouw? Of is het gaat het je voornamelijk om KPN TV?


Dank tmoesel voor je reactie. Ik ben het met je eens dat er helaas niemand (van KPN) die iets kan of wil  zeggen wat de term komende jaren inhoudt. Mijn ervaringen tot nu toe met KPN zijn goed vandaar de vraagstelling op welk termijn KPN glasvezel gaat aanleggen in ons dorp en of het zin heeft daar op te wachten. Nee ik ben niet "getrouwd” met KPN. De keuze die ik heb op het Delta netwerk zijn Caiway, Delta zelf en Online.nl. En met deze providers heb ik geen ervaring, dat moet ik dan maar ervaren bij een overstap.


Natuurlijk gaan ze daar niks over zeggen. Een planning loopt altijd uit en dan weet je hoe dat gaat.  Heel veel gezeur. Daarbij moeten er ook vergunningen geregeld worden bij gemeentes etc. Zo simpel is het allemaal niet. 


Dank tmoesel voor je reactie. Ik ben het met je eens dat er helaas niemand (van KPN) die iets kan of wil  zeggen wat de term komende jaren inhoudt. Mijn ervaringen tot nu toe met KPN zijn goed vandaar de vraagstelling op welk termijn KPN glasvezel gaat aanleggen in ons dorp en of het zin heeft daar op te wachten. Nee ik ben niet "getrouwd” met KPN. De keuze die ik heb op het Delta netwerk zijn Caiway, Delta zelf en Online.nl. En met deze providers heb ik geen ervaring, dat moet ik dan maar ervaren bij een overstap.

Over het algemeen kan je het beste meegaan in de glasvezelaanleg, maar het ligt sterk aan hoe goed je bestaande internet is en of er nog andere kabels aanwezig zijn. Op sommige plekken hebben mensen wel tot 3 of 4 acceptabele mogelijke verbindingen, elders maar 1, of soms eigenlijk geen. Probeer voor je woning concurrentie mogelijkheden te hebben, natuurlijk niet tegen alle prijs. Vaak is namelijk een eigen bijdrage in het geding,  1000 tot 2000 euro of maandelijks vastrecht voor onbepaalde tijd. Bij ons strijkt de gemeente indirect dat vastrecht op (via gas leverancier bedrijf). Als je nu op aanbod van Delta (DeltafiberNL) ingaat, kies dan in ieder geval niet voor Online.nl als provider. Dat is echt een speelgoedbedrijf van ik geloof momenteel Franse investeerders, onnavolgbare koehandel eigenlijk.


Als je nu op aanbod van Delta (DeltafiberNL) ingaat, kies dan in ieder geval niet voor Online.nl als provider. Dat is echt een speelgoedbedrijf van ik geloof momenteel Franse investeerders, onnavolgbare koehandel eigenlijk.

Volgens mij is delta ook van een buitenlandse investeerder…

Edit: Zweeds investeringsfonds.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/DELTA_Fiber


Dank tmoesel voor je reactie. Ik ben het met je eens dat er helaas niemand (van KPN) die iets kan of wil  zeggen wat de term komende jaren inhoudt. Mijn ervaringen tot nu toe met KPN zijn goed vandaar de vraagstelling op welk termijn KPN glasvezel gaat aanleggen in ons dorp en of het zin heeft daar op te wachten. Nee ik ben niet "getrouwd” met KPN. De keuze die ik heb op het Delta netwerk zijn Caiway, Delta zelf en Online.nl. En met deze providers heb ik geen ervaring, dat moet ik dan maar ervaren bij een overstap.

 

Ik kan best wel wat meer zeggen hoor. Huidige stand is ruim 2,8 miljoen aansluitingen. Eind 2025 moeten dat er 5 miljoen zijn (65 procent van Nederland). In die zelfde tijd (plus twee jaar) legt de nieuwe Joint Venture Glaspoort nog eens 750.000 woningen aan. Die mag je ook meerekenen met het KPN Netwerk.

En na 2025 gaat KPN gewoon door in hetzelfde tempo tot er circa 85 procent verglaasd is. Niemand kan in de toekomst kijken maar dan zit je normaliter richting 2029.

De resterende 15 procent is buitengebieden waar KPN niet betrokken is bij glasvezel (lees: Delta) en/of waar de kosten te hoog worden zonder eigen bijdrage. Dan kan je beter kijken naar een 4G of 5G oplossing.

Voor alle duidelijkheid: al deze aansluitingen zijn kosteloos voor de bewoners. 

Dit is allemaal openbare informatie van persberichten en de website van Glaspoort.nl


Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraagstelling. E.e.a. ismij nu duidelijk, de overstap doen en dan zien wat de toekomst ons brengt. Een goed weekend.


Dank je voor het meedenken Ward. Op dit moment is glasvezel via ons op jouw adres nog niet mogelijk dus @Saarprive, via andere providers kan dat wel. Uiteindelijk is het het belangrijkste dat jij een abonnement hebt waar jij tevreden mee bent :slight_smile:
Als we nog iets voor je kunnen doen in de toekomst weet je ons te vinden.


Dus samengevat  komt er op zijn vroegst pas glasvezel van KPN in Moordrecht na 2029. Jammer dat we dan na jarenlang tevreden klant te zijn geweest moeten overstappen als we glasvezel willen. 8 jaar en mogelijk langer is wel erg lang om op te wachten.


Helemaal met je eens. Krijgen we ook nog een mail van een campagneteam van KPN waarin ze zeggen dat we toch vooral klant bij KPN moeten blijven. Laat KPN zeggen wanneer ze glasvezel in Moordrecht willen/gaan aanbieden zodat we, als KPN klant, een beslissing kunnen nemen, of wachten op KPN of overstappen naar Deltafiber.


Dat staat helemaal niet in het verhaal @Gul76 dat maak jij er van.
Je kunt gelijk hebben, maar het kan ook heel wat jaren eerder.
Iedereen wil graag eerst geholpen worden dus dat is nu eenmaal onmogelijk.
En ja, je bent (als je contractvrij bent) vrij om naar een andere provider over te stappen als je dat zou willen.


Natuurlijk ben ik vrij om over te stappen naar een andere partij maar KPN vraagt ons om vooral toch klant te blijven bij KPN. En natuurlijk weet ik ook dat ze niet overal tegelijkertijd glasvezel aanleggen. Wat mij stoort is dat ze niet willen aangeven binnen welke termijn ze glasvezel aanbieden in Moordrecht. Dan ben je als KPN klant in staat een besluit te nemen, wachten of overstappen. Nu is het allemaal vaag.


Dat weet de KPN ook niet @Saarprive 
Dan moet je bij https://www.kpnnetwerk.nl zijn, die geven KPN het sein als ze de aansluiting kunnen gebruiken, de KPN zelf is afhankelijk van kpnnetwerk, hetgeen een apart bedrijf is en de KPN kan niet kijken hoever ze zijn dan moet je bovenstaande link aanklikken en de vraag stellen.


@huistijger er wordt aangegeven dat 'richting' 2029 85% is aangesloten. Onder de laatste 15% vallen buitengebieden waar kpn niet betrokken is bij het glasvezelnetwerk. Daar wordt nog expliciet 'lees Delta' bij gezet. Daar valt Moordrecht dan ook onder. Maar mogelijk trek ik een te overhaaste conclusie.  Dan zie ik dat graag bevestigd zitten door KPN 😁. En in de praktijk loopt een planning eerder uit dan dat het sneller gaat. Maar we gaan het meemaken. Ik zit niet te  springen om over te stappen trouwens. 


Dat begrijp ik @Gul76 
@Jasper en @Ward_ hebben hierboven al geantwoord.


Natuurlijk ben ik vrij om over te stappen naar een andere partij maar KPN vraagt ons om vooral toch klant te blijven bij KPN.

Owja? Waar vragen ze dat dan? Volgens mij wil elk bedrijf wel dat je klant blijft hoor. Wil nog niet zeggen dat je dat ook moet doen.

En natuurlijk weet ik ook dat ze niet overal tegelijkertijd glasvezel aanleggen. Wat mij stoort is dat ze niet willen aangeven binnen welke termijn ze glasvezel aanbieden in Moordrecht. Dan ben je als KPN klant in staat een besluit te nemen, wachten of overstappen. Nu is het allemaal vaag.

Gewoon overstappen. Als er nu nog niets bekend is over de aanleg van glasvezel door KPN bij u in de buurt, dan duurt het nog minimaal een jaar voordat je er ligt. En dan kun je dus probleemloos een jaarcontract afsluiten bij Ziggo of Caiway.


Wat mij stoort is dat ze niet willen aangeven binnen welke termijn ze glasvezel aanbieden in Moordrecht.

Dan kunnen ze helemaal niet aangeven, want dat weten ze niet. Er bestaat geen planning voor wat en waar ze over 2 of 3 jaar aan gaan leggen ofzo. En voor wat ze wel op de agenda hebben staan kan nog alles aan veranderen. Hier heb ik in 2018 al een abonnement voor glasvezel afgesloten, en er is nog steeds geen schop de grond in gegaan. Niets. 


Zodra er hier glasvezel komt stap ik over, of het nou van kpn is of niet. Ik ben echt wel merkentrouw maar de voordelen van glasvezel zijn me toch meer waard. En meestal zit Solcon (ook KPN) wél bij de aanbieders.