Skip to main content

Ik heb 2 computers een desktop bekabeld komt niet snelheid 94 bit

mijn laptop niet bekabeld wifi haalt makkelijk ruim 200 bit

wat kan ik hier aan doen

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

 

https://nl.hardware.info/artikel/9928/4/netwerkkabels-op-een-rijtje-utp-shielding-en-cat-versies-cat-versiesVersie

Maximale snelheid  
Cat5 100 Mbit/s  
Cat5e 1 Gb/s  
Cat6 1 Gb/s  
Cat6a 10 Gb/s  
Cat7 10 Gb/s  
Cat7a 40 Gb/s  

ik heb een kabel toe gezonden gekregen cat 5 is dat wel genoeg

Weet u zeker dat het cat 5 is? Niet cat 5e?


Versie Maximale snelheid  
     
Cat6 1 Gb/s  
Cat6a 10 Gb/s  
     

Tot 55 meter kan cat 6 ook 10 Gbit aan lees ik hier en daar op internet. 


Ook met cat5 (zonder e) zijn snelheden tot 1Gbps best haalbaar en al helemaal bij de kortere afstanden die we meestal in een thuisnetwerk zien.


Het is bij mij DRAKA cat 5 kabel van 20 jaar oud. De draadjes zijn gewoon een beetje roestig op de uiteinden die kaal zijn. Ik stop er nu dit in:

Afgemonteerd in een nieuwe wandcontactdoos.

De situatie in de meterkast is nog enigsinds discutabel...

😄😄😄

Maar het werkt wel. 


CAT5 is niet (meer) geschikt, het moet minimaal CAT5e ziin.

 


@Nick83 schreef:

De situatie in de meterkast is nog enigsinds discutabel…

Ik heb al mijn netwerkkabels ook in de meterkast afgemonteerd op cat6a wandcontactdozen.


CAT5 is niet (meer) geschikt, het moet minimaal CAT5e ziin.

Waarom zou cat5 (zonder e) niet (meer) geschikt zijn?


het is inderdaad cat 5e


De monteur is geweest nu een snelheid van 2002/204


ik bedoel snelheid  202/204


@Nick83 schreef:

De situatie in de meterkast is nog enigsinds discutabel…

Ik heb al mijn netwerkkabels ook in de meterkast afgemonteerd op cat6a wandcontactdozen.

Ik heb deze besteld:

https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-materialen/Cat-6A-netwerkkabel-en-materialen/Patchboxen/LogiLink/Cat.6A-Patchpaneel-8-poorten-afgeschermd-Desktop-zwart-NP0018B-p_38068.html


CAT5 is niet (meer) geschikt, het moet minimaal CAT5e ziin.

Waarom zou cat5 (zonder e) niet (meer) geschikt zijn?

Omdat KPN werkt met minimaal CAT5e dat Gigabit ondersteunt en CAT5 ondersteunt ‘slechts’ 100Mbit/s.

Dus als je CAT5 gebruikt en je hebt problemen moet je niet bij KPN gaan klagen.

 


@JanD schreef:

Omdat KPN werkt met minimaal CAT5e dat Gigabit ondersteunt en CAT5 ondersteunt ‘slechts’ 100Mbit/s.

Zoals ik eerder ook al schreef kan cat5 prima 1Gbps verstouwen.


Minstens CAT5e geld overigens wel voor tussen het modem en het glasvezel-NT, op een 4 aderige kabel komt het modem niet online.

Voor verbindingen na het modem is CAT5 geen punt als de linksnelheid voldoet.


Minstens CAT5e geld overigens wel voor tussen het modem en het glasvezel-NT, op een 4 aderige kabel komt het modem niet online.

Maar CAT5 is ook gewoon een 8 aderige kabel hoor. Het enige is dat cat5 formeel 100Mhz ondersteunt en CAT5e 350Mhz. Een 1Gbps verbinding vraagt iets meer dan 60MHz maar fabrikanten houden graag een marge. Vandaar dat minimaal CAT5e voor 1Gbps verbindingen geadviseerd wordt maar CAT5 kan dat ook aan alleen is er dan minder marge en dus gevoeliger voor fouten.


Ah ja , dat zou kunnen inderdaad.

Ik heb wel ooit een 4 aderige kabel met RJ45 gezien, maar dat was misschien een ISDN kabel.


Ah ja , dat zou kunnen inderdaad.

Ik heb wel ooit een 4 aderige kabel met RJ45 gezien, maar dat was misschien een ISDN kabel.

Ooh, ik kom ze vaker tegen, komt bijvoorbeeld vaker voor bij apparatuur dat slechts een 100Mbps-verbinding vereist zoals bijvoorbeeld de Hue Bridge van Philips. Daar wordt een dergelijk kabeltje bij geleverd. Heb het ook vaker in woningen gezien waar dit ooit is aangelegd maar waar de kabel helaas niet te vervangen was en er op die manier met moderne apparatuur gebruik gemaakt werd van diezelfde bekabeling. Niet ideaal maar het werkt wel.


ik bedoel snelheid  202/204

Goed om te lezen dat de snelheid na deze klusjesman is verbetert Cor! 

Iedereen ook bedankt voor het meedenken 🙂