Skip to main content

Gisteren kwam er iemand in een KPN-jas zonder identificatie aan de deur. Hij zei dat er in de overgang naar glasvezel soms iets nog niet goed aangesloten is en of die daar even naar kan kijken. Na twijfel liet ik hem binnen. Hij heeft de aansluiting in de woonkamer bekeken en er wat dingen over gezegd en gevraagd. Op een tablet deed hij een berekening voor een abonnement van KPN, wat duurder is dan ik heb en ik heb geen problemen met internet dus hij gaf zelf al aan dat dat voor mij niet interessant is.

In het proces heeft hij dingen gezegd als 'tenzij je me niet vertrouwt' en gevraagd hoe veel televisies ik heb, wat voor mensen er in de buurt wonen. Het voelde heel raar, achteraf voelde ik veel twijfel over zijn intenties. Ik ben dus heel benieuwd, kunnen jullie me vertellen of dit echt iemand is die op een hele rare manier (ik overwoog een melding bij de politie) abonnementen probeert te verkopen, of dat die niet voor KPN werkt? 

Hoi @Crocus 

Welkom op de community van KPN.

Elke deurverkoper moet zich kunnen identificeren als je daarom vraagt, kan diegene dat niet met wat voor reden dan ook, laat hem dan nooit binnen komen.

Het voelt inderdaad erg vreemd en raar aan, want waarom wilt hij perse weten hoeveel televisies je in huis hebt staan, het zou in principe kunnen om het aantal TV ontvangers te kunnen bepalen.
Maar het gaat hem voor de rest niets aan, wat voor mensen er in jouw straat wonen, dat speelt hierin helemaal geen rol van betekenis.

Ik snap daarom ook je twijfels goed, en kan alleen maar aangeven dat je extra alert moet blijven.
Als het echt niet goed voelt bij jouw, dan zou je contact kunnen opnemen met de politie voor het aanmaken van een melding, zodat het in elk geval geregistreerd staat.

Maar laat vanaf nu geen personen meer binnen die zich niet kunnen legitimeren!!
En mocht je willen overstappen, doe dat dan gewoon zelf vanachter je computer via de officiële website van de provider.
 


Voor de volledigheid, ik heb niet gevraagd om identificatie, maar hij had geen badge oid zichtbaar, en heeft het dus ook niet actief laten zien.

 

Is er iemand van KPN die met zekerheid kan zeggen of er een verkoper van KPN bij mij in de buurt aan het werk was? Ik heb ook al contact gehad met de politie en die willen bevestiging van KPN voordat zij een melding maken. 


Voor de volledigheid, ik heb niet gevraagd om identificatie, maar hij had geen badge oid zichtbaar, en heeft het dus ook niet actief laten zien. 

Doe me een lol en laat nooit meer iemand binnen zonder dat je zijn/haar identiteit gecontroleerd hebt.

Ik ben zelfs van mening dat je een foto zou moeten maken van de badge als je iemand binnen zou willen laten zodat je achteraf altijd kunt aangeven wie jij binnengelaten hebt.

Weet ook dat verzekeringen heel vervelend kunnen (en dus zullen) doen als er zaken ontvreemd zouden worden terwijl je die mensen zelf binnen hebt gelaten.


Voor de volledigheid, ik heb niet gevraagd om identificatie, maar hij had geen badge oid zichtbaar, en heeft het dus ook niet actief laten zien. 

Doe me een lol en laat nooit meer iemand binnen zonder dat je zijn/haar identiteit gecontroleerd hebt.

Ik ben zelfs van mening dat je een foto zou moeten maken van de badge als je iemand binnen zou willen laten.

Ik weet niet wat het jou oplevert als ik dat niet doe, maar ik ben zeker van plan om vanaf nu strengere controle te doen voordat ik iemand mijn huis binnenlaat. Soms moet je iets een keer ervaren om er van te leren, jammergenoeg. 


Bij mij komt ook niemand binnen zonder afspraak, hoe goed je verhaal ook is. 
 

Officieel moet zo’n deur tot deur verkoper altijd zichtbaar een badge / pasje dragen. Maar persoonlijk heb ik hem ook altijd in mijn zak zitten en niet zichtbaar om mijn nek want dit zit dan gewoon in de weg.
Als monteur heb ik natuurlijk altijd een afspraak met mensen maar het valt me op dat in al die jaren er echt nog maar 1 of 2 keer naar mijn KPN kaart is gevraagd. Hoe veel campagne de overheid ook niet maakt, we zijn soms te goed van vertrouwen en laten mensen gewoon naar binnen.


 

Is er iemand van KPN die met zekerheid kan zeggen of er een verkoper van KPN bij mij in de buurt aan het werk was? 

Een moderator van KPN moet dit kunnen uitzoeken. De vraag is wel of deze persoon namens de provider KPN kwam of namens de netwerkbeheerders tak.

 


 

Is er iemand van KPN die met zekerheid kan zeggen of er een verkoper van KPN bij mij in de buurt aan het werk was? 

Een moderator van KPN moet dit kunnen uitzoeken. De vraag is wel of deze persoon namens de provider KPN kwam of namens de netwerkbeheerders tak.

 

Dat vroeg ik me ook af, maar aangezien hij ook abonnementen aanbiedt leek het me toch iemand van de provider. 


Voor de volledigheid, ik heb niet gevraagd om identificatie, maar hij had geen badge oid zichtbaar, en heeft het dus ook niet actief laten zien.

 

Is er iemand van KPN die met zekerheid kan zeggen of er een verkoper van KPN bij mij in de buurt aan het werk was? Ik heb ook al contact gehad met de politie en die willen bevestiging van KPN voordat zij een melding maken. 

 

Hoi @Crocus 

Om een identificatiebewijs moet je altijd vragen, ook als de persoon aan de deur het niet uit zichzelf laat zien, maar gelukkig heb je voor jezelf de controle aan de deur aangescherpt.

Deur-aan-deur verkoop wordt meestal gedaan door zelfstandige wervingsbureaus die een provider inhuurt, waaronder dus ook provider KPN.
Deze wervingsbureaus werken vaak samen met nog meer providers (zoals Ziggo of Odido), om zo meer geld binnen te kunnen halen.
Deze bureaus regelen vaak zelf de planning van hun personeel, en waar deze aan het werk gaan en ook voor welke provider.

Dus ik hoop daarom ook voor je, dat een moderator kan achterhalen welk wervingsbureau dat is geweest.

Zorg er in elk geval voor dat je forum profiel volledig is ingevuld, met jouw persoonlijke gegevens.

 


 Ik heb dit perongeluk als antwoord aangegeven. Dat was niet de bedoeling :/

Wel bedankt voor je reactie. 


Hoi @Crocus, fijn dat jij hier jouw ervaring deelt en vraag stelt!
 

Voor de volledigheid, ik heb niet gevraagd om identificatie, maar hij had geen badge oid zichtbaar, en heeft het dus ook niet actief laten zien.

Is er iemand van KPN die met zekerheid kan zeggen of er een verkoper van KPN bij mij in de buurt aan het werk was? Ik heb ook al contact gehad met de politie en die willen bevestiging van KPN voordat zij een melding maken. 


Ik heb gezien dat jij jouw postcode en huisnummer in jouw community profiel ingevuld hebt: hartstikke fijn, want zo heb ik direct navraag kunnen doen.

Er is aan mij bevestigd dat er op 04 juli inderdaad een deur-tot-deur collega bij jou langs is geweest. 
Voor het maken van een prijsopgave kunnen collega's vragen hoeveel tv's iemand heeft, om zo op de juiste prijs van het abonnement te kunnen komen. 

Jouw signaal over de identificatie/badge niet zichtbaar is doorgezet, we hebben hier namelijk hele duidelijke afspraken over gemaakt. Het wordt opgepakt, zodat het in de toekomst niet meer voorkomt.

Ik hoop dat deze bevestiging jou geruststelt! Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan lees ik deze graag! 
​​​​​


Bedankt! 

Ik neem aan dat de mensen die aan de deur komen ook niet geacht worden mensen om huizen binnen te gaan om de aansluiting te bekijken, toch? Dat lijkt me een zelfbedachte techniek (met een averechts effect), of niet? 


You're welcome! 😊

Nee, dit is geen zelfbedachte tactiek.

In gebieden waar glasvezel net is uitgerold, vragen deur-tot-deur collega's hoe de aansluiting is gegaan en vragen sommigen ook of ze het kastje en/of aansluitpunt mogen zien. Zie het als een dubbele check: zeker als we het signaal hebben gehad dat de aanleg in een bepaald gebied niet super is gegaan.


Gezien alle reacties die ik heb gehad, en buurtbewoners die hetzelfde hebben ervaren lijkt het dat iemand aan de deur die je huis in wil vooral wantrouwen oproept (ook met badge), als daar vantevoren niet over gecommuniceerd is. Als ik geen problemen ervaar met mijn internet hoeft ook niemand onaangekondigd de aansluiting te komen bekijken toch? Maar misschien ervaren jullie dat mensen het wel fijn vinden 🤷


You're welcome! 😊

Nee, dit is geen zelfbedachte tactiek.

In gebieden waar glasvezel net is uitgerold, vragen deur-tot-deur collega's hoe de aansluiting is gegaan en vragen sommigen ook of ze het kastje en/of aansluitpunt mogen zien. Zie het als een dubbele check: zeker als we het signaal hebben gehad dat de aanleg in een bepaald gebied niet super is gegaan.

 

Hoi @Shyrin van KPN 

Ik ben het hierin helaas niet met je eens, zeker in deze tijd waar de politie, Opsporing Verzocht en consumentenprogramma’s nadrukkelijk waarschuwen, om geen vreemde binnen te laten en ook geen deur-aan-deur verkopers!
Deur-aan-deur verkopers hebben niets te zoeken in je woning, dat is letterlijk gezegd door de politie in één (of meer) van deze TV-programma’s.
Bij mij had hij of zij er absoluut niet in gekomen, al zou de persoon in kwestie drie legitimatiebewijzen aan mij laten zien.

Ik vind dat deurverkopers gewoon voor de voordeur moeten blijven staan, want ze zijn niet voor niets deur-aan-deur verkopers van abonnementen, en dus geen monteurs!!
Als er binnen gecheckt moet worden, dan ben ik gewoon van mening dat dit gedaan moet worden door een officiële KPN monteur of een monteur van Netwerkbeheerder KPN (of aannemer).

KPN maar ook de overige providers (Odido / Ziggo) zouden dit op een hele andere manier moeten moeten gaan doen, zeker in deze tijd waarbij je eigenlijk niemand kunt vertrouwen.


Michel.uit.Arnhem schreef:

Deur-aan-deur verkopers hebben niets te zoeken in je woning, dat is letterlijk gezegd door de politie in één (of meer) van deze TV-programma’s.

Bij mij had hij of zij er absoluut niet in gekomen, al zou de persoon in kwestie drie legitimatiebewijzen aan mij laten zien.

Daar ben ik het volkomen mee eens en bij mij is de deurdrempel echt de absolute grens voor colporteurs.

Ook een officiële KPN monteur komt er bij mij niet in als er niet vooraf een afspraak gemaakt is.

Ik vind dat KPN minimaal een bericht vooraf naar de abonnees zou moeten sturen dat er iemand "van KPN" langs zal komen op dag x.


Als je jouw telefoon nummer achter laat, gaan ze jou bellen kort voor ze arriveren. In ieder geval bij me met KPN-netwerk-monteur.


Hoi @wjb 

Sta volledig achter je woorden!!
En een goede en mooie aanvulling omtrent de monteur, daar moet inderdaad dan een geregistreerde afspraak voor staan, binnen een bepaalde tijdsblok.

Ook een waarschuwing (per e-mail) vooraf, dat er deur-aan-deurverkopers (colporteurs) bij je langs kunnen komen in week X, zou inderdaad ook netjes zijn.
Maar of de providers dat echt gaan invoeren, betwijfel ik.

Ik vind dat moderator @Shyrin van KPN het op een ander wijze had moeten verwoorden, met daarbij ook een waarschuwing dat je NIET verplicht bent om een deur-aan-deur verkoper binnen te laten, ook NIET voor een check.

Er wordt tenslotte niet voor niets met grote regelmaat hiervoor gewaarschuwd door de politie en TV-programma’s zoals Opsporing Verzocht.
Er zijn al veel Nederlanders door foute deurverkopers in de problemen gekomen (komt regelmatig bij Opsporing Verzocht), en dat moeten we met z’n allen zien te voorkomen.


Als je jouw telefoon nummer achter laat, gaan ze jou bellen kort voor ze arriveren. In ieder geval bij me met KPN-netwerk-monteur.

Hoi @TDN 

De KPN monteurs die bij mij langs zijn geweest, hebben dat ook keurig gedaan.
Vind dit ook een goede zaak, en ik ben het ook met je eens hierin.


Bedankt voor het delen van jullie meningen.

Ik heb het nagevraagd en bevestigd gekregen dat er daadwerkelijk een deur tot deur verkoper van KPN is langs geweest bij Crocus. Daarnaast geef ik antwoord/uitleg op de aanvullende vragen. Daar kun je het oneens mee zijn, @Michel.uit.Arnhem: het verandert niets aan de werkwijze zoals het nu is.

Als je het niet vertrouwt of je er niet prettig bij voelt, dan hoef je niemand, ook geen deur tot deur verkoper van KPN, binnen te laten in jouw huis: ik denk dat daar voldoende over gezegd is in dit topic.
​​​​

Gezien alle reacties die ik heb gehad, en buurtbewoners die hetzelfde hebben ervaren lijkt het dat iemand aan de deur die je huis in wil vooral wantrouwen oproept (ook met badge), als daar vantevoren niet over gecommuniceerd is. Als ik geen problemen ervaar met mijn internet hoeft ook niemand onaangekondigd de aansluiting te komen bekijken toch? Maar misschien ervaren jullie dat mensen het wel fijn vinden 🤷


Er zijn inderdaad wel mensen die het op prijs stellen/er behoefte aan hebben. Jammer dat jij en andere buurtbewoners het anders ervaren hebben. Ik weet dat mijn collega's die zich bezig houden met deur tot deur verkopers erg blij zijn met feedback, dus ik heb je topic als signaal intern doorgegeven.


Hoi @Shyrin van KPN 

Hartelijk dank voor je terugkoppeling binnen deze topic.
En je hoeft het gelukkig ook niet altijd met elkaar eens te zijn, maar daar wel gewoon over kunnen discussiëren, en dat is mooi.

Ook snap ik uiteraard, dat de werkwijze vanuit KPN en naar aanleiding van deze topic niet wordt gewijzigd, maar dat het wel een goede feedback is.
Ook top 👍🏻 dat je deze topic als signaal intern hebt doorgegeven.


Reageer