Skip to main content

Ondanks dat de Experiabox V10a tot 32 DHCP reserveringen toestaat, werkt de binding niet vanaf reservering nummer 11. Had een reservering gemaakt (nr 11), deze kreeg een ander IP adres toegewezen, nadat ik een andere reservering had verwijderd zodat reservering (nr 11), nummer 10 werd, werkte het probleemloos. Gelieve dit op de lossen

Ok. Ik wist niet dat Ziggo een uitzondering was 😁


Ok. Ik wist niet dat Ziggo een uitzondering was 😁

Tja, dat zou wel heel erg oneerlijk geweest zijn als Ziggo wel op KPN haar netwerk toegelaten zou moeten worden terwijl KPN geen toegang zou kunnen krijgen op het netwerk van Ziggo.


Dit draadje ging over de dhcp bindingen, misschien moeten we het daar bij houden en politiek elders bedrijven.


Het omhoog zetten van het aantal dhcp bindings zou normaal gesproken alleen maar een kwestie zijn van het aanpassen van een getalletje in een configuratiebestand. Of nog beter: dat getalletje had nooit op 10 moeten staan. Dat had gewoon op 100 of 150 moeten staan ofzo. Het feit dat dit kennelijk zo simpel niet is, dat geeft toch wel te denken. Het is natuurlijk speculeren, want ik weet er verder ook niet veel van. Maar ik zou haast vermoeden dat de Experiabox te weinig geheugen aan boord heeft om nog goed en stabiel te functioneren bij meer dhcp bindings...

Kan me niet voorstellen hoe sec het aantal DHCP-bindings voor een geheugenprobleem kan zorgen. B.v. een ExperiaBox v8 heeft 64MB geheugen aan boord. Een RaspberryPi 1B met Rasbian Buster 10.4 heeft 512MB (is inclusief 128MB voor GPU) en gebruikt als volledig OS met camera, modern bestandsysteem, enz, grofweg 50MB van de 384MB. Zo’n commercieel routerplatform kan men sterk strippen, het hoeft alleen maar routerfunctionaliteit te kunnen.

Zowel ISC DHCP server als dnsmasq (als DHCP server functie wordt gebruikt) hebben in feite 2 tabellen van niks te onderhouden, die bovendien gewoon als bestand aanwezig zijn. Maar er zal wel een woud aan zaken omheen hangen (o.a. WebUI) waar natuurlijk makkelijk wat mis kan gaan, al was het maar ergens een geheugen lek, dan ben je na een x aantal uur of dag wellicht zo door je 64MB heen. Zoals jij ook al aangeeft, men heeft waarschijnlijk een extra beperkende schil bijgebouwd, want ik las ergens anders dat b.v. in een ExperiaBox DHCP bindings niet buiten de ‘pool’ kunnen liggen. Wat in kan houden dat men door de allocatiestrategie van de DHCP server (indien dnsmasq) heen kan fietsen en daar zul je dan ook weer voor moeten corrigeren.

Is allemaal gissen hoe het geimplemeenteerd is, maar ik weet i.i.g. dat je in feite alleen de combi van MAC-adres + IP-adres in het dnsmasq.conf teskstbestand hoeft te plaatsen, dat is de binding, meer niet.


Zoals bovenstaand aangegeven zijn de developers op de hoogte van het probleem en wordt er gewerkt aan een oplossing. Die oplossing moet dan verwerkt worden in nieuwe firmware. Die firmware moet eerst uitgebreid worden getest voor deze kan worden uitgerold. Dat duurt dus nog wel even. Ik kan je niet precies vertellen wanneer die uitrol plaatsvindt. Houd dit topic in de gaten. Als er updates zijn, deel ik die hier.


“Dat duurt dus nog wel even. Ik kan je niet precies vertellen wanneer die uitrol plaatsvindt.”

Moet ik dan denken aan weken of maanden?
 


Misschien wel in jaren 😉 


Kan me niet voorstellen hoe sec het aantal DHCP-bindings voor een geheugenprobleem kan zorgen. B.v. een

Is allemaal gissen hoe het geimplemeenteerd is, maar ik weet i.i.g. dat je in feite alleen de combi van MAC-adres + IP-adres in het dnsmasq.conf teskstbestand hoeft te plaatsen, dat is de binding, meer niet.

Dat was ook mijn punt, het blijft gissen inderdaad. Ik vermoed dat de implementatie zoals je meestal ziet is gebouwd rond busybox en dat dnsmasq als dhcp client en server en nat dient. Daar zit de limitatie niet dus gaat mijn verdenking richting de web ui en bijbehorende scripts. Het is alleen jammer dat de meeste gebruikers dit niet raakt en de urgentie om de firmware aan te passen laag is.

 


Zoals bovenstaand aangegeven zijn de developers op de hoogte van het probleem en wordt er gewerkt aan een oplossing. Die oplossing moet dan verwerkt worden in nieuwe firmware. Die firmware moet eerst uitgebreid worden getest voor deze kan worden uitgerold. Dat duurt dus nog wel even. Ik kan je niet precies vertellen wanneer die uitrol plaatsvindt. Houd dit topic in de gaten. Als er updates zijn, deel ik die hier.


“Dat duurt dus nog wel even. Ik kan je niet precies vertellen wanneer die uitrol plaatsvindt.”

Moet ik dan denken aan weken of maanden?
 


Dat kan nog maanden duren, vrees ik. Maar een exacte tijdlijn heb ik helaas niet. Het is dus voor nu echt even afwachten.


nou dat is mooi dan. Elke keer vanalles en nog wat veranderen als de IP adressen weer veranderen na een reboot. Kom maar op met die v12 dan. Kreeg telefonisch wel de optie om een support abonnement te nemen van 5 euro per maand (wie verzint dat nu weer), om de problemen te bespreken. En een modemwissel was niet aan de orde want de basis werkt……..


Wordt tijd dat het wordt uitgerolt. Ook ik loop er tegen aan met mijn smarthome. Een keer buiten de experiabox om op mijn NAS dhcp binding te doen, werd een drama. Maar ik heb er nu echt meer dan 10 nodig.

 

En Experia V12 heb ik niks aan, ding kent geen pairbonding.


Je kan in de v10a de dhcp server uitzetten (in elk geval in de meest recente firmware). Daarna kan een willekeurige andere server de dhcp functie in je netwerk verzorgen. Niet ideaal wellicht, maar wel een werkbare work-around.

Ik gebruik hier zelf mijn Mikrotik router (die overigens momenteel als switch werkt) voor deze functie, maar het mag natuurlijk ook iets anders zijn.

Let er wel op dat je in je dhcp antwoord de experiabox als router opgeeft en zorg er voor dat de rest van de netwerkgegevens goed staan.

 


Je kan in de v10a de dhcp server uitzetten (in elk geval in de meest recente firmware). Daarna kan een willekeurige andere server de dhcp functie in je netwerk verzorgen. Niet ideaal wellicht, maar wel een werkbare work-around.

Ik gebruik hier zelf mijn Mikrotik router (die overigens momenteel als switch werkt) voor deze functie, maar het mag natuurlijk ook iets anders zijn.

Let er wel op dat je in je dhcp antwoord de experiabox als router opgeeft en zorg er voor dat de rest van de netwerkgegevens goed staan.

 

Heb net een netgear managed switch aangeschaft, ik gaa eens kijke of het daar kan. Probleem met andere apparatuur is dat dit niet altijd aanstaat. En dat is natuurlijk wel nodig ik lig hier zo veel te rommelen met mijn netwerk.


Nee, dat kan niet met een switch. Die heeft geen dhcp server. Je zou pihole kunnen gebruiken...


Nee, dat kan niet met een switch. Die heeft geen dhcp server. Je zou pihole kunnen gebruiken...

Met een gewone switch niet, met mijn Mikrotik hEX (RB750Gr3) wel. Eigenlijk is dat een router maar hij fungeert momenteel niet als router, of eigenlijk deels ook weer wel, maar dan voor een vlan, maar nu begint het onnodig gecompliceerd te worden. :grin:

De pihole is ook een prima oplossing.

 


Nee, dat kan niet met een switch. Die heeft geen dhcp server. Je zou pihole kunnen gebruiken...

Met een gewone switch niet, met mijn Mikrotik hEX (RB750Gr3) wel. Eigenlijk is dat een router maar hij fungeert momenteel niet als router, of eigenlijk deels ook weer wel, maar dan voor een vlan, maar nu begint het onnodig gecompliceerd te worden. :grin:

De pihole is ook een prima oplossing.

Dat is dus gewoon een router 😉

 


Nee, dat kan niet met een switch. Die heeft geen dhcp server. Je zou pihole kunnen gebruiken...

Met een gewone switch niet, met mijn Mikrotik hEX (RB750Gr3) wel. Eigenlijk is dat een router maar hij fungeert momenteel niet als router, of eigenlijk deels ook weer wel, maar dan voor een vlan, maar nu begint het onnodig gecompliceerd te worden. :grin:

De pihole is ook een prima oplossing.

Dat is dus gewoon een router 😉


Laat ik het niet onnodig gecompliceerd maken en het gewoon met ‘ja’ beantwoorden. :)

 


Je kan in de v10a de dhcp server uitzetten (in elk geval in de meest recente firmware). Daarna kan een willekeurige andere server de dhcp functie in je netwerk verzorgen. Niet ideaal wellicht, maar wel een werkbare work-around.

Ik gebruik hier zelf mijn Mikrotik router (die overigens momenteel als switch werkt) voor deze functie, maar het mag natuurlijk ook iets anders zijn.

Let er wel op dat je in je dhcp antwoord de experiabox als router opgeeft en zorg er voor dat de rest van de netwerkgegevens goed staan.

 


Volgens mij geeft @obelisk bovenstaand een goede workaround om het issue met het aantal beschikbare DHCP bindings tijdelijk te omzeilen. :slight_smile: Tot een fix voor het issue in de nieuwe firmware wordt opgenomen en uitgerold, lijkt het me goed om deze tip te proberen.


Volgens mij geeft @obelisk bovenstaand een goede workaround om het issue met het aantal beschikbare DHCP bindings tijdelijk te omzeilen. :slight_smile: Tot een fix voor het issue in de nieuwe firmware wordt opgenomen en uitgerold, lijkt het me goed om deze tip te proberen.

Maar wel een hele dure want de persoon die dat probleem ervaart (@maartend) heeft waarschijnlijk helemaal geen tweede router die hij daarvoor zou kunnen gebruiken.

Hij kan uiteraard opnieuw zijn NAS daarvoor gebruiken maar dat was de vorige keer niet echt succesvol als ik hem zo beluister.


Wordt tijd dat het wordt uitgerolt. Ook ik loop er tegen aan met mijn smarthome. Een keer buiten de experiabox om op mijn NAS dhcp binding te doen, werd een drama.

Zoals obelisk ook al aangeeft, de DHCP server in de NAS moet wel de optie hebben om het IP adres van de ExperiaBox ( standaard 192.168.2.254 ) in te voeren, anders gaat het niet werken.

Misschien kun je een screenshot tonen van de opties die mogelijk zijn.

 


Zoals obelisk ook al aangeeft, de DHCP server in de NAS moet wel de optie hebben om het IP adres van de ExperiaBox ( standaard 192.168.2.254 ) in te voeren, anders gaat het niet werken.

In de DHCP server op een Synology NAS kan je de Gateway uiteraard instellen op het IP adres van de Experia Box.


Zoals obelisk ook al aangeeft, de DHCP server in de NAS moet wel de optie hebben om het IP adres van de ExperiaBox ( standaard 192.168.2.254 ) in te voeren, anders gaat het niet werken.

In de DHCP server op een Synology NAS kan je de Gateway uiteraard instellen op het IP adres van de Experia Box.

De handleiding beaamt dat.

Gateway: 192.168.2.254

Subnet: 192.168.2.0

Netmask: 255.255.255.0

Daarnaast is het handig om dns servers mee te geven en niet vergeten de dhcp van de Experiabox uit te zetten anders krijg je conflicten.

 


Terechte opmerkingen en handige aanvullingen, allen. Thanks! :grin:


Heb dit draadje met interesse gevolgd (althans vooral het deel van de maximaal 10 DHCP reservations aan te maken).

Ik zie hier al een tijdje geen oplossing vanuit KPN support op komen.

Is het al duidelijk wanneer dit opgelost wordt, dus ruim meer dan 10 mogelijke reserveringen?

Misschien moeten we de mogelijkheid krijgen om onze experia box even te komen omruilen voor een V12 bij de KPN winkel?

 


Dag @Gerryw8. Dat zal niet zomaar gaan. Ik heb het antwoord gemarkeerd, waarin ik uitleg wat de stand van zaken is. Zoals ik eerder in het topic aangaf, wordt er gewerkt aan een fix die meegenomen wordt in de volgende firmware release. Alleen het uitrollen van nieuwe firmware heeft wat voeten in de aarde. Die moet namelijk eerst uitgebreid worden getest. Het is dus wachten op een update.


Als ik het goed begrijp maakt KPN geen haast met de ExperiaBugs V10a, dus ga ik ook met mijn “oude” Asus modem werken.

Ik snap alleen totaal niet waarom dit maanden zou moeten duren.

Verleden week kreeg ik nog een update voor mijn TV van KPN en toen werkte het twee dagen niet. Geen aankondiging, waarschijnlijk onvoldoende testen en gewoon uitrollen.

Ik ben 19 jaren Ziggo/UPC/Chello klant geweest en pas de afgelopen 3 maanden overgestapt. Ik heb dit nog niet meegemaakt,

 

Maarten