Skip to main content

Abb is 500 mbps. Download op een ssd schijf. Begint op 540 en loopt binnen 1 minuut terug naar 150. Als ik speedtest doe: 470. Kan iemand mij uitleggen waarom snelheid terugloopt?

@Hanshermitage Dat is een goeie vraag waar ik ook niet direct antwoord op heb. Is het zo dat de downloadsnelheid altijd terugloopt naar 150Mbit? En lukt het op andere apparaten wel om sneller te downloaden?


@Hanshermitage Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!


Dat is een normaal verschijnsel bij SSD’s. In het goedkope segment, zeg maar voor de consument, hebben die schijven bij schrijven maar kort een hoge snelheid. Snel flash geheugen is namelijk duur. De truc die toegepast wordt is langzaam geheugen met, zeg maar daarvoor,(dat heet cache) een klein deel duur snel geheugen. Dat vult het eerst en dan is de SSD dus heel snel, vervolgens wordt automatisch in rust (dus als de schrijfactie beëindigd is) dat snelle geheugen naar het langzame geheugen geschreven. Echter, bij een grote download loopt dat snelle geheugen vol en dan valt de schijf dus helemaal terug naar de snelheid van het langzame geheugen. Niets aan te doen, het enige wat helpt is een dure SLC geheugen SSD kopen. Vaak honderden euro’s duurder.