Skip to main content

Downloadsnelheid steeds net onder of een heel klein beetje erboven. Waar komt dat door?

• July 4, 2025
  • 10 reacties
  • 98 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Hallo allemaal,

Voor de duidelijkheid: dit is geen klacht maar puur een vraag en om eventueel ervaringen te delen.

Als ik een speedtest doe dan haal ik meestal net iets meer dan 198 Mbits download. Soms net 200.05 of zoiets. Upload is wel ruim 200 Mbits. Deze tests doe ik op zowel speedtest.net als direct vanaf de pagina van KPN. Dat is ook een Ookla test maar die geeft mijn IPv6 adres weer terwijl de anderen mijn IPv4 adres weergeven.

Bij de andere providers waar ik abonnee ben geweest was de download- zowel als de uploadsnelheid altijd ruim boven de abonnementssnelheid. Dat zou in mijn geval dus ongeveer 210-215 Mbits/sec. zijn.

Goed om te weten: het maakt geen verschil of de KPN TV+ aan- of uit staat. Hoewel ik mijn eigen router gebruik heb ik precies hetzelfde met de box 12. 

Ook valt mij op dat de downloadsnelheid, in tegenstelling tot de uploadsnelheid, "opbouwt". Dat wil zeggen dat het even op gang moet komen. 

Mijn vraag is dan ook: ervaren jullie dat ook op die manier? Het betreft hier XGS-PON. Ik zal een afbeelding bijvoegen om duidelijker te maken wat ik bedoel met het opbouwen. 

Een plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden.

Redundant maar ik ben prima tevreden. Het gaat om twee Mbits niet over. Alleen ben ik heel nieuwsgierig aangelegd. Zeker als het gaat om technische zaken.

10 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 4, 2025

Hoi ​@Tonne2025 Toevallig heb ik net een aantal dingen benoemd in een ander topic.  

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 5, 2025

Hoi ​@Anneke-Anna ,

Dank je voor je reactie.

Al had ik een lange post gemaakt, alsnog vergat ik om te melden dat ik meet op een goede pc die bekabeld is aangesloten. Daarop draai ik Linux en op de meetmomenten draait er niets. Ook mijn vrouw gebruikt dan geen telefoon of tablet en de kinderen zijn allang uitgevlogen.

Op exact dezelfde configuratie had ik ook Kabelnoord en de oranje buren. 

Gigabit bleef uiteraard steken rond 940 omdat mijn apparatuur niet is voorzien van multi-gigabit interfaces.

Nogmaals: het gaat mij niet om een paar Mbits maar meer waarom dit technisch zo is. Of heeft de monteur (Glaspoort) de aansluiting, die hij ook mat, een beetje vuil gemaakt? Zoiets.                                        Of werkt de begrenzer in de POP nu eenmaal zo? Hebben anderen deze resultaten ook?

Bij Kabelnoord (AON) was de download net zoals de upload nu. Even snel een piek en dan naar ruim de abonnementssnelheid.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 5, 2025

De indruk die ik krijg is dat uw vraag eigenlijk is of er met de ‘glaspoort’ gesjoemeld is.

Om die paar ‘packet loss’ lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk. 

Ik denk dat er over het algemeen te gefixeerd wordt op de up&download. 
Bijna elke verbinding is afhankelijk van externe factoren. 

Ik ben klant bij KPN net als u.  

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 5, 2025

Nee hoor. Naar ik aanneem is er nergens gesjoemeld. En zeker niet opzettelijk. Dat was slechts één mogelijke oorzaak die ik noemde. Het kan best zijn dat de apparatuur in de POP nu eenmaal zo is ingeregeld.

Van packetloss heb ik ook geen last. Maar dat is wat anders. Alhoewel een verloren packet bij TCP-IP wel opnieuw moet worden verzonden.

Dat er altijd externe factoren zijn die van invloed zijn op de snelheid dat weet ik uiteraard ook. Daarom sluit ik binnenshuis zoveel mogelijk die factoren uit en meet ik ook 's nachts.

Ik vraag mij slechts uit (technische) nieuwsgierigheid af waarom dit fenomeen zich bij mij voordoet. Gefixeerd ben ik ook zeker niet zoals ik al stelde. Ik heb dan ook geen klachten maar slechts een vraag. Is dit bij (vele) anderen net zo of ben ik de enige?

Dank voor de reactie. Ik ben benieuwd of er meer zijn met dit fenomeen. Ten overvloede: geen probleem.

• July 5, 2025

Meestal zit ik bekabeld vrij nauwkeurig op 500 down (kan een halve Mb/s meer zijn, maar meer ook niet). Up haal ik meestal hooguit enkele tientallen Mb/s meer. Toen ik nog op 200 zat heb ik over Wi-Fi op m'n slimfoon (!)  een paar keer bij herhaling wel eens zo'n 300 up gehaald, bekabeld nooit. Geen idee hoe dat kon. Sinds ik op 500 zit, zie ik dat soort "afwijkingen" niet meer.

BTW ik heb ook Glaspoort. 

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 5, 2025

Maar eigenlijk worden de hoofdzaken waarom de verbinding soms een fractie wisselt, hier al benoemd, ook door u 😊 Het antwoord wordt hiermee al gegeven volgens mij. 
Ik weet niet hoe hier een hele technische draai aan te geven behalve dan the obvious. 

• July 5, 2025

Overigens is er wel verschil bij tv kijken via de tv+ box. Voor Multicast (VLAN4, lineaire tv) wordt de volledige bandbreedte van het modem gebruikt (1 Gb/s hij V10 en hoger, 4  Gb/s bij Box 14) en zolang die meer is dan de abosnelhuid gaat dat niet te koste van de internetsnelheid. Unicast (VLAN6, opnames en terugkijken) gaat wel van de internetsnelheid af. Dus als je op 2 ontvangers lineair kijkt (multicast) zul je bij een abosnelheid van 200 Mb/s geen lagere download hebben, ondanks de hogere stream snelheid van 14,2 Mb/s bij o.a. de eerste 10 HD+ zenders. Met 2 ontvangers op terugkijken (unicast) zul je een afname van tussen de 10-16 Mb/s kunnen zien (streams zijn daarbij tussen de 5 en 8 Mb/s).

Op zich geen indrukwekkende getallen maar als je precies gaat meten kunnen daar relatief kleine verschillen mee verklaard worden. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 5, 2025

Dank je wel ​@Henk2304 

Dat is een duidelijke uiteenzetting van wat ik al vermoedde. Inderdaad merk ik geen verschil als de tv+ ontvanger gebruikt wordt voor lineaire tv. 

Dan is het deel waar ik echt nieuwsgierig naar was qua techniek mij ook helder. Inmiddels had ik op een ander forum naar speedtests gekeken en ook daar zag ik dat KPN de abonnementssnelheid, zeg maar, strak aanhoudt. Wat prima is natuurlijk. En, een paar Mbits meer of minder heeft ook niks om de hakken. Meestal 'haal' ik op de testserver van KPN ongeveer 198 Mbits.

De apparatuur in de POP wordt dus vrij strak ingeregeld. Dan is mijn nieuwsgierigheid aardig bevredigd. En daar ging het mij om. Natuurlijk weet ik ook dat externe invloeden overal om ons heen zijn. 

Wat er verder voor oorzaken zouden kunnen zijn wist ik min of meer wel. Maar omdat ik dat 'strakke' niet kende van andere providers (en nog geen eerdere ervaring had met KPN) dacht ik aan een mogelijk dingetje tussen de POP en mij. Het is mij nu duidelijk dat de techniek van KPN zo werkt en dat was wat ik wilde weten. In mijn OP staat ook duidelijk dat ik geen klacht had maar slechts een vraag.

Nogmaals dank allebei.

• Slimmerik
  • July 5, 2025

Voor wat het waard is, ik heb sinds een week een 100/100 abbo en mijn download is met wifi vrij constant tussen de 118 en 120.

Zowel met laptop als foon.

Ongeveer 5 meter van het modem vandaan.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • July 5, 2025

​@Roelroel Ja, dat is voor mij ook weer interessante informatie. En dat is dus ook een beetje wat ik bedoelde met de ervaringen die ik bij andere providers had. Al is dit, relatief gezien, wel heel surplus.

Het illustreert wel waar ik op doelde. Kennelijk is 100 niet zo 'strak' ingeregeld als 200 en 500. Dank je wel.