Skip to main content
Vraag

Downloadsnelheid valt maandelijks terug naar 20Mbit/s op mijn 5690 Pro FRITZ!Box

• July 15, 2026
  • 15 reacties
  • 90 keer bekeken

1x in de maand valt mijn 1gb download terug naar max 10mb. Ik moet dan de 5690 pro fritzbox meerdere malen rebooten, om dit te herstellen?

hoe kan dit. Hoe kan ik zorgen dat een reboot de glas verbinding met mijn fritzbox 5690 pro wordt hersteld?

ik heb glas direct in de fritzbox. 
Wat kan dit veroorzaken?

15 reacties

• Helper
  • July 16, 2026

Gebeurt dat op een specifiek moment?

Kabel als eens vervangen?

Hoe merrkt u het?

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2026

Je merkt het doordat de tv wisselt tussen 4K en lage kwaliteit op uitzendingen.

daarna doe jeen Speedtest die 20mb download meet, daar waar dit normaal 800mb is.

na reboot van fritzbox. Werkt internet. Iet want de glasverbimding wordt niet herkent.

een tweede reboot en/of herconfiguratie van de router zorgt dan dat internet weer werkt.

de snelheid gemeten, die is terug naar 800mb. En tv uitzending is weer normaal 4K kwaliteit.

glas aansluiting zit direct in de frit router.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Beste ​@rderooy_adam is het een huurbox van KPN of in eigendom?

Indien eigendom, sluit dan de originele KPN modem eens aan, heb je het probleem dan ook?

Als het probleem bij KPN ligt, wil KPN, om hulp ye kunnen bieden, dat je de KPN-modem aangesloten hebt.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Hoi ​@rderooy_adam dit is een bekend probleem dat is geintroduceerd met firmware 8.20

Op dit moment is 8.25 uit voor de meeste modellen, maar in de firmware notes is dit specifieke geval niet benoemd. Ik was er gisteren ook al over in gesprek met iemand anders in dit topic:

https://community.kpn.com/modems%2D123/kpn%2Dglasvezel%2D1%2Dgb%2Dwerkt%2Dniet%2Dstabiel%2Dmet%2Dfritz%2Dbox%2D4690%2D647610?postid=2281885#post2281885

Het gaat erom dat je je hardware acceleratie uitzet in het support-menu (ik heb daar een screenshot van gepost). Dan is het probleem van de traag wordende verbinding ook verholpen.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

PS Je kan deze instellingen vinden op  http://fritz.box/support.lua

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2026

Bedankt, ik heb firmware 8.22

ik heb de hw acceleratie uitgezet via hidden menu in fritz support. Dit is een beetje zoeken.

Hopenlijk helpt dit.

bedankt

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

ik heb de hw acceleratie uitgezet via hidden menu in fritz support. Dit is een beetje zoeken.

Hopenlijk helpt dit.

bedankt

Helaas wel een klein addertje onder het gras ​@rderooy_adam : na een reboot of herstart van je modem is het vinkje weer uit. Die moet je dan dus weer terug aanzetten...

• Helper
  • July 16, 2026

Hopenlijk helpt dit.

bedankt

Ik heb niet het idee dat dit Fritzbox gerelateerd is…

Zoals ik vanochtend al vroeg… Gebeurt dit op een specifiek moment?

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2026

Nee dit gebeurt niet op specifiek moment.

op het moment dat ik merk dat internet traag is en/of tv kwaliteit wegvalt dan merk ik het en reboot ik mijn modem.

Forum|alt.badge.img+1

@rderooy_adam 

Kijk eens bij de Fritz onder Internet, Onlinemonitor en Onlinemeter het verbruik.

Het verbruik zal kleiner moeten zijn dan de arrekenperiode ! Tarievenn kin je aanpassen.

groet, Koos Slingerland

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@rderooy_adam . Welkom hier.

Om eerlijk te zijn gaat dit een beetje langs mij heen. Ik begrijp dus dat er iets niet deugt aan de firmware van die frtizbox? 

Is het beter geworden nadat je die aanpassing hebt gedaan? 

• Auteur
  • Topper
  • July 17, 2026

Het gebeurt niet heel vaak zeg 1x per maand. En tot nu toe werkt het nog goed. Maar het zal wel even duren om vast te stellen of het helpt.

ik heb 2 aanpassingen gemaakt.

1. ik heb op de interfaces de automatische energie gebruik aangepast naar continue maximaal.
  2. ik heb de excelarration aangepast, via hidden menu.

en tot nu toe gaat het goed.

• Helper
  • July 18, 2026

Het gebeurt niet heel vaak zeg 1x per maand. En tot nu toe werkt het nog goed. Maar het zal wel even duren om vast te stellen of het helpt.

ik heb 2 aanpassingen gemaakt.

1. ik heb op de interfaces de automatische energie gebruik aangepast naar continue maximaal.
  2. ik heb de excelarration aangepast, via hidden menu.

en tot nu toe gaat het goed.

Zou u hier een reactie willen plaatsen zodra het incident weer voordoet?

Gelieve dan niet de Fritzbox te rebooten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

De download-bug is bekend in firmware 8.20, waarschijnlijk is de bug in 8.22 nog aanwezig. Heb je al geprobeerd de lab-versie 8.24 te installeren?

• Auteur
  • Topper
  • July 18, 2026

Ik heb niet naar beta firmware gekeken. Voorlopig werkt het dus ik laat het even zo.