Skip to main content
Beantwoord

KPN Glasvezel 1 Gb werkt niet stabiel met FRITZ!Box 4690

• April 6, 2026
  • 31 reacties
  • 352 keer bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 15, 2026

Staat er al op! Ik had alleen last van de hardware acceleration bug en die treedt pas na 1 tot 3 weken onafgebroken verbinding op. Aangezien de workaround het ook nog steeds doet heb ik het verder gelaten zoals het is.

Bedoel je dit?

> hardware acceleration……...

Zit dat niet in winhoos?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Dat is’m ​@gensnet 
De hardware-versnelling is vooral van belang bij multigig-verbindingen en zit in de Fritzbox (niet Windows dus).

In het kort: de CPU beoordeelt bij een nieuwe sessie het verkeer en geeft het resultaat van die beoordeling door aan een aparte processor die het vervolgverkeer binnen die sessie veel sneller kan afhandelen (de CPU heeft immers al een eerste beoordeling gedaan). Die extra processor zit in deze Fritzbox (dat is de versnellende hardware), maar na verloop van tijd kan de flow-table corrupt raken. Dat veroorzaakt de langzamere verbindingen.

Op een 1gbps verbinding merk je het verschil niet als je de hardware acceleration uitschakelt, maar ik vermoed dat gebruikers met een hogere bandbreedte hier wel problemen mee ondervinden. Het is overigens specifiek voor dit model waar de WAN aansluiting aan een ONT gekoppeld is.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 15, 2026

Dat is’m ​@gensnet 
De hardware-versnelling is vooral van belang bij multigig-verbindingen en zit in de Fritzbox (niet Windows dus).

In het kort: de CPU beoordeelt bij een nieuwe sessie het verkeer en geeft het resultaat van die beoordeling door aan een aparte processor die het vervolgverkeer binnen die sessie veel sneller kan afhandelen (de CPU heeft immers al een eerste beoordeling gedaan). Die extra processor zit in deze Fritzbox (dat is de versnellende hardware), maar na verloop van tijd kan de flow-table corrupt raken. Dat veroorzaakt de langzamere verbindingen.

Op een 1gbps verbinding merk je het verschil niet als je de hardware acceleration uitschakelt, maar ik vermoed dat gebruikers met een hogere bandbreedte hier wel problemen mee ondervinden. Het is overigens specifiek voor dit model waar de WAN aansluiting aan een ONT gekoppeld is.

Ik heb “toevallig” een 1 GBit/s verbinding. Ik heb daar eens wat mee "geëxperimenteerd" om te kijken wat voor effect dat heeft op de snelheid. Pas wanneer je de pakketversnelling inactief maakt valt de snelheid met het meten van Speedtest terug maar dat is niet dramatisch.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Ik haal met hw-acc disabled nog altijd boven de 1000mbps op mijn 1gpbs verbinding.
Dit zijn de instellingen waar het in ieder geval goed mee loopt bij mij (dus niet de hele packet acc. gedisabled):

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • July 15, 2026

Ik haal met hw-acc disabled nog altijd boven de 1000mbps op mijn 1gpbs verbinding.
Dit zijn de instellingen waar het in ieder geval goed mee loopt bij mij (dus niet de hele packet acc. gedisabled):

Wanneer je alleenLayer 2 acceleration active” en “Hardware acceleration active” uitzet kun je goed merken met Speedtest dat er anders gemeten wordt. Als alles aan staat schiet bij het uploaden de meter even naar ongeveer 3000 à 2000 Mbit/s en loopt dan terug naar ongeveer 1080 Mbit/s. Wanneer je dus alles uit hebt staan loopt de upload meter langzaam vanaf het begin naar ongeveer 980 Mbit/s. Ik heb dus weer alles aangevinkt.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 15, 2026

Ik ben binnenkort een aantal weken het land uit, zal ergens eind augustus eens testen of de hw bug gefixt is.