Skip to main content

Sinds een week ben ik overgestapt naar KPN. Als ik op mijn laptop werk (draadloos), krijg ik heel vaak een melding van de virusscanner, dat ik bij een nieuw netwerk ben aangemeld. Dit wordt veroorzaakt doordat een aantal keer per uur het internet voor 1 of 2 secondes uitvalt. Heel irritant. Bij mijn vorige provider heb ik dit nooit ervaren. Als ik de wifimanager draai lijkt alles goed te werken

Welkom op het forum @Jover74. Als je verbinding enkele keren per uur wegvalt is dat niet heel handig natuurlijk! Merk je het door de meldingen van de virusscanner of merk je ook dat de verbinding even is weggevallen als je een pagina probeert te openen? 

Op het moment dat je die melding krijgt, merk je dan meer, valt het tv signaal op dat moment bijvoorbeeld ook weg? 

In dit topic geven we ook een aantal tips, naast de Wifi Manager, om te helpen met de Wifi verbinding: Slechte wifi: oplossingen voor trage en wegvallende wifi.


Welke Experia/KPN Box heb je en welke versie van de firmware staat daar op?

Heb je daarnaast nog andere wifi toegangspunten punten en zo ja welke zijn dat?


Hallo, ik heb een Box 12 en firmwareversie SGEJ10000312.


Ik heb niet vaak mijn laptop en tv tegelijk aanstaan, maar zag gisteren wel enkele keren een melding op de tv dat het wifi signaal weg was. Dit heeft er overigens niet toe geleid dat de tv uitzending werd onderbroken, omdat het maar een seconde was. Ik heb inmiddels wel tp-link wifi versterkers aangesloten (waarvan 1 bekabeld),  maar nog steeds hetzelfde probleem. 

Zou het misschien ook iets te maken hebben met automatisch "wisselen van kanaal”. De ene keer heb ik 70 mbps, de andere keer 200?


U laat de TP-Link versterkers wel een andere netwerk naam uitzenden dan de KPN Box? 


Ene netwerk start met kpn en de ander met tp, als je dat bedoelt


Ok. Dus u kunt nadrukkelijk kiezen om verbinding te maken met het WiFi van de TP-Link versterkers of met het het WiFi van de KPN Box. Bij beide speelt hetzelfde probleem? 


ja


Als die melding zowel met de Wifi van de Box 12 als met de TP-Link versterkers speelt lijkt het niet specifiek aan de Wifi van de Box 12 te liggen. Zijn er ook bekabelde apparaten in huis? Het is nog niet duidelijk of het iets met de Wifi, de hele verbinding of iets anders is. Zou je jouw forumprofiel ook kunnen invullen? Dan kan ik de verbinding tot en met het modem nakijken.


Probleem met de tp link is wel dat ik als er een onderbreking in de wifi is, de verbinding automatisch weer teruggaat naar de kpn verbinding. Er is één bekabeld apparaat via de tp link, maar verder geen rechtstreekse bekabeling op de modem. Ik heb het profiel ingevuld.


Op het moment dat de Wifi van de TP-Link wegvalt werkt de Wifi van de Box 12 nog wel dus. Weet je of je het ook merkt als je een compleet ander Wifi netwerk als test gebruikt, bijvoorbeeld en netwerk van de buren?

Met de gegevens die je op je profiel hebt staan heb ik de verbinding ook nagekeken, die ziet er goed uit. De Box 12 verliest de verbinding met het netwerk niet.


Bedankt Jasper. Ik heb helaas geen toegang tot het netwerk van de buren. Gisteren was de verbinding dramatisch. Elke paar minuten een melding op de tv dat er geen wifi verbinding was. In de avond zelfs een paar minuten helemaal geen verbinding in het hele huis. Na opstarten 20mbps. Daarna via wifi manager weer terug naar 200mbps.

Inmiddels is mij opgevallen dat elke keer na het uitvallen de netwerkband/netwerkkanaal gewijzigd is van 2.4ghz naar 5ghz en vice versa. Volgens mij is dit de belangrijkste oorzaak van de (korte) onderbrekingen.


De Box 12 zend de 2.4 GHz en 5 GHz netwerken naast elkaar uit, daar kan tussen geschakeld worden als je net op de grens zit van het bereik (5 GHz heeft een korter bereik dan 2.4 GHz) kan het zijn dat het apparaat overschakelt. Wel zie je vaak dat apparaten eerst verbinding maken met 2.4 GHz en daarna pas met 5 GHz, dat zou kunnen verklaren dat je dat zag. Ik ga er vanuit dat de TP-Link dat net zo doet. Zou je de Wifi van de Box 12 eens helemaal uit kunnen zetten, om te kijken of het probleem dan ook nog blijft?


Heb de wifi uitgezet, zal de komende dagen kijken of het stabiel is. Lijkt in eerste instantie wel beter. Meeste problemen zijn echter in de avond.


Dan is het het beste om het even aan te kijken inderdaad en goed te testen. Ik ben benieuwd.


Hallo Jasper, ik heb nu niet meer dat mijn verbinding wegvalt gedurende 1 of 2 seconden. Wel krijg ik nu nog maar maximaal 40 mbps (zou 200 moeten zijn). Heb de modem gereset maar dat maakt geen verschil. Ook valt internet gedurende circa 2 minuten uit als ik in de avond de tv aanzet en mijn zoon is bijv aan het gamen. Voorheen met de wifi aan haalde ik wel de 200mbps


Dat klinkt al iets beter dus. De Wifi van de Box 12 zelf laat zien dat de snelheid er wel is, maar via de TP-link komt die toch niet naar voren. Heb je op de TP-link al verschillende kanalen geprobeerd?

Als de tv wegvalt wordt er elders in huis dus internet gebruikt, valt dat op dat moment daar ook weg? En hoe zijn jouw zoon en de tv verbinden, is dat met directe kabels, draadloos of met draadloze verbindingsset?