Skip to main content
Beantwoord

Draaien van publieke server achter klein zakelijk abbo

• 7 februari 2025
  • 7 reacties
  • 117 keer bekeken

Chester71
Deelnemer

Hoi allen,

Na jarenlang klein zakelijk klant te zijn geweest ben ik recentelijk overgestapt naar een concurrent van jullie, omdat deze naast een vast IP (niet nodig, wel handig) ook de mogelijkheid boden in hun voorwaarden dat je een publieke server mag draaien achter hun router. Ik wil op hangende pootjes terug naar KPN en heb hier reeds contact over gehad. Echter, ik heb nog steeds een kleine server die vanaf buiten bereikbaar is voor het publiek en die voor workloads gebruikt kan worden. Als ik de kleine lettertjes van KPN goed interpreteer is dat (nog) niet toegestaan, tenzij je een door MKB abbo neemt., Aangezien ik thuis werk heb ik ook alle TV zenders nodig en niet de limiet van 40 kanalen van het MKB abbo.
Uw collega aan de telefoon heeft het nagevraagd en geeft aan dat er geen enkele probleem is om een kleine publieke server te draaien. het beste kon ik dat ook nog even hier op dit forum voorleggen, dus bij deze!

Beste antwoord door Denise van KPN

@Chester71 Dat is geen probleem hoor! Zolang je het maar op een veilige manier doet. 😉😋

Bekijk origineel

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8369 reacties
  • 7 februari 2025

Als ik de kleine lettertjes van KPN goed interpreteer is dat (nog) niet toegestaan

Waar heb je bovenstaande gelezen ​@Chester71 ???

Er zijn ook mensen die thuis mailservers hebben of een publieke NAS, daar hoor je ook nooit wat over dat dat niet zou mogen, zolang de klanten maar de veiligheidsrichtlijnen van KPN in acht nemen, anders grijpt abuse in met een waarschuwing en tijdelijke afsluiting.

Theoretisch hebben consumenten dynamische IP-adressen, maar in de praktijk wijzigt het zelden tot nooit, of KPN moet er een technische noodzaak voor hebben, zoals de overgang van koper naar glas. In het aantal jaren dat ik nu bij KPN ben is mijn IP slechts 1 maal gewijzigd i.v.m. de overgang van koper naar glas, daarna nooit meer.

Verder kun je in MijnKPN aanvinken dat je een melding krijgt als je IP-adres gaat veranderen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 7 februari 2025

Ik ben een groot voorstander van KPN EEN MKB, maar als het voor een woonhuis betreft is de tv echt een inferieur product. Lekker terug naar KZ en gewoon je ding doen. Dat IP adres zou ik me niet zo druk om maken. Indien die wijzigt krijg je ruim op tijd een mailtje inclusief het nieuwe IP zodat je je systemen gereed kan maken.

Chester71
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 februari 2025

Bedankt beide. Over het IP maak ik me ook geen zorgen, die heb ik niet nodig. En anno 2025 is gezien de hele vergaande decentralisering van het internet, is het niet-draaien van een server of node ook wel achterhaald, misschien gewoon een kwestie van algemene voorwaarden van KPN aanpassen. We zijn weer terug! 😁

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7744 reacties
  • Antwoord
  • 10 februari 2025

@Chester71 Dat is geen probleem hoor! Zolang je het maar op een veilige manier doet. 😉😋

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3487 reacties
  • 10 februari 2025
Chester71 schreef:

is het niet-draaien van een server of node ook wel achterhaald, misschien gewoon een kwestie van algemene voorwaarden van KPN aanpassen.

Waar leest je over een verbod van eigen server op particulier/klein zakelijk aansluiting? Het staat alleen "Onze diensten zijn bestemd voor eigen, redelijk en normaal gebruik”, dat betekent als jouw server de maximale download en upload snelheid constant 24/7 gebruikt, mag KPN jouw aansluiting afsluiten, verder niet.

Chester71
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 10 februari 2025

Bedankt allen!

@TDN Inderdaad. Daar ging het over. ‘eigen gebruik’. Kan ook vertaald worden als ‘niet door onbekende derden’. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3487 reacties
  • 10 februari 2025
Chester71 schreef:

Inderdaad. Daar ging het over. ‘eigen gebruik’. Kan ook vertaald worden als ‘niet door onbekende derden’. 

Hoe kan onbekende derde b.v. jouw webshop gedraaid op jouw eigen hardware niet gebruiken? Bovendien kan KPN niet vaststellen, wie tot jouw server toegang heeft, dat heeft te maken met het verbod van gebruik van DPI voor providers wegen privacy redenen. Een toegang van uit een vreemde IP adres zegt niet, dat niet je zelfs bent van een werk adres of woonadres van je familie. Lees niet de algemeen voorwaarden op jouw eigen interpretatie en zorgen over problemen maakt, de helemaal niet bestaan.

Reageer