Skip to main content

Beste allen,

Ik heb wat gelijkende topics door zitten spitten, maar kom niet echt tot een oplossing van mijn issue. 

EB V10: full speed UPload, DOWNload kom ik met pijn en moeite net tot de helft, 35-45Mbps.

Ik merk de laatste tijd ook random periodieke kortstondige uitval van internet: wel verbinding met wifi maar “connectie zonder internet”. (zoals dan aangegeven op telefoon)

Actie genomen: alle superwifi punten uitgezet. Wifi op router weer aangezet. Pal naast de EB nog steeds zelfde lage downloadsnelheid. Tamelijk hoge ping, 11-20 soms, jitter 2-8 

Ik zag heel toevallig dat het groene internet-ledje (niet die van de wifi dus) op de EB niet continue brandt maar, pak-um-beet, om de 1,5 sec. heel kort uit/aan gaat. Is dit gebruikelijk?

 

Hebben jullie knappe knoppen wellicht een idee? Alvast bedankt. 

Dag @mkames hoe is de snelheid met de bekabelde pc of laptop? Dat is altijd het uitgangspunt? Heb je glasvezel of koper?


Hi Joep,

Dank voor je input.

Ja, obvious question, uiteraard...voor “bekabeld” moet ik een heel oud Windows-laptopje nog even voor afstoffen. Ik meld me daar zeker straks nog even mee af. 

Glasvezel-aansluiting. Excuus, had ik nog niet vermeld. 

In de tussentijd...bekabeld of via wifi; ik zou toch sowieso deze “gespleten” snelheid niet zó mogen ervaren? Marge voor enig onderling verschil is er uiteraard, maar zoveel? 🤔

Ik ga even m’n laptopje zoeken….


Hallo @mkames heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de modem een fabrieks-reset gegeven?

 


Nou Joep, ik weet niet wat ik hiervan moet denken, maar bekabeld gaat het werkelijk alle kanten op.

Achter elkaar een viertal metingen gedaan, results as follows:

down: 11,8 |  up 6,5 

down: 13,7 |  up 93,8

down: 85,9 | up 52,6

down: 13,2 |. up 76, 0

MAAR…op de valreep net nog 2 nieuwe metingen achter elkaar met nu in beide gevallen bekabeld volle bak up en down. Hoera….zou je zeggen. 

Met goede hoop snel weer een WIFI-snelheid gedaan:  2x ruk met een down van 17 en een up van 91. 

Eh...help?


Hallo @mkames heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna de modem een fabrieks-reset gegeven?

 

Hi Jan,

Die "glaskast" wel even 10 sec eraf gehad, ik ga 'm opnieuw een schopje geven van iets langer dan. Ik meld me zo. 

 

En v.w.b. de reset; nee. Dat hoopte ik (nog) te kunnen voorkomen. Ellende met die V10 is dat je geen back up van instellingen (met name port forwarding) kan maken grrrr. 

Last resort uiteraard die factory reset....fingers crossed for nu. 

 


"Glaskast" alsook de EB 10 minuten van het stroom gehad. 

Nieuwste meting (onbekabeld) is nu down 56 | up 91. An sich iets verbetering in de downloadsnelheid maar nog steeds hmmm…

 


Wat is er zoal aangesloten op het modem?


Wat is er zoal aangesloten op het modem?

-1x utp naar switch in woonkamer > HUE en TV-ontvanger hierop aangesloten. 

-1x utp naar switch in meterkast> NAS, deurbel en tv op zolder 

-1x utp voor bekabelde pc boven

-1x utp voor bekabelde pc boven


Alleen bekabeld meten is zinvol @mkames 


Alleen bekabeld meten is zinvol @mkames 

Ja, ik snap de technische insteek hiervan helemaal Jan. ;-)

Evenwel moet óók onbekabelde snelheid een rol spelen, toch? De leek in mij zegt dan; “bijna alles in huis hangt draadloos aan het internet” 

Bedankt voor je input trouwens ook, zeer gewaardeerd.

Ik ga volgend weekend nog maar even stoeien. Door de weeks teveel afhankelijk van wifi thuis, tussendoor beter maar niet stoeien ermee. 


Nou Joep, ik weet niet wat ik hiervan moet denken, maar bekabeld gaat het werkelijk alle kanten op.

Achter elkaar een viertal metingen gedaan, results as follows:

down: 11,8 |  up 6,5 

down: 13,7 |  up 93,8

down: 85,9 | up 52,6

down: 13,2 |. up 76, 0

MAAR…op de valreep net nog 2 nieuwe metingen achter elkaar met nu in beide gevallen bekabeld volle bak up en down. Hoera….zou je zeggen. 

Met goede hoop snel weer een WIFI-snelheid gedaan:  2x ruk met een down van 17 en een up van 91. 

Eh...help?

 

Heb je dit gemeten direct op het modem zonder andere aangesloten appartuur? Liefst met een nieuwe of andere kabel.  Dit om te bepalen welke snelheid er echt binnen komt? Dat is de enige manier.  Ik vraag het om je kosten van een monteur te besparen.  Want als het probleem wordt veroorzaakt door iets na het modem dan zijn de kosten voor jou. Is er iets niet goed in het kpndomein kan heb je geen kosten.  Een defect aan bijvoorbeeld een stekkertje kan al problemen geven. 


Nou Joep, ik weet niet wat ik hiervan moet denken, maar bekabeld gaat het werkelijk alle kanten op.

Achter elkaar een viertal metingen gedaan, results as follows:

down: 11,8 |  up 6,5 

down: 13,7 |  up 93,8

down: 85,9 | up 52,6

down: 13,2 |. up 76, 0

MAAR…op de valreep net nog 2 nieuwe metingen achter elkaar met nu in beide gevallen bekabeld volle bak up en down. Hoera….zou je zeggen. 

Met goede hoop snel weer een WIFI-snelheid gedaan:  2x ruk met een down van 17 en een up van 91. 

Eh...help?

 

Heb je dit gemeten direct op het modem zonder andere aangesloten appartuur? Liefst met een nieuwe of andere kabel.  Dit om te bepalen welke snelheid er echt binnen komt? Dat is de enige manier.  Ik vraag het om je kosten van een monteur te besparen.  Want als het probleem wordt veroorzaakt door iets na het modem dan zijn de kosten voor jou. Is er iets niet goed in het kpndomein kan heb je geen kosten.  Een defect aan bijvoorbeeld een stekkertje kan al problemen geven. 

Ik heb inderdaad wel wat andere kabels Cat5E gebruikt om te meten.

Die tip van loskoppelen aangesloten apparatuur is een goeie Joep! Daar ga ik zeker nog mee aan de slag t.z.t.  Thanks hoor.  


Alleen bekabeld meten is zinvol @mkames 

Ja, ik snap de technische insteek hiervan helemaal Jan. ;-)

Evenwel moet óók onbekabelde snelheid een rol spelen, toch? De leek in mij zegt dan; “bijna alles in huis hangt draadloos aan het internet” 

Bedankt voor je input trouwens ook, zeer gewaardeerd.

Ik ga volgend weekend nog maar even stoeien. Door de weeks teveel afhankelijk van wifi thuis, tussendoor beter maar niet stoeien ermee. 

 

 

Hallo @mkames een algemeen advies voor goede wifi is niet te geven, teveel afhankelijk van woonsituatie en andere factoren in de omgeving, maar als je ongeveer de helft van de bekabelde snelheid haalt is dat niet slecht.

Zelf heb ik bij de wifi-instellingen bij de 2.4- en de 5.0-band de instellingen zoveel mogelijk op AUTO staan, maar bij de 2,4-band de 802.11-instelling op N en niet op B/G/N.

Bij de 5.0-band heb ik de instelling op AC staan of als je niet voor AC alleen kunt kiezen, kies dan voor N/AC, maar niet voor A/N/AC.

Succes.


Als update:

Afgelopen zaterdag met KPN aan de lijn gehangen. Full reset gedaan van de EB. Langzame downloadspeed blijft een issue, ook rechtstreeks van de EB en zonder tussenkomst van Superwifi-punten. Uploadspeed blijft volle bak. Daarnaast ervaar ik ook nog steeds op willekeurige tijden uitval van wifi.

Ik vermoed zelf “iets” in de EB dat niet helemaal (meer) lekker zit.  

Dinsdag 2 mei ’s avonds een monteur hier op bezoek die hopelijk het duveltje uit de doos krijgt. We gaan het zien…. -to be continued-


Na alle input en bijstand wel zo netje om nog een laatste update te verschaffen:

 

Vorige week een monteur over de vloer gehad. Na wat metingen geen “rare dingen” vastgesteld in de EB10 noch in de lijn. Wel had hij direct een vermoeden: ”beperkingen door een EoF-aansluiting”.

Monteur heeft een upgrade in gang gezet naar GoF wat, na een laatste handeling vandaag achter de schermen bij KPN, nu helemaal succesvol is afgerond.

Prettige bijkomstigheid; ik heb nu zelfs een hogere snelheid dan mijn abo. (100Mb abo maar zowel up- als down trek ik nu 120Mb snelheid) Vooralsnog alles rambam snel, geen uitval, ik zeg -case closed-

 

Opvallend ander dingetje nog, wellicht leuk om te melden; monteur zag mij wifi-snelheid meten met de snelheidsmeter van KPN. “Die moest ik direct ritueel verbranden”. Schijnt niet betrouwbare data te verschaffen, zelf wordt er gemeten met Ookla. Opvallend, maar hij zal het wel weten...ik meet vanaf nu dus ook met Ookla. 

 

Groeten,

Michael


Hallo @mkames de snelheidsmeting via KPN is best wel betrouwbaar. Echter, de Ookla app is betrouwbaarder bij het testen van Gigabitsnelheden, daarvoor dien je dan op een Windows 10/11-pc uit de MS store de Ookla app te downloaden.

In jouw geval zul je dus bij beide methodes ongeveer hetzelfde uitkomen.

Jouw glasvezelkast is nu geschikt voor Gigabitsnelheden en met een 100Mbit/s-verbinding haal je dan inderdaad in de praktijk ongeveer 120Mbit/s, bij mij net zo.

Succes.