Skip to main content

Ik heb sinds vorige week de gratis upgrade van XS4All glasvezel van 200 naar 1000 mbit gehad. Eerste probleem met verouderde router was snel opgelost, heb nu de Fritzbox 7590 AX. Geweldig apparaat, veel snellere Wifi (dacht altijd dat de lage snelheid aan de Wifi-adapters in de laptops lag, bleek dus aan de Fritzbox 7390 te liggen), maar ethernet was nog steeds te laag. Toen heb ik mijn grote laptop met Ethernetpoort rechtstreeks met kort kabeltje op de Fritzbox aangesloten, en was de snelheid wél 1000 mbit, dus moest het de bekabeling en/of de switch zijn. (er gaat een ethernetkabel van de router in de meterkast naar de bovenverdieping, waar een switch staat met 2 kabels naar de slaapkamers). De switch was in orde, dus moest het de kabel zijn. Even gegoogeld: ja, ethernetkabel kan verouderen. Ik denk dat de kabel er al zo'n 18 jaar ligt, want toen ben ik op (A)DSL overgestapt en heb ik de ethernetbekabeling aangelegd.

Via de IT-installateur van het bedrijf waar mijn broer werkt heb ik nieuwe, professionele zuurstofvrije 100% koperkabel aangeschaft, en nu haal ik eindelijk de beloofde 1000 mbit. Hierbij viel op dat het ook nog uitmaakt welke browser, en welke testsite je gebruikt. Ik gebruik normaal de Firefox-browser, maar deze kwam bij speedtest.net en fast.com niet verder dan ca 900 Mbit. Als ik dezelfde sites test via de Chrome of Edge browser haal ik ineens wel de 1000 Mbit. Weet iemand waar dit aan ligt, en hoe je Firefox kunt verbeteren? De Refresh-optie van Firefox helpt in ieder geval niet.

Dan de vraag over glasvezeltechniek. Ik zag dat KPN sinds vorig jaar ook 4 Gbit glasvezel aanbied, maar als ik een postcodecheck doe kan ik alleen voor 1 Gbit en lager kiezen. De glasvezel is ca. 12 jaar geleden aangelegd door Reggefiber. In de meterkast zit een rechthoekig wit kastje (merk en type weet ik even niet uit mijn hoofd) waar een ethernetkabeltje uit komt wat naar de Fritzbox gaat. Is deze aansluiting geschikt, of geschikt te maken, voor 4 Gbit? Ik zag bijv. dat de aansluiting van de KPN Box 14 via een fiberoptic poort gaat, dat ziet er ongeveer zo uit als een tos-linkpoort op een audioversterker.

@Smaug Met Servicetools - eigen ONT kan je zien welke type jouw glasvezelaansluiting is

GPON 2,5Gbs, XGSPON 10Gbs maximaal. Je kan ook een bestelling plaatsen op kpn.com on te zien hoe haalbaar is jouw internetsnelheid is


Aangezien je een rechthoekig wit kastje als NTU/ONT hebt betekent dat dat jouw aansluiting een AON aansluiting is en daarvan is de maximale snelheid 1Gbps.

KPN is bezig om de PoP"s geschikt te maken voor XGS-PON aansluitingen en zodra jouw PoP aan de beurt geweest is en je de nieuwste abonnementsvorm hebt zal je een 4Gbps abonnement kunnen afsluiten. Ik denk overigens dat je in de praktijk geen enkel verschil zult merken met jouw huidige 1Gbps abonnement behalve dan dat je €15,- per maand extra kwijt zult zijn.


 

Aangezien je een rechthoekig wit kastje als NTU/ONT hebt betekent dat dat jouw aansluiting een AON aansluiting is en daarvan is de maximale snelheid 1Gbps.

KPN is bezig om de PoP"s geschikt te maken voor XGS-PON aansluitingen en zodra jouw PoP aan de beurt geweest is en je de nieuwste abonnementsvorm hebt zal je een 4Gbps abonnement kunnen afsluiten. Ik denk overigens dat je in de praktijk geen enkel verschil zult merken met jouw huidige 1Gbps abonnement behalve dan dat je €15,- per maand extra kwijt zult zijn.

 

Als ik de beschrijving van de 4 Gbit aansluiting lees krijg ik de indruk dat het ook niet de bedoeling is dat 1 computer de volle snelheid gebruikt. Er zit 1 aansluitpunt voor 2.5 Gbit op de Box 14, en de rest is 1 Gbit. Zo kun je de snelheid verdelen, staat er dan. Een standaard moederbord heeft een 1 Gbit Realtek adapter, als je meer wilt moet je een losse PCI-insteekkaart kopen; die zijn er in 2,5, 5 en 10 Gbit. en ik zag ook dat bijna alleen dure gaming laptops een 2,5 Gbit aansluiting hebben.

 

Ik ben ook voorlopig tevreden met 1 Gbit, maar het zou fijn zijn als ik in de toekomst nog kan upgraden. Volgens jou moet dat dus wel mogelijk zijn.

 


@Smaug Met Servicetools - eigen ONT kan je zien welke type jouw glasvezelaansluiting is

GPON 2,5Gbs, XGSPON 10Gbs maximaal. Je kan ook een bestelling plaatsen op kpn.com on te zien hoe haalbaar is jouw internetsnelheid is

Tool werkt niet, er staat dat ik thuis moet zijn en op mijn eigen netwerk moet zitten. Dat zit ik ook……

 

Het lijkt de Zorg Online app wel. Als ik die wil gebruiken staat er bijna altijd dat er geen verbinding met de huisarts kan worden gemaakt. Het is blijkbaar nog steeds erg moeilijk om al die verschillende systemen met elkaar te laten praten…...


Dan over de Speedtest; dit moet je niet via een browser willen doen. Je kunt het best de app van Ookla downloaden en dan met de app testen. De browser kan vaak niet optimaal downloaden en is dan het limiet.

 

Over kabels; vroeger hadden we cat5 kabels en deze zijn geschikt voor maximaal 100mb. Waarom er zuurstofvrije kabels zijn verkocht snap ik niks van, dat is echt een gimmick waar je extra voor mag betalen. Gok dat je goedkoper uit was om een kpn monteur te laten komen. (75 voorrijkosten, na 45 minuten elk kwartier 17,50 en €4 per 5 meter kabel)


Dit is ook een zeer nauwkeurige speedtest @Ik_Combineer :

https://openspeedtest.com/


Dan over de Speedtest; dit moet je niet via een browser willen doen. Je kunt het best de app van Ookla downloaden en dan met de app testen. De browser kan vaak niet optimaal downloaden en is dan het limiet.

 

Over kabels; vroeger hadden we cat5 kabels en deze zijn geschikt voor maximaal 100mb. Waarom er zuurstofvrije kabels zijn verkocht snap ik niks van, dat is echt een gimmick waar je extra voor mag betalen. Gok dat je goedkoper uit was om een kpn monteur te laten komen. (75 voorrijkosten, na 45 minuten elk kwartier 17,50 en €4 per 5 meter kabel)

Ik gebruikte juist altijd de app van Ookla, deze gaf toen ik nog op 200 zat altijd de goede snelheid, maar toen het naar 1000 was verhoogd kwam die niet verder dan 5 á 600 Mbit, dus toen ben ik gaan experimenteren met verschillende browsers.

Ik heb pas een heel verhaal over koper zitten lezen (niet op een website van een kabel-leverancier, gewoon een wetenschappelijk artikel), en het maakt wel degelijk verschil. Ik denk ook dat de vorige kabel goedkope troep was, want die nieuwe kabel is veel stugger. En mischien had ik er ook bij moeten zetten dat we alleen kabel hebben gekocht van de installateur, leggen hebben we zelf gedaan. Voor een kabel van 30 meter was ik 3 tientjes kwijt.


Dit is ook een zeer nauwkeurige speedtest @Ik_Combineer :

https://openspeedtest.com/

Zelfde verhaal als met Ookla en Fast: alleen met de Edge browser meet deze de juiste snelheid. Vreemd.


Dit is ook een zeer nauwkeurige speedtest @Ik_Combineer :

https://openspeedtest.com/

Zelfde verhaal als met Ookla en Fast: alleen met de Edge browser meet deze de juiste snelheid. Vreemd.

Bij hogere bandbreedtes doe je er toch echt verstandig om de Ookla Speedtest app te gebruiken en alle overhead van een browser uit te sluiten.

Met name Chrome weet de nauwkeurigheid van een meting binnen de browser volledig om zeep te helpen maar ook Edge en andere browsers kennen te veel overhead voor echt betrouwbare metingen.